[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות הורים וילדים
הורים וילדים

בטיפולי פוריות וסובלת מכמות קטנה של שתן? לכי להיבדק!

 מאת: רותי קדוש, הורים וילדים
25.3.2015

המחשבה שבסופם של טיפולי פוריות יש סיכוי שייוולד תינוק מתוק מנחמת ומעודדת בתהליך הארוך והכואב. ואולם חשוב לעמוד על תופעות הלוואי והסכנות הכרוכות בטיפולי הפוריות, שהחמורה שבהן היא גירוי יתר שחלתי.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


"גירוי יתר שחלתי הוא תוצאה של גירוי הורמונלי של השחלות, פעולה הנחוצה לקראת טיפולי פוריות – ביוץ יתר, הזרעה והפריה חוץ גופית", מסביר ד"ר איליה בר, מנהל המרכז הרפואי לפוריות. "מדובר בתופעת לוואי שכרוכה בבריחת נוזלים מכלי הדם לכל הרקמות בגוף והגדלה קיצונית של השחלות. במקרים קלים היא מתבטאת בכאבים ובהפרעות ברמת המלחים בגוף, דבר המחייב אשפוז ומתן טיפול תומך, ובמקרים קשים היא אף עלולה לגרום למוות".

מהן התופעות בגירוי יתר שחלתי?
"כאבים ונפיחות בבטן, קשיי נשימה ומיעוט במתן שתן הם אותות אזהרה במקרה של נשים בטיפולי פוריות. גם אם רק חלק מהסימנים מופיעים, יש לפנות בדחיפות לרופא המטפל. ככלל, מומלץ לנשים להיות קשובות לשינויים החלים בגופן בזמן טיפולי פוריות".

"כדי למנוע גירוי יתר שחלתי וקשיים נוספים, כל מטופלת יכולה וצריכה לדרוש בדיקה מקדימה ומקיפה לפני התחלת טיפולי הפוריות.

1

רופאים רבים בתחום הפריון עובדים בשיטה של ניסוי וטעייה. הם מעבירים את רוב המטופלות במסלול דומה, והיה אם הטיפול אינו מתאים לאותה מטופלת – כישלונו ו/או התגובה הגופנית של האשה יגלו זאת.

"כל מטופלת חייבת לעבור גם אבחון נכון של מצבה ההורמונלי. ידוע כי 'גירוי יתר שחלתי' פוגע במיוחד בנשים שסובלות מהפרעות הורמונליות. אבחנה מדויקת של הפרעה הורמונלית תאפשר לבנות לה תוכנית טיפולית המותאמת לה אישית, שתאפשר לשנות את הטיפול לפי תגובת השחלות. המעקב ההורמונלי אחר המטופלת עשוי להקטין את הסיכון להופעת גירוי יתר שחלתי ובמקרים קשים הוא יאותת לרופא שיש לבטל את הטיפול מחשש לגירוי יתר שחלתי".

אזהרה: כאבים ונפיחות בבטן, קשיי נשימה ומיעוט במתן שתן הם אותות אזהרה במקרה של נשים בטיפולי פוריות. גם אם רק חלק מהסימנים מופיעים יש לפנות בדחיפות לרופא המטפל!

כתבות נוספות של הורים וילדים:
האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
עצירות אצל תינוקות: 5 דברים שכדאי לדעת
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?