יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

אשת הברזל: המדריך המלא לתוספים בהריון

מאת: מיכל בן דוד

נכנסת להיריון? בשעה טובה. עכשיו את צריכה להכניס לתוכך גם שלל כדורים ואמפולות של חומצה פולית, ברזל וסידן. המדריך המלא שיעשה לך סדר בבטן

לעתים נדמה שמהרגע שיש מפגש בין זרע לביצית, האם ההרה הופכת למעין בולען כדורים, תוספי תזונה, ויטמינים ועוד מגוון כמוסות טבעיות שאמורות להגן על האשה ועל העובר הנובט בתוכה. נכון, חשיבות השמירה על האם והעובר היא ראשונה במעלה, ועם זאת, כדאי לעשות קצת סדר בבלגן ולהבין מהי באמת החשיבות של כל אחד מהכדורים האלה.

1. מהם התוספים והוויטמינים המומלצים לנשים בהיריון?
תלוי את מי שואלים. בדרך כלל הרופאים ימליצו על נטילת חומצה פולית וקומפלקס ויטמינים. כמו כן מומלץ לעקוב ביסודיות אחר רמות הברזל בגוף וליטול תוסף במקרה הצורך. יש המלצות לנטילת אומגה 3, ויטמין D וסידן.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


2. מדוע בזמן היריון נדרשים לגוף ויטמינים ותוספים למיניהם?

"כשהאשה נמצאת בהיריון, כל מזון שהיא מכניסה לפה, וכל מאגר של ויטמינים ומינרלים שיש לה בגוף, משמשים קודם כל את העובר ורק אחר כך את האם", מסבירה חופית מנו, דולה ומלוות תהליכי היריון ולידה. "לכן נגרעים מהאם משאבים רבים מבחינה תזונתית וכן קיים עומס רב על מערכת חילוף החומרים ועל יכולת הגוף שלה. עומס זה נובע מכך שבראש ובראשונה העובר לוקח את מה שדרוש לו, והאם מקבלת את השאריות. אם שאריות כאלה לא קיימות או קיימות במידה מועטה, לגוף האשה עלול להיגרם נזק. כדי לשמור על בריאות תקינה וחיוניות במהלך ההיריון וכן כדי להגיע ללידה עם כוחות ואנרגיות מתאימים, יש חשיבות גבוהה לצריכת אותם תוספים וויטמינים. יתרה מזו, גם אחרי הלידה, שעבור הגוף היא טראומה לא פשוטה, יש חשיבות לנטילת תוספים שיאפשרו לאם להיניק את היילוד, לטפל בו בצורה האולטימטיבית ולספק לו את כל הדרוש לו בשלבי חייו הראשונים".

3. האם ניתן לקבל את התוספים המדוברים מהמזון במקום כמוסות?
"חשוב מאוד לשמור על תזונה מאוזנת ונכונה", אומרת מנו, "אבל לא תמיד אפשר לקבל את המינונים הדרושים לגוף כדי לשמור על חיוניות גבוהה מהמזון. מכיוון שהעובר משתמש במזון ובמאגרים הקיימים בגוף האם על בסיס יומיומי, האם נדרשת למלא את אותם מאגרים באותו קצב, וזה עלול להיות בעייתי אם מתבססים אך ורק על מזון".

4. מהי חומצה פולית? מה חשיבותה?
"חומצה פולית היא ויטמין מקבוצת B החשובה לבניית הדי.אן.אי, שהוא בעצם הצופן הגנטי של התאים בגוף, וכן נודעת לה חשיבות לשמירה על חילוף חומרים תקין", מסביר ד"ר בני שכטר, מומחה לרפואת נשים ומיילדות ויועץ למותג ל-אם מבית כצט. "פגם בתאים אחדים עלול להוביל למום בתעלה העצבית של העובר, שממנה מתפתחים המוח ועמוד השדרה".

5. האם יש חשיבות לנטילת חומצה פולית עוד לפני הכניסה להיריון?
"בהחלט כן", אומר ד"ר שכטר. "התעלה העצבית נסגרת בין השבוע השלישי לשבוע הרביעי של ההיריון. זה שלב שנשים רבות כלל אינן מודעות לעובדה שהן נושאות ברחמן עובר. מכאן בעצם נובעת החשיבות של נטילת החומצה הפולית עוד לפני הכניסה להיריון ובטרימסטר הראשון שלו. חשוב לדעת שמדובר בוויטמין שהוא תוסף מזון ולא בתרופה. נשים רבות משקיעות כסף רב ומאמצים לפני ההיריון כדי לוודא שהכל יהיה בסדר, אבל דווקא את הדבר החשוב והפשוט הזה שוכחות לעשות, מחוסר ידיעה או מחוסר תשומת לב".

6. למי מומלץ ליטול חומצה פולית?
"בשנת 2012 המליץ משרד הבריאות לכל אשה בגיל הפוריות ליטול 0.4 מ"ל חומצה פולית ביום (אלא אם יש התוויה למתן מינון גבוה יותר), לאור העובדה שכ-50 אחוז מההריונות הם אינם הריונות מתוכננים", אומר ד"ר שכטר. "המטרה היא בעצם למנוע כניסה להיריון ללא 'כיסוי הולם' מבחינת חומצה פולית בגוף".

7. באילו מוצרי מזון אפשר למצוא ריכוז גבוה של חומצה פולית?
חומצה פולית נמצאת במזון שלנו, בירקות כמו תרד, לפת, אפונה, דגני בוקר וקטניות.

8. האם ניתן לקבל ממוצרי המזון כמות מספקת של חומצה פולית להתפתחות תקינה של העובר בלי ליטול כמוסות?
ד"ר שכטר מציין כי כמויות החומצה הפולית הנצרכות כמזון ומצליחות להיספג בגוף אינן מספיקות לשמירה על התפתחות תקינה של מערכת העצבים של העובר. לכן צריכת הירקות האמורים לא מספקת תחליף מספיק לגלולה הייעודית".

9. מדוע חשוב ליטול ברזל בזמן היריון?
"ברזל הוא אחד הגורמים החשובים ביותר בהיריון", אומרת מנו. "חשיבותו נובעת מכך שהברזל נמצא בהמוגלובין שבדם. ההמוגלובין הוא ש'קושר' את החמצן לכדוריות הדם האדומות ובעצם מאפשר את הניוד התקין של החמצן לגופה של האם וכן לגוף העובר. ההעברה תקינה של דם רווי בחמצן לתאים חיונית לגדילה ולהתפתחות תקינה של העובר. עובר שחי בסביבה רוויה בברזל ייוולד עם מספיק ברזל בגופו, והדבר ישרת אותו בשלבי חייו הראשונים".

10. למה עלולה לגרום כמות נמוכה של ברזל בדם?
"רמה נמוכה של ברזל עלולה להוביל למצבים של חוסר יכולת לווסת את טמפרטורת הגוף, דיכאון ועייפות כרונית אצל האם", אומרת מנו. "חוסר חיוניות זו של הגוף עלול להקשות על האם במהלך ההיריון וכמובן להיות לה לרועץ גם בזמן הלידה".

11. אילו מוצרי מזון עשירים בברזל?
"מוצרי המזון שיש בהם ריכוז גבוה של ברזל הם בשר או ירקות ירוקים", מסבירה מנו. "כך למשל, בשר אדום, עוף הודו וכבדי עוף הם מוצרים עתירי ברזל. חשוב לשים לב שכבדי עוף מכילים גם רעלים, ולכן בהיריון מומלץ לצרוך אותם באופן מאוד מבוקר. בין המזונות הירוקים שיכולים להעלות את רמות הברזל בגוף אפשר למנות פטרוזיליה, תרד, מנגולד, ברוקולי ואבוקדו. ניתן גם לספק ברזל לגוף מקטניות כמו שעועית, אפונה, חומוס, פול ועדשים".

shutterstock_58685740

12. האם תזונה עשירה בברזל יכולה להחליף נטילת תוספים במהלך ההיריון?
"הדבר תלוי ביכולת הספיגה שיש לאשה וברמות הברזל הקיימות בגופה", אומרת מנו. "מניסיון שלי, אם אשה נמצאת במודעות גבוהה לגבי נושא התזונה וצורכת על בסיס קבוע מוצרי מזון עשירים בברזל, אפשר לחסוך את נטילת הכמוסות. בה בעת חשוב לציין כי רופאים לא ממליצים על האופציה הזו וטוענים שבהיריון הגוף משתמש ביותר ברזל ממה שניתן לספק באמצעות מוצרי מזון".

13. האם יש תופעות לוואי לנטילת כמוסות הברזל?
"נטילת ברזל עלולה לגרום לבעיות בעיכול ולעצירות", אומרת מנו. "בהיריון זה עלול להחמיר ולהוביל גם לטחורים ולעוד מגוון תופעות לא נעימות. הפתרון לכל אלה הוא נטילת ברזל טבעי, שבעצם ממוצה מחומרים שיש בטבע. הכמוסות הטבעיות אינן פוגעות כלל בתהליך העיכול, ואין להן תופעות לוואי".

14. אומגה 3: האם חשוב ליטול בזמן ההיריון? מדוע?
"דגים הם מקור תזונה עשיר בחלבון ובחומצות שומן, ביניהן גם אומגה 3", מציין ד"ר אגמון. "מחקרים הראו כי צריכת דגים בהיריון מפחיתה סיכון ללידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך. כמו כן יש עבודות הטוענות כי צריכת דגים בהיריון מונעת סוכרת, מחלות לחץ דם ואף אלרגיות עור ביילוד. עבודות אלה לא הוכחו במחקרים מבוקרים גדולים ולכן צריכת דגים לא מומלצת כמניעה.

"סיבה נוספת לצרוך דגים קשורה ל-DHA, או בשמה המוכר יותר – אומגה 3. חומצת שומן זו נמצאת בדגים וחשובה להתפתחות העין והמוח אצל העובר. בחיות, רמות נמוכות מאוד של DHA במהלך ההיריון עלולות לגרום לבעיות ראייה ותפקוד. בבני אדם לא ניתן לבצע מחקרים מסוג זה. חשוב לציין כי המחקרים הקליניים שבוצעו עד היום לא הוכיחו שמתן DHA מונע בעיות התפתחותיות או שכליות ביילודים".

15. האם אכילת דגים עלולה להיות מסוכנת במהלך ההיריון?
"חשוב להגביל את כמות צריכת הדגים במהלך ההיריון מכיוון שחלקם עלולים להכיל ריכוז גבוה של מתכות כבדות, כגון כספית", אומר ד"ר אגמון. "ניתן לקבל את כמות האומגה 3 הנדרשת ללא נטילת תוספים, כל עוד הדגים עומדים בסוגים ובמינונים המותרים".

בנייר עמדה שפורסם מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) צוין כי על נשים בהיריון להימנע מאכילת כריש,Swordfish Tilefish, Mackerel King עקב רמות כספית גבוהות. אולם בה בעת מומלץ לנשים ההרות לאכול עד 340 גרם דגים בשבוע (שתי ארוחות ממוצעות) מסוגים שונים של דגים בעלי רמות כספית נמוכות, למשל, דגי טונה בהירה, סלמון, שרימפס, Pollock ודג חתול.

16. מדוע דרוש לעקוב אחר נתוני הסידן בזמן ההיריון?
"סידן שומר על דחיסות העצם של האשה בזמן ההיריון וכן מסייע להתפתחות תקינה של שלד העובר. מאגרי הסידן בגוף האדם נמצאים בעצמות, וכשקיים מחסור במינרל הזה, הגוף מתחיל לפרק את המאגרים הקיימים", מסבירה מנו. כתוצאה מכך עלולות נשים במהלך ההיריון ולאחר הלידה לסבול מבריחת סידן ומעצמות חלשות הנוטות להישבר. כדי להימנע מכך, מומלץ לנשים המתכננות היריון, במהלך ההיריון וכן בשלב ההנקה לסייע לגוף ולמלא את מאגרי הסידן".

ד"ר ארנון אגמון, מומחה במיילדות וגינקולוגיה ממרפאת המומחים "אלה", מוסיף כי "ארגון הבריאות ממליץ לצרוך גרם סידן ביום במהלך ההיריון. יש מחקרים שטענו כי נטילת סידן בהיריון מונעת מחלות לחץ דם, אולם טענות אלה עדיין לא הוכחו במחקרים מבוקרים ולכן לא מקובל לתת סידן כגורם מונע לתופעה. חשוב לזכור כי לאשה בריאה בהיריון לא אמור להיות חוסר סידן בדם ואם מתגלה כזה יש לבצע בירור".

17. האם צריכת מוצרי חלב מעלה את רמות הסידן בגוף?
"התשובה היא חד משמעית לא", פוסקת מנו. "מחקרים רבים מלמדים שהסידן הקיים במוצרי חלב לא נספג בגוף האדם בשל החומרים האחרים המצויים במוצרים אלה. מכיוון שכך, נדרש למלא את מאגרי הסידן בגוף בתוסף חיצוני או במוצרי מזון מהצומח".

18. באילו מוצרים מן הצומח אפשר למצוא ריכוזים גבוהים של סידן?
ריכוזים גבוהים של סידן נמצאים במוצרי סויה, בהם חלב סויה וטופו על מוצריו השונים. טחינה היא מקור מצוין לסידן, זרעי פשתן ושעועית לבנה. גם בירקות ירוקים דוגמת ברוקולי, כרוב ואפונה יש כמויות סידן לא מבוטלות.

19. האם מומלץ לצרוך ויטמין D במהלך ההיריון? מדוע?
"ההמלצה, לפי ארגון הבריאות הבריטי, היא על 600 יחידות בינלאומיות ביום", אומר ד"ר אגמון. "כמה מחקרים העלו חשד לקשר בין חוסר בוויטמין D לסוכרת הריונית, לידה מוקדמת, משקל לידה נמוך ומחלות לחץ דם בהיריון. מסקנות אלה עדיין לא קיבלו הוכחה במחקרים מבוקרים, ולכן בשלב זה אין המלצה ליטול ויטמין זה כאמצעי מונע לבעיות אלה".

ד"ר אגמון מציין כי "חוסר מתמשך ועמוק בוויטמין זה עלול לגרום לבריחת סידן (אוסטאומלציה), שיכולה להתבטא בכאבי עצמות ושרירים, שברים בעצמות, הליכה ברווזית, התכווצויות בשרירים, נפילה וחוסר יכולת ללדת בלידה וגינלית עקב אי התאמה בין ראש העובר לאגן האשה. חוסר כזה בוויטמין D נפוץ יותר באוכלוסייה הנמנעת מחשיפה לשמש ומתלבשת בלבוש המכסה את כל הגוף, נשים עם בעיות ספיגה במעי (צליאק) ונשים בתת תזונה".

20. אילו מוצרי מזון יכולים להעשיר את הגוף בוויטמין D?
מזונות עשירים בוויטמין D הם דגים שמנים כמו טונה, מקרל וסרדינים. גם חמאה, ביצים, חלב 3% שומן וכבד הם מקורות טבעיים טובים לוויטמין D.

כתבות נוספות של הורים וילדים:
האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
עצירות אצל תינוקות: 5 דברים שכדאי לדעת
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט