[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות הורים וילדים
הורים וילדים

איך נדבקים בנגיף הCMV, ומה סכנותיו?

מאת: רותי קדוש, הורים וילדים
20.3.2015

יש לך שפעת? בדקי שנגיף ה-CMV לא עובר גם, חלילה, לעובר

כאילו חסרות לך דאגות כשאת בהיריון, ובכל זאת חשוב להתעדכן בדבר זיהומים ונגיפים המסכנים את ההיריון, למשל, נגיף ה-CMV.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


נגיף ה- CMV (בשמו המלא ציטומגלו – Cytomegalovirus) הוא הגורם השכיח ביותר לזיהום נגיפי תוך רחמי של העובר. שיעור זיהומים בהיריון שנגרמים על ידי נגיף זה הוא כאחוז אחד מכלל היילודים", אומרת פרופ' דרורית הוכנר צלניקר, מנהלת מחלקת נשים ויולדות בבית החולים הדסה הר הצופים.

איך נדבקים?
"CMV תוקף את האם כשיש לה תסמיני שפעת: חום, חולשה, הגדלת בלוטות הלימפה, הפרעה בתפקודי הכבד ועוד. הדבקת העובר מתרחשת לרוב על ידי מעבר הנגיף דרך הדם והשליה. במקרים נדירים הנגיף עובר דרך הנרתיק וצוואר הרחם".

מהן הסכנות?
"הדבקת העובר בנגיף עלולה לגרום לעיכוב בגדילה התוך רחמית, היקף ראש קטן, הסתיידויות תוך מוחיות, פיגור שכלי ומוטורי, פגיעה עצבית בשמיעה, הגדלת כבד וטחול, צהבת, אנמיה. זיהום אמהי יכול להיות זיהום ראשוני, שבו הנגיף תוקף את האם, או זיהום משני, במקרה שבו האם נדבקה בעבר ובהיריון הנגיף תוקף אותה שנית. קל יותר לאבחן זיהום ראשוני אמהי ולזהות את העובר שנפגע ולבצע הפסקת היריון במידת הצורך. במקרה של זיהום משני באם, האבחון קשה יותר".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

כיצד מאבחנים?
"האבחון נעשה באמצעות בדיקת דם או על ידי בידוד הנגיף מהפרשות הגוף (שתן, רוק). קיימת חשיבות מכרעת באבחון המחלה אצל האשה ההרה, וכדי לבדוק אם גם העובר נדבק, יש לבצע בדיקת מי שפיר כשישה שבועות לאחר המועד המשוער שבו האם נדבקה אך לא לפני השבוע ה-22 להיריון. אם אין נוכחות של הנגיף במי השפיר הסכנה שהעובר יחלה מזערית. אם יש נוכחות לנגיף במי השפיר, קיים סיכוי של 4 אחוזים שהעובר יחלה. במקרה כזה יש לבצע בדיקת MRI למוח העובר בשבוע ה-32 כדי לבדוק אפשרות לפגיעה מוחית".

כתבות נוספות של הורים וילדים:
האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
עצירות אצל תינוקות: 5 דברים שכדאי לדעת
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?