[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות הורים וילדים
הורים וילדים

אֵם הדרך: נשים בהיריון נפצעות פחות בתאונות דרכים

מאת: רותי קדוש, הורים וילדים
25.3.2015

הסיבה: הרחם הגדול מגן עליהן

כשאשה בהיריון נפגעת בתאונת דרכים החרדה כפולה – לה ולעובר. תתפלאו, אבל מתברר כי נשים בהיריון שהיו מעורבות בתאונות דרכים נפגעו בדרגות חומרה פחותות באופן ניכר מנשים שאינן בהיריון, בייחוד אם הן היו הנהגות בזמן התאונה.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


ביחידת הטראומה של המרכז הרפואי הלל יפה ביקשו לבחון אם צריך לשנות את אופן הטיפול, הניטור והמעקב בקרב נשים בהיריון שנפגעו בתאונת דרכים. עורכי המחקר, פרופ' מ' בוריס קסל, מנהל היחידה לטראומה, וד"ר נתנאלה מילר הופתעו לגלות שההיריון מפחית באופן מובהק את חומרת הפציעה ואף מונע מוות. הסיבה: לנשים בהיריון יש מנגנוני פיצוי פיזיולוגיים, כמו נפח דם גבוה יותר, תפוקת לב גבוהה יותר ורחם גדול, המגנים עליהן מפני פציעות תוך בטניות ופציעות אגן, אולם הם גם הסיבה לכך שקשה יותר לזהות מצבים אקוטיים אצל אשה בהיריון.

המחקר הרטרוספקטיבי סקר נתונים על דרגות חומרת פציעה של 3,794 נשים בהיריון ושל 3,441 נשים שאינן בהריון. כולן נפצעו בשנים 2006-2013 והיו בנות 18-40.

המחקר בחן שתי שאלות: הראשונה, האם חומרת הפגיעה בתאונת דרכים שונה בין נשים בהיריון ובין נשים שאינן בהיריון, בהתאם למיקומה של האשה ברכב; והשנייה, האם נדרש לשנות את מדיניות הטיפול.

"על פי המדיניות הקיימת, כל אשה בהיריון שנפגעה בתאונת דרכים מאושפזת למעקב וניטור שלה ושל העובר, גם אם פציעתה קלה ביותר. לא כך הדבר עם נשים שנפצעו קל ואינן בהיריון", מסביר פרופ' קסל.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

תוצאות המחקר העלו כי הרוב המכריע של האשפוזים היה מיותר, מאחר שלא נצפתה פגיעה באשה בהיריון או בעובר. רוב הנשים ההרות שאושפזו לאחר התאונה היו הנהגות (67 אחוז) והן סבלו מפציעות קלות בלבד, לעומת נשים אחרות בהיריון שהיו ברכב ולא נהגו (33 אחוז). בקרב 99 אחוז מהפצועות בהיריון חומרת הפציעה הייתה קלה, לעומת 71 אחוז מהנשים שאינן בהיריון.

תמותה של נשים בהיריון המעורבות בתאונות דרכים הייתה נמוכה באופן מובהק מנשים אחרות (0.03 אחוזים). בכל השנים שעל נתוניהן הסתמך המחקר אשה אחת בהיריון מתה מפצעיה.

הפגיעה בעובר הייתה מזערית והצורך בהפסקת ההיריון עמד על אחוז אחד בלבד. פרופ' קסל מסביר: "לנשים בהיריון יש מנגנוני פיצוי פיזיולוגיים, כמו נפח דם גבוה יותר, תפוקת לב גבוהה יותר ורחם גדול, וכל אלה מגנים עליהן מפני פציעות תוך בטניות ופציעות אגן במקרה של תאונת דרכים. ואולם מנגנונים אלה הם גם הסיבה לכך שקשה יותר לזהות מצבים אקוטיים אצל אשה בהיריון. לכן נדרש מחקר המשך, ועד אז, מדיניות האשפוז וניטור אשה בהיריון לאחר תאונה תימשך".

כתבות נוספות של הורים וילדים:
האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
עצירות אצל תינוקות: 5 דברים שכדאי לדעת
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?