יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

איך תדעו אם התינוק סובל מבעיות ראייה?

מסקרן לדעת האם ובאיזה גיל אפשר לאבחן בעיות ראייה אצל התינוק. המומחה לרפואת עיניים ד"ר עידי מצר, ראש השירות למחלות עיניים בילדים בבית החולים רמב"ם, מסביר: "עד גיל חצי שנה תינוקות רואים בעיקר כתמים. בגיל שישה שבועות רובם מגיבים לקשר עין ומסוגלים לחייך. ככל שהתינוק גדל, כושר הראייה מאפשר לו לראות למרחק גדול יותר ובאופן חד יותר. מגיל שלושה חדשים התינוקות מסוגלים לעקוב אחר חפצים ומתחילים לראות צבעים. מגיל ארבעה חודשים מתפתחת ראיית העומק והמיקוד. ראיית ילדים מגיעה לבשלות מלאה בגיל שבע ומתפתחת עד גיל 11".


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


מתי התינוק נבדק לראשונה?
"מיד לאחר הלידה מתבצעת 'בדיקת הרפלקס האדום' – בדיקת עיניים ראשונה לתינוק שמבצע רופא ילדים, והיא אמורה לוודא שאין גורמים שממסכים את הראייה. הבדיקה נועדה לאתר גם בעיות במבנה העין כגון עכירות מולדת בקרנית, כיפה שקופה בקדמת העין, ירוד (קטרקט), הישארות או היווצרות של כלי דם לא תקינים בחלל הזגוגית ובחלק האחורי של העיניים ועוד".

צילום: pixabay
צילום: pixabay

איך מבצעים מעקב אחר ראיית התינוק?
"על ההורים להיות רגישים להפרעות ראייה אצל התינוק, שכן מערכת הראייה היא קריטית להתפתחות הטבעית המוטורית הכוללת של הילד. לעתים בעיות ראייה של התינוק מתבטאות ברעד/רטט הקרוי 'ניד' (ניסטגמוס) של העיניים (כל גלגל העין רוטט). החל מגיל שמונה שבועות יש לשים לב האם התינוק עוקב אחר פני הוריו והאם הוא יוצר קשר עין. בהמשך יש לבחון האם הוא מתבונן, האם הוא מגיב לסביבה, שולח ידיים לחפצים שונים ומצליח לגעת בהם ועוד. אם קיים ספק, יש להיוועץ ברופא ילדים או באחיות טיפת חלב.

"בדיקת ראייה ראשונה מתבצעת בטווח שבין חצי שנה לשנה על ידי רופא עיניים לילדים. בבדיקה רופא העיניים מציג לתינוק לוח עם פסים כהים ובהירים בעובי שונה ובודק אם התינוק מביט לכיוונם. הוא מציג לתינוק פסים יותר ויותר צרים עד שהתינוק אינו פונה לכיוון הלוח, תהליך הנותן אינדיקציה על חדות הראייה של התינוק. בדיקות עיניים נוספות יתבצע: בגיל שנה וחצי-שנתיים, בגיל שנתיים וחצי-שלוש ולאחר שהילד למד לקרוא. הורים הסובלים מבעיות ראייה מומלץ לערוך לילד בדיקת ראייה פעם בשנה. אגב, אופטומטריסט אינו רשאי על פי חוק לבצע בדיקת עיניים לילדים מתחת לגיל עשר".

הידעתם? עד גיל חצי שנה תינוקות רואים בעיקר כתמים. בגיל שישה שבועות רובם מגיבים לקשר עין ומסוגלים לחייך. מגיל שלושה חודשים תינוקות מסוגלים לעקוב אחר חפצים ומתחילים לראות צבעים. מגיל ארבעה חודשים מתפתחת ראיית העומק והמיקוד.

כתבות נוספות של הורים וילדים:
למה ויטמין K חשוב לתינוק שרק נולד?

האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
האם חתולים מסוכנים לתינוקות?
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט