יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

בדיקת דם פשוטה בהיריון יכולה לנבא סיבוכים בלב

במחקר חדש של חוקרים מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון, שפורסם החודש בעיתון הבינלאומי ליתר לחץ דם (J Clin Hypertens), נמצא כי בדיקת דם פשוטה לחומצה אורית בהיריון יכולה לנבא סיבוכים ארוכי טווח לאם. עוד נמצא כי ערכי חומצה אורית גבוהים בהיריון מעידים על קשר ברמה גבוהה לתחלואת לב ולכלי דם של האם. חומצה אורית (או חומצת שתן) היא תרכובת אורגנית המופרשת בכמויות קטנות דרך השתן. הערך של חומצה אורית נבחן באופן שגרתי כחלק מבדיקת הכימיה.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


החוקרים, ובהם ד"ר טליה וולק, אחראית השירות ליתר לחץ דם בסורוקה, ופרופ' אילנה שהם-ורדי ומר רוסלן סרג'יאנקו מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, עם פרופ' אייל שיינר, סגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה ומנהל מחלקת יולדות ד', התבססו על מחקר קודם שלהם שפורסם בעיתון הבינלאומי Pregnancy Hypertension ובו נמצא שערכי חומצה אורית גבוהים במחצית הראשונה להיריון קשורים בסיכון מוגבר להתפתחות של רעלת הריונית וסוכרת הריונית בהמשך ההיריון.

במחקר הנוכחי עקבו החוקרים אחר נשים שילדו בסורוקה בשנים 2012-1988 ובהמשך פיתחו תחלואה אתרוסקלרוטית (לב וכלי דם). משך המעקב הממוצע מההיריון ועד התחלואה היה יותר מחמש שנים ונמצא קשר ישיר בין הרמה הגבוהה של החומצה האורית בהיריון ובין תחלואת לב וכלי דם.

"תוצאות המחקר מחזקות את העובדה שהיריון מהווה חלון הזדמנויות לגילוי מחלות ארוכות טווח. בדיקות דם גם בערכים הגבוהים של הנורמה בהיריון יכולות להעיד על הפרעה מטבולית שעלולה להשפיע גם בהמשך בחיים הבוגרים. יש להתייחס להיריון כאל 'מבחן מאמץ', אומר פרופ אייל שיינר, "לנשים שתוצאות בדיקת המעבדה לחומצה אורית בהיריון אינן תקינות, מומלץ על מעקב ארוך טווח של רמות החומצה האורית לאחר ההיריון למניעת תחלואה".

כתבות נוספות של הורים וילדים:
למה ויטמין K חשוב לתינוק שרק נולד?

האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
האם חתולים מסוכנים לתינוקות?
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180