יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

מחקר חדש: נשיפה פשוטה יכולה לנבא רעלת היריון

מיהן הנשים שמועדות ללקות ברעלת היריון? עד לאחרונה לא היה לרפואה מענה ברור וגם לא כלים לאבחון נשים העלולות להיכלל בקבוצת הסיכון, וברוב המקרים אבחון רעלת ההיריון מתרחש באיחור רב, לאחר שהאשה ההרה כבר פיתחה יתר לחץ דם והפרעה בתפקודי הכבד והכליות.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


מחקר חדש ומהפכני שנערך במרכז הרפואי העמק מצא כי הבל פה יכול לנבא את האפשרות שהאשה תחלה ברעלת היריון. במחקר בראשותם של פרופ' משנה ראיד סלים מנהל חדרי הלידה וד"ר שירה ברעם ממחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי העמק, ובשיתוף בית החולים הסקוטי והטכניון, השתתפו שלוש קבוצות נשים: הראשונה – קבוצת נשים בהיריון שאובחנו כלוקות ברעלת הריון; השנייה – הריוניות שלא סבלו מרעלת; והשלישית – נשים שאינן בהיריון. מכל הנשים בשלוש הקבוצות נאספו דגימות נשיפה באמצעות מכשיר מיוחד. הדגימות הועברו למעבדה בטכניון לשם קטלוג תרכובות הגזים הנמצאים בהבל הפה של הנשים. תוצאות המחקר הראו כי בקרב 88 אחוז מהנשים שסבלו מרעלת היריון, נמצאה תרכובת זהה של גזים שהייתה שונה בהרכבה, לעומת שתי קבוצות הנשים האחרות שהשתתפו במחקר.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

"הממצא המפתיע עשוי להפוך בעתיד לשיטת ניבוי שתאפשר לרופאים לאתר נשים הנמצאות בקבוצת סיכון לחלות ברעלת היריון כבר בשליש הראשון להריונן ועל ידי כך לשפר את יכולת האבחון, לבצע מעקב במהלך ההיריון ולמנוע את הופעתה של המחלה שנחשבת מסכנת חיים לאם ולעובר שבבטנה", אומר פרופ' מ' סלים.

לדברי פרופ' מ' סלים, בקרב 10 אחוז מהנשים ההרות מתפתחת רעלת היריון, מחלה מסכנת חיים שמתאפיינת בלחץ דם גבוה ועלולה לעתים לפגוע באיברים חיוניים כמו כליות, כבד, ריאות, תאי הדם ובמערכת העצבים המרכזית. רעלת היריון עלולה גם להביא להאטה בגדילה של העובר ולגרום לדימום בהיריון וללידה מוקדמת והיא מגדילה את הסיכון להיפרדות השליה.

"הגילוי החדש מאפשר לרופאים ניבוי ואבחון מוקדמים שבזכותם ניתן להתחיל בטיפול מונע באמצעות אספירין לדילול הדם", מוסיף פרופ' מ' סלים. המחקר הוצג בחודש שעבר בכנס הבינלאומי לרפואת האם והעובר בסן דייגו שבארצות הברית ויוצג גם בכנס המחקר השנתי של המרכז הרפואי העמק.

כתבות נוספות של הורים וילדים:
רעלת הריון עלולה להיות תורשתית
האם מותר לשתות קצת יין בהריון?
זהירות, שעלת: למה חשוב להתחסן?
מערכת החיסון של התינוק מתפקדת כבר בתחילת ההריון
למה ויטמין K חשוב לתינוק שרק נולד?

האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960