יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

איך להימנע מניתוח קיסרי במצג עכוז?

למה עוברים מתהפכים למצג עכוז? ומה זה בדיוק הגלגלון הזה שמבצעים להם?

בסופו של כל היריון, כמעט, העובר מציג עצמו במצג ראש. כלומר, ראשו מונח מעל האגן של האם, בכיוון פתח היציאה. רק ב-3-4 אחוזים מהלידות העובר מתייצב במצג עכוז. "לרפואה אין הסבר עובדתי, רק השערות המסבירות מדוע זה קורה", אומר ד"ר חגי קנטי, מנהל חדרי לידה במרכז הרפואי מאיר.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


ד"ר קנטי מסביר שבמקרים של מצג עכוז ההשערה היא שהדבר נובע מכך שלעובר יש חלל שונה בגודלו מהרגיל, למשל ברחם דו קרני, ברחם עם שרירן (מיומה), בשל מיקום השליה, משום שהעובר שונה מהרגיל (בעל גודל ראש שונה, מומים או תנועתיות) וגם בגלל ריבוי מי שפיר. ואולם ברוב המקרים אין סיבה מיוחדת לכך שהעובר במצג עכוז, והרופאים נוטים לראות ב"החלטתו לא להתהפך ולעמוד על הראש חוסר רצון להתאמץ'".

האם יש דרך להימנע מניתוח קיסרי?
"עם ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הניטור וההדמיה ושימוש בתכשירים שמרפים את שרירי הרחם, חלה עלייה בשיעור הניסיונות וההצלחות לגרום להיפוך חיצוני של העובר, היפוך חיצוני מוצלח שבעקבותיו תהיה לידה נרתיקית טובה ובטוחה לאם ולתינוק – בוודאי לעומת ניתוח קיסרי על סיכוניו, שגם יקבע את אופי הלידות הבאות (עוד ניתוחים קיסריים)".

מהו היפוך?
"פעולת ההיפוך נעשית בלחץ מתון על הבטן והכוונה חיצונית של העובר למצג ראש. היפוך חיצוני צריך שיבצע מומחה בעל ידיים מיומנות, במועד המתאים לכך (אחרי שבוע 37), תחת ניטור ואולטרסאונד, ובמקום המאפשר לבצע יילוד דחוף (סמוך לחדר לידה) אם יתעורר הצורך בשל ההיפוך. לרוב אין צורך בהתערבויות נוספות לאחר ההיפוך והעובר נשאר במצג ראש עד הלידה".

יש סכנות?
"שיעור הסיבוכים להיריון עקב ההיפוך הוא נמוך וכולל ירידת מים, היפרדות שליה וסיבוכי חבל טבור. חשוב להדגיש כי לא מבצעים היפוך חיצוני בכל מצב שמלכתחילה דורש ניתוח קיסרי כמו הסתבכות של חבל הטבור או היפרדות שליה, דמם בהיריון, או כשיש הערכה שמצב החמצן של העובר אינו תקין מלכתחילה".

מהם שיעורי ההצלחה?
"ממוצע ההצלחה בעולם עומד על 58 אחוז. במאיר אנחנו מבצעים היפוך חיצוני ב-20 השנים האחרונות ושיעורי ההצלחה נעים בין 72-75 אחוז.

"חשוב לציין כי רוב המאמרים המדעיים שדנים בהיפוך חיצוני מדווחים על אחוזי הצלחה גבוהים דווקא בהריונות חוזרים, פחות בהיריון ראשון. מידת ההצלחה תלויה גם במידת שיתוף הפעולה של האשה".

כתבות נוספות של הורים וילדים:
למה לידת תאומים לרוב מתבצעת בניתוח קיסרי?
למה ויטמין K חשוב לתינוק שרק נולד?

האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
האם חתולים מסוכנים לתינוקות?
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט