יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?

בשבועות הראשונים לחייו נראה התינוק כה שברירי וקטן. אז איך מתמודדים עם מציאות שבה חום גופו של תינוק בן ימים או שבועות אחדים עולה? האם להמתין עד בוקר המחרת לתור אצל הרופא? או לגשת מיד לחדר המיון? ד"ר משה אפרת, מנהל יחידת מחלות זיהומיות בילדים מהמרכז הרפואי "כרמל", מסביר מה עושים כשהתינוק סובל מחום בחודש הראשון לחייו.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


כיצד מודדים חום לתינוק בן יומו?
"לתינוקות קטנים השיטה המדויקת והאמינה ביותר היא מדידה בפי הטבעת (רקטלית). שיטות אחרות למדידת חום – בפה, בית השחי או באוזן – אינן אמינות דיין. חום גבוה ייחשב כשהטמפרטורה הנמדדת גבוהה מ-38 מעלות".

האם התינוק חם בגלל עודף בגדים?
"לבוש יתר יכול לגרום לעלייה בטמפרטורת העור של התינוק, אך לא לעלייה בטמפרטורת הגוף. כדי להיות בטוחים אפשר להוריד חלק מלבוש התינוק ולחזור על מדידת החום. אם חומו עולה מעל 38.5 מעלות, אין לזה קשר ללבוש החם".

בחודש הראשון, מה מצבה של מערכת החיסון של התינוק?
"תפקודה של מערכת החיסון בחודש הראשון לחיי התינוק מצוין, אף שהיא מפותחת פחות מזו של ילדים גדולים יותר. ועם זאת רצוי לא לחשוף את התינוק להידבקות במחלה. בהמשך ובהדרגה מערכת החיסון תתפתח. ואולם עתה, למרות הנוגדנים שקיבל ברחם אמו, וגם בזכות ההנקה, בחודש הראשון לחייו התינוק חשוף יותר לזיהומים חמורים ועלול לחלות בקלות יתר".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מהם הגורמים לחום בגיל כה צעיר?
"החשש העיקרי בגיל הזה הוא מזיהומים כמו אלח דם (חיידקים בדם), דלקת קרום המוח, דלקת ראות, דלקת בעצמות ובמפרקים, זיהום בעור ורקמות רכות, זיהום חיידקי בדרכי העיכול והשכיח ביותר – דלקת בדרכי השתן. בגיל זה החיידקים שונים מאלה המופיעים בילדים בגיל מבוגר יותר ועימם נמנים חיידקים כמו סטרפטוקוק מקבוצה B וחיידק ה-E.Coli שמקורם בהדבקה בתעלת הלידה האמהית. לאור הנתונים האלה, וכשלתינוק חום מעל 38 מעלות, יש לפנות למיון להערכה וטיפול".

מה יעשו בחדר המיון?
"בחדר המיון התינוק יעבור בדיקה גופנית מלאה. יילקחו בדיקות דם – ספירת דם, כימיה (הכוללת רמת סוכר, מלחים ותפקודי הכליה) ותרבית דם (שמטרתה לשלול זיהום חיידקי בדם). בשלב זה מורכב עירוי לתינוק שדרכו יוכל לקבל את המשך הטיפול. כדי לשלול דלקת בדרכי השתן, מבוצעת בדיקת שתן באופן סטרילי על ידי קטטר שתן המותאם לתינוקות (או על ידי ניקור של שלפוחית השתן במחט עדינה דרך העור). כמו כן, וכדי לשלול אפשרות לדלקת קרום המוח, יבוצע ניקור מותני.

"התוצאות מתרביות הדם, השתן ונוזל חוט השדרה יתקבלו בתוך 48-72 שעות ועד קבלת התוצאות התינוק יאושפז ויטופל באנטיביוטיקה דרך הווריד. ברוב המקרים מדובר בזיהום ויראלי. ועדיין, חום בתינוק בחודש הראשון לחייו דורש התייחסות מהירה ומעמיקה כדי להגן עליו מפני זיהומים שעלולים לסכן אותו בראשית חייו".

כתבות נוספות של הורים וילדים:
האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
עצירות אצל תינוקות: 5 דברים שכדאי לדעת
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט