[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות הורים וילדים
הורים וילדים

מחקר: אין קשר בין גיל החשיפה לגלוטן ולצליאק

מאת: רותי קדוש, הורים וילדים
6.4.2015

מחקר בינלאומי, ביוזמת מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים, מצא כי הגיל שבו תינוקות נחשפים לגלוטן, גם תינוקות המצויים בסיכון לחלות בצליאק, אינו משפיע על שכיחות הצליאק.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


עד כה משרד הבריאות המליץ לחשוף את התינוקות לגלוטן בכמויות קטנות מגיל ארבעה-שישה חודשים. המחקר החדש מערער על ההמלצה.

במחקר שפורסם בכתב העת הבינלאומי "The New England Journal of Medicine" השתתפו 944 תינוקות בני ארבעה-שישה חודשים מהולנד, איטליה, ספרד, פולין, גרמניה, קרואטיה וישראל, שלהם קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורה או אח) החולה בצליאק, והם בעצמם נשאים של אחד או שניים מהגנים הגורמים לצליאק. המעקב אחר משתתפי המחקר ארך שלוש שנים ומממצאיו עולה כי חשיפה לכמויות גלוטן קטנות בגיל ארבעה-שישה חודשים לא השפיעה על הופעת מחלת הצליאק. עוד עלה כי בנות נמצאו בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה; הנקה אינה משפיעה על הופעת המחלה; והגורם המשמעותי למחלה הוא גנטי.

"הצליאק הוא מחלה הנגרמת מתגובה חיסונית לחלבון הגלוטן. חלבון הגלוטן מצוי בחיטה, בשעורה, בשיפון ובתוצרי מזון המכילים אותם", מסביר פרופ' רענן שמיר, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים. "בעקבות החשיפה לגלוטן אצל ילדים הרגישים לו מתפתחת בגוף תגובה חיסונית אוטואימונית, המשפיעה בעיקר על רירית המעי הדק. רירית המעי הדק עשויה מסיסים רבים שתפקידם העיקרי הוא להגדיל את שטח הפנים של המעי ואת יכולת המעי לספוג רכיבי מזון ולהעבירם לזרם הדם. התגובה הדלקתית גורמת נזק לסיסי המעי הדק, ושטח הספיגה קטן".

שכיחות מחלה הצליאק באוכלוסייה היא 1:1,000 איש.

"המחקר המקיף הוכיח כי מחלת הצליאק מופיעה ללא קשר לגיל החשיפה של התינוקות לגלוטן. נראה שתוצאות המחקר יביאו לשינוי ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי", מוסיף פרופ' שמיר.

כתבות נוספות של הורים וילדים:
האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
עצירות אצל תינוקות: 5 דברים שכדאי לדעת
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?