[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות הורים וילדים
הורים וילדים

האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?

מאת: רותי קדוש, הורים וילדים
25.3.2015

העובר קטן? לפני שנלחצים, כדאי לקרוא

3-10 אחוזים מכלל היילודים סובלים מעיכוב גדילה תוך רחמית, ואולם אין קשר בין משקל עובר נמוך לפיגור שכלי. "גורמים רבים, גנטיים, תזונתיים, סביבתיים והורמנליים, משפיעים על פוטנציאל הגדילה של היילוד, ואולם המנגנון שלפיו נקבע קצב הגדילה אינו ידוע", אומר פרופ' מ' אלון שרים, מנהל יחידת האולטרסאונד במחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי הלל יפה.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


"גדילת העובר ברחם מתבצעת בשלושה שלבים", מסביר פרופ' שרים: "בתחילת ההיריון יש ייצור מסיבי של תאים (היפרפלזיה), שמתמיינים בהמשך להיות איברי הגוף של העובר, והגוף גדל בקצב של 5 גרם ביום. השלב השני, מהשבוע ה-16 עד ה-24 להיריון, מתרחש ייצור תאים המתווספים לתאים הקיימים והגוף גדל בקצב של 15-20 גרם ביום. השלב השלישי, מהשבוע ה-32 להיריון – גדילת התאים הקיימים והתהוות רוב מחסני השומן והגליקוגן של היילוד. הגוף גדל בקצב של 25-30 גרם ביום".

בשנת 1963 פורסם לראשונה המדד למשקל עובר תקין בהתאם לשבוע ההיריון. לפיו, עוברים שמשקלם בשבוע היריון מסוים היה נמוך מאחוזון 10 (כלומר, 90 אחוז מהעוברים האחרים גדולים מהם) הוגדרו כסובלים מ"עיכוב בגדילה התוך רחמית".

מאז חלו שינויים בהגדרת התקן, ולא רק. "נמצא כי לא כל העוברים שצמיחתם הייתה באחוזונים הנמוכים סובלים מעיכוב פתולוגי בגדילה. חלקם פשוט היו קטנים", מסביר פרופ' שרים.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מחקר שהתפרסם ב-1992 הפריך את הטענה כי ל-20-40 אחוז מהעוברים יש צמיחה מעוכבת ברחם, לאחר שהובאו בחשבון גודל העובר ונתונים נוספים, בהם מוצא האם, גובהה, משקלה ומקום מגוריה (מתברר כי משקל יילודים מושפע מגובה פני הים של היישוב שבו מתגוררת האם), ונמצא כי צמיחתם הרחמית תקינה.
בישראל משתמשים בעקומות גדילה המבוססות על האוכלוסייה הישראלית המגוונת".

מה עושים במקרים שהעובר קטן?
"לאחר שלילה של מומים עובריים, הפרעות כרומוזומליות וזיהומים עובריים (המאותרים בסקירת מערכות ושקיפות עורפית), נבחנת אפשרות לאי ספיקה שלייתית, המאופיינת במיעוט מי שפיר, בירידה בתנועתיות העובר ובשינויים בדופק.

"במקרים אלה נעשה שימוש בטכניקת אולטרסאונד דופלר למדידת זרימת הדם בכלי הדם השלייתיים והעובריים, ובמידת הצורך מתבצע יילוד מיידי ומאמץ להפחית פגיעה תוך רחמית".

כתבות נוספות של הורים וילדים:
האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
עצירות אצל תינוקות: 5 דברים שכדאי לדעת
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?