יו יו 2018 גדול
[ssba]
אינדקס

ענבל זנגלביץ | מדריכת הנקה מוסמכת

מדריכת הנקה מוסמכת, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, מטפלת ב"פוטותרפיה" – שילוב אומנויות

ירושלים

טלפון 0545934146

אני ענבל, בת 30 אמא לנטע בת השנתיים.
נחשפתי לעולם ההנקה עם לידתה של בתי. בסביבתי הקרובה, בילדות וגם בבגרות, לא נחשפתי להרבה מניקות, כך שכאשר הגעתי אל ההנקה לא הייתה לי בראש דוגמא של מה זה באמת.
עוד כשהייתי בהריון ידעתי שאני רוצה להניק. חקרתי את הנושא, קראתי ברשת, הייתי בקורס הכנה ללידה שכלל חלק על הנקה אבל עדיין לא באמת ידעתי למה לצפות. בפעם הראשונה שקיבלתי את הקטנה לזרועותיי, הייתי קצת חסרת אונים והרבה מחשבות התרוצצו בראשי: איך? כמה? מתי? זה יכאב? זה טוב? היא שבעה? היא מרוצה? היא אוכלת בכלל?
לאורך תקופת ההנקה חוויתי קשיים ומשברים כמו נשים רבות: גודש, כאבים, פצעים, פטרייה. אך כל אלה התגמדו לעומת החיבור שלי עם נטע – המגע, הרגעים האלה שהיא מוצאת נחמה רק אצלי, האושר שלה כשהיא יונקת וכהיא שבעה ומרוצה, והאושר שלי להעניק לה ולהיות איתה בצמד. בנוסף הייתי מודעת ליתרונות שיש בהנקה למערכת החיסונית של התינוק וקבלת כל הוויטמינים והערכים התזונתיים בדרך הטבעית ביותר.
מתוך החוויה האישית שלי, החלטתי שאני רוצה להיות שם בשביל אימהות מניקות וכאלה שבדרך.
אני מאמינה שאין כמו התנסות, ניסוי וטעיה, למידה תוך כדי תנועה וקבלת הכוונה מתאימה שיכולה לעזור בחיבור התינוק/ת לשד בצורה טובה ויעילה. אני מאמינה שיידע יכול להפחית לחץ ולתת מענה על חששות ושאלות שעומדות בפנייך עוד לפני ההנקה, וכמובן לעזור לך להגיע אל ההנקה ממקום יותר בטוח. וממקום של ידיעה של מה התינוק/ת מצפה ממך ומה את צריכה לצפות ממנו/ה.
אני מאמינה ששני הצדדים צריכים להיות מאושרים ושמחים בהנקה וכדי להגיע לזה יש לקבל את הליווי המתאים לך ולתינוקך.

שמי ענבל זנגלביץ, בת 30, נשואה לאופיר ואמא לנטע בת שנתיים.
בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך. בעבר עבדתי כגננת אם בגן פרטי לגילאי שנה וחצי עד שלוש.
מטפלת ב"פוטותרפיה"- טיפול באמצעות צילום ושילוב אומניות, את ההכשרה שלי עשיתי בעמותת "אנוש"- בריאות הנפש.
עם לידת בתי הבכורה נטע, נחשפתי והתחברתי לעולם ההנקה.
אני מרגישה שהתחומים שעסקתי בהם לפני, והניסיון שרכשתי הן בתחום החינוכי והן בתחום הטיפולי, הביאו עימם את הרצון ללוות אימהות ולהיות שם בשבילן ברגעים הכל כך רגישים ואינטימיים שאחרי הלידה.
אני מוצאת בהנקה הרבה מעבר לתזונה וכך גם בליווי שלי אימהות מניקות בימים הראשונים אחרי הלידה. אני פוגשת בנשים רבות החוות קשיים מסוגים שונים ונמצאות במצב רגשי מוצף, שהסובבים לעיתים מתקשים להבין ולגלות אמפתיה, ולא תמיד יודעים לתת את העצות והידע הנכונים.
אני מאמינה שלכל אישה יש את הדרך המתאימה לה ואת אופן ההנקה שמתאים לה ולתינוקה, כמו גם בחינוך – אין דרך אחת נכונה, וכל אחת צריכה להבין מה נכון לה ולתינוק שלה.
אל תישארי עם הקושי והלבטים לבד, ביחד נוכל להבין ממה נובע הקושי, מה הציפיות שלך מההנקה וכיצד ניתן לממש את הציפיות.

שלכן ענבל,
הכנה להנקה.
הדרכה וליווי לאחר הלידה- ביקורי בית/ ביקור בבית החולים.
ליווי בכל שלבי ההנקה והקשיים הצצים בדרך מהלידה ועד שלב מעבר למוצקים והפסקת ההנקה.

גם את מרגישה שבימים הראשונים אחרי הלידה אין לך מספיק חלב?
גם את מרגישה שיש לך רק כמה טיפות? מתלבטת אם זה מספיק לתינוק?
השד שלך הרגיש רך ולא מלא וקשה כמו שכולם מספרים?
אין מה להילחץ, ולקפוץ למסקנות, הנה מספר תובנות על חלב אם לאחר הלידה:

משבוע 16 להריון ועד לאחר הלידה גופנו מייצר חלב ראשוני הנקרא "קולסטרום", חלב זה מתאפיין בכך שהוא סמיך, כמותו קטנה ומתאימה בדיוק לקיבתו הפצפונת ולצרכיו של היילוד, הוא קל לעיכול וצבעו משתנה בין שקוף לצהבהב. הקולסטרום מספק לתינוק הגנה למערכת החיסונית שלו על ידי כך שהוא מכיל נוגדנים, פרוטאינים ומינרלים. בנוסף הוא מצפה את דפנות המעיים ובכך עוזר לבנייתם ובנוסף מעודד את פעילות המעיים והוצאת ה"מקוניום" (הצואה הראשונה) מגוף היילוד.

הטבע מספיק חכם כדשי להעניק לתינוקך את כמות האוכל הנדרשת לו מיום היוולדו. לאט לאט נפח החלב גדל בהתאמה לצרכי התינוק. נצלי את הימים האלו ליצירת קשר ראשוני, ללימוד של שניכם ולהרבה מגע "עור לעור". התינוק שלך ירצה ויבקש כמה שיותר להיות בקרבתך, לחוש, להרגיש, להריח אותך ולינוק, הוא זקוק ל 8-10 הנקות ביממה.

שאלת כמות החלב מעסיקה אותך?

אשמח ללוות אותך בתהליך ולבדוק ביחד את מהלך ההנקה וכמויות החלב.

כמה פעמים ביום תינוקות צריכים לינוק?
הנקה היא לא רק הזנה, היא עונה על צרכים נוספים כמו חום, קירבה, הרגעה, מקום מוגן מוכר ובטוח וכן מקום לנחמה. כמובן שמלבד הערך המוסף של ההנקה היא גם מספקת מזון עשיר ומזין לתינוק. כדאי להניק על פי סימני רעב ולאו דווקא על פי השעון כל 3 שעות. סימני רעב יכולים להיות מילמולים, אגרופים קפוצים, חיפוש עם הפה ותנועתיות. ***בכי הוא סימן מאוחר לרעב!!*** ואם את עדיין מרגישה זאת רוצה לדייק – תינוק צריך לאכול בין 8-10 פעמים ביממה.

צד אחד או שני צדדים?
מומלץ להציע בכל הנקה שני צדדים, להתחיל בצד אחד ולתת לתינוק לסיים בצד זה, לעשות מנוחה קצרה ולהציע את הצד השני. רוב התינוקות זקוקים וירצו בשמחה עוד צד, (קחי בחשבון שבצד זה יכול להיות שזמן היניקה יהיה קצר יותר). בארוחה הבאה תתחילי את ההנקה מהצד בו התינוק סיים את ההנקה הקודמת.

איך תדעי שהתינוק סיים צד אחד?
הכי טוב זה להתבונן לעומק וללמוד את דפוס היניקה שלו. ישנם תינוקות שיתנתקו מעצמם כאשר הספיק להם, יש תינוקות שיתחילו להיות מנומנמים, יש תינוקות שימשיכו לעשות את פעולת המציצה אך באופן חלש ושטחי.

למה להציע שני צדדים?
קודם כל על מנת שהתינוק יקבל את כל החלב הדרוש לו ויהיה שבע בתום הארוחה, כל שד מייצר כמות שונה של חלב ולא תמיד צד אחד עונה על הצורך של התינוק.
בנוסף זה גם טוב לך, לאיזון בין הצדדים וליצירת חלב בשני הצדדים, כך את מגרה את שני הצדדים בכל ארוחה ומאותתת לגוף לייצר חלב.

***הידעת? ניתן להציע בכל ארוחה יותר משני צדדים, אם את מרגישה שהתינוק לא שבע ורגוע בתום שני צדדים הציעי לו שוב את הצד הראשון.***

לא הייתי מהנשים האלה שברור להן שיניקו את התינוק שלהם. אני אדם שאוהב סדר וודאות, כשהתחלתי להניק הבנתי שהנקה היא ההפך מכך. ההנקה הייתה רוויית קשיים: כאבים,גודש, גזים, ריפלוקס, שביתת הנקה ומה לא.. הרבה פעמים שאלתי את עצמי למה אני צריכה את זה.

ענבל ליוותה אותי לאורך כל הדרך עוד מהבית חולים, מעבר לזה שהיא בדקה שהנקה מתנהלת נכון היא הייתה גם מנטורית לחוויית ההורות. בכל שאלה שהייתה לי לא היססתי לפנות אליה וענבל תמיד הייתה שם לענות בסבלנות ובאריכות, בזכותה לא ויתרתי ואפילו נהנתי. לבסוף הנקתי את בני עד גיל שבעה חודשים והייתי ממשיכה עוד אם הוא לא היה מסרב. ברור לי שאת הילדים הבאים אניק.
ענבל תודה את מ-ד-ה-י-מ-ה!!!

תודה מכל הלב, נטלי חברוני.


בגיל 3 חודשים, בשקילה בטיפת חלב, גילינו כי בני לא עלה כלל במשקל במהלך החודש האחרון. בטיפת חלב אין יועצות הנקה אלא אחיות, אומנם נחמדות, אבל כל מה שידוע להן על הנקה הוא מנסיונן האישי ולא תמיד זה מספיק כדי להנחות מישהי אחרת שמתקשה בעניין. הן נתנו לי עצות לגבי הנקה שהסתכמו בעיקר בלאכול פירות יבשים ולנוח.. הרגשתי שאני צריכה עזרה מקצועית, אחת על אחת. יצרתי קשר עם ענבל אליה הגעתי דרך המרכז הרפואי להנקה. עוד באותו היום היא הגיעה לתת עזרה ראשונה! את כל העובדות הסותרות שקראתי בפורומים ,את כל חוסר ההבנה של המשפחה על ההתעקשות להניק ,החליפו העצות של ענבל והאמונה שלה בי . היא הקנתה לי בטחון ביכולת שלי להניק ולשקם את מאגרי החלב שלי. היא הסבירה ולוותה בכל צעד, היתה זמינה בכל יום ושעה, לכל שאלה, על הנקה וגם מעבר. אחרי כל שקילה ,הראשונה שאני דואגת לעדכן זאת ענבל (עוד לפני בעלי..) , וגם כשאני מאוכזבת קצת מהעלייה במשקל, היא מעודדת ומסבירה ועוזרת לי לנקות את כל "הרעשים" מסביב של אנשים לא מפרגנים.

ענבל מבצעת עבודת קודש. כל יום שזכיתי להעניק לבן שלי את המתנה המדהימה הזאת זה אושר מושלם, ובזכותה אני עדיין מניקה את בני בן החמישה חודשים. לא אשקר – ההנקה זאת עבודה קשה. בני נולד עם לשון קשורה שהתרנו רק בגיל חודש וחצי, אני סבלתי מגודש בשד שהתפתח לדלקת ונאלצתי לקחת אנטיביוטיקה.. כל אלו פגעו בכמויות החלב שלי והשיקום היה קשה .. בעיקר שאיבות מסביב לשעון . זה לא פשוט , במיוחד אם אין תמיכה להנקה . את התמיכה שלא קיבלתי מהסביבה הקרובה קיבלתי מענבל, שרק חיזקה אצלי את הרצון להניק ואת ההבנה של חשיבות ההנקה.

לפני הלידה לא חשבתי שזה יהיה לי כל כך חשוב, אבל כמובן שאחרי שרואים ונקשרים לנסיכים שלנו הכל משתנה.. רציתי לתת לו את הטוב ביותר .. השתדלתי מאוד אך לא ממש ידעתי איך לעשות זאת . בדיעבד, אני חושבת שחשוב כבר כשמגיעים לבית לאחר הלידה להיפגש עם יועצת הנקה . הייעוץ בבית החולים הוא כללי ולא ממצה וכדאי שתהיה מישהי שמלווה את התהליך מקרוב ולא רק טלפונית כמו שמציעות קופות החולים משום שחשוב לקבל הוראות ברורות , הכוונה מקצועית ותמיכה אישית.

תודה ענקית
רוית מיכאלי.


הי ענבל,
רציתי להודות לך מקרב לב על העזרה הגדולה שנתת לי בלהניק ולהעניק:) ארי שלי הגיע לעולם אחרי הריון בשמירה, ולידה שנמשכה מעל 20 שעות. תמיד ידעתי שארצה להניק ולא לקחתי בחשבון שזה לא יסתדר לי מיד. ארי הקטן (טוב נו, לא כזה קטן 3.880..) הגיח לעולם עם קושי נשימה קל ומיד לאחר שהניחו אותו על בטני לשתי שניות בדיוק לקחו אותו לכ ארבע שעות בדיקות. וכבר החלום שהתינוק שלי ייצא ומיד ייצמד לפטמה נגוז. אז מיד כשחזר מהבדיקות ניסיתי להניק ללא עזרה או סיוע של יועצת הנקה כי חשבתי שזה אמור להיות טבעי, אך ללא הצלחה.

לבסוף הגיעה אחות שסייעה לי להוציא את הקולסטרום וכל נסיון נוסף בבית החולים העלה חרס למרות שפגשתי יועצת הנקה בבית החולים שהקדישה לי זמן מועט ומיהרה ליולדת הבאה. הפטמות שלי נפצעו ודיממו, כל הגוף כאב ודאב מהלידה וכך יצאתי ממחלקת יולדות להתאוששות בבית אימי עם גודש וכאבים איומים.

את ההמלצה על ענבל זנגלביץ קיבלתי מחברה בפרדס חנה ומיד התקשרתי לקבל עזרה. ענבל הגיעה במהירות לבית אימי ונתנה לי הדרכה מלאה כיצד להקל על הגודש, טיפים לשאיבה, המלצות על רפידות הנקה טיפוליות שיעזרו בהחלמה תנוחות הנקה שונות, עידוד והרגעה. עצם הנוכחות שלה כבר הרגיעה אותי. ענבל ליוותה אותי בטלפון והודעות למשך תקופה לאחר הביקור שלה והמשיכה להדריך ולייעץ מרחוק. היא היתה זמינה לכל שאלה בכל שעה וניכר שעשתה זאת מכל הלב ובשמחה אמיתית. ההנקה עבורי לא היתה פשוטה והייתי קרובה לוותר כמה וכמה פעמים. התמיכה שקיבלתי בבית בנוסף לתמיכה המקצועית שקיבלתי מענבל עשתה את שלה וכעבור כמה שבועות די קשים של שאיבות ובתחילה גם בשילוב תמ"ל הצלחתי סוף סוף להניק ללא כאבים. מגיל שלושה שבועות לערך ועד היום ארי ניזון מהנקה מלאה והוא תינוק בריא ושמח (באחוזון גבוהה בגובה ובמשקל).

ענבל המשיכה להתעניין ולדרוש בשלומי גם שכבר ההנקה הסתדרה.

אני ממליצה בחום רב על ענבל שסייעה לי בהשארת חווית הנקה חיובית וועל היחס החום ותשומת הלב.
תמר לוין.

כתבות של ענבל זנגלביץ | מדריכת הנקה מוסמכת

ameda 960/180

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960

אינדקס חופשת לידה