[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות הורים וילדים
הורים וילדים

עצירות אצל תינוקות: 5 דברים שכדאי לדעת

מאת: דנה ליהיא איזנשטט RD, דיאטנית משפחה, הורים וילדים
29.1.2015

1. מה נחשב עצירות אצל תינוק?
"עצירות אינה תופעה שכיחה אצל תינוקות, בייחוד אצל תינוקות יונקים. בקרב תינוקות הניזונים מתחליפי חלב היציאות מוצקות יותר. תינוק שבדרך כלל נותן צואה ארבע פעמים ביום יכול לעבור יומיים ללא יציאה כלל. הדבר נורמלי לחלוטין.

"עצירות מוגדרת על פי תדירות הצואה ולא לפי מרקמה. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים מגדירה עצירות ‘עיכוב או קושי במתן צואה, הנמשכים שבועיים או יותר’. תדירות נורמלית היא ארבע יציאות ליום בשבוע הראשון תוך ירידה הדרגתית לשתי יציאות ביום בגיל שנתיים. אם לתינוק תדירות נמוכה מיציאה אחת לשלושה ימים רצוי להיוועץ ברופא.

"עצירות יכולה להיגרם מסיבות שונות, ביניהן אי התאמה של תחליף המזון לתינוק, מעבר למזונות מוצקים, תזונה דלה בסיבים, תוספת ברזל, גמילה מחיתולים, נטילת תרופות ומחלות שונות".


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


2. אם לתינוק יש עצירות, האם כדאי להחליף לו את התמ”ל?
"הנקה היא הדרך הטובה ביותר למנוע עצירות אצל תינוקות, אך אם שיניתם לאחרונה את תחליף החלב – נסו לחזור לפורמולה הקודמת. אם לא שיניתם פורמולה, אפשר להחליף את סוג התמ”ל לפורמולה דלה בלקטוז, לעתים זה עוזר".

3. אילו מאכלים יכולים לעזור לילד בן שנה?
"בגיל שנה מערכת העיכול של התינוק מפותחת יותר ותדירות היציאות נמוכה מזו שהייתה בגיל שישה חודשים. מאכלים שיכולים לסייע לעצירות: מיץ עגבניות (2 כפיות מיץ עגבניות טרי בתוספת כפית שמן זית); חליטת שזיפים; מזונות עתירי סיבים (פירות, פירות הדר, פירות יבשים – שזיפים, תמרים, תאנים – ירקות על קליפתם, וכן דגנים מלאים המכילים סיבים תזונתיים – שיבולת שועל, דגני שעורה וחיטה מלאה).

"גם שתיית מים חשובה למניעת עצירות. נוזלים מגבירים את הלחות במעיים, מרככים את הצואה ומסייעים ליציאה רכה יותר. צריכת הנוזלים המומלצת לבני שנה עד שלוש היא 1.3 ליטר ביום שמקורם במזון ובשתייה".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

4. מאילו מאכלים מומלץ להימנע?
"כדאי להימנע מבננות, אפרסמון, רסק תפוחים ואורז לבן".

5. האם במקרה של עצירות מומלץ גם לצרוך תוסף של סיבים תזונתיים?
"סיבים תזונתיים מוסיפים נפח לתכולת המעיים על ידי ספיחת מים ומרככים את הצואה. המעי הגס מגיב בהתכווצויות הגורמות לגירוי ליציאה ולדחיפת הצואה. מומלץ תחילה לנסות לפתור את העצירות בתזונה, אך במקרים של עצירות מתמשכת, אפשר לשקול תוסף סיבים תזונתיים. בשל הגורמים השונים לעצירות, יש להתייעץ עם רופא הילדים לגבי צריכת התכשיר והמינון המתאים לגיל הילד".

כתבות נוספות של הורים וילדים:
האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
האם חתולים מסוכנים לתינוקות?
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?