יו יו 2018 גדול
[ssba]
מגזין

כך הפעוט והתינוק ישחקו ביחד

הצטרפות של תינוק נוסף למשפחה זהו אתגר של ממש עבור כל המשתתפים: האח הבכור צריך ללמוד מעתה להתחלק עם עוד מישהו קטן וחמוד, וההורים צריכים ללמוד לחלק את תשומת הלב על מספר ילדים.
ילדים בני שנתיים לדוגמה, בעצמם עוד קצת תינוקות וצריכים להתמודד עם תפקיד ה"אח הגדול". חשוב שלא נגזים עם הציפיות מהאח הקטן-גדול הזה. אמנם הוא באמת "גדול" בהשוואה לתינוק, אבל הוא גם עוד קטן ומותר לו להיות עוד קצת עם מוצץ וטיטול, ולא כדאי לעשות שינויים סביב ההרגלים הללו כאשר תינוק מצטרף למשפחה. לא יקרה כלום אם תהליך הגמילה יחכה עוד קצת.


כתבות נוספות של בטי כהן קובלסקי
לעודד ולאתגר את התינוק בלי להתערב

גם אמא וגם אבא: שותפות אמיתית מהלידה
מה הקשר בין התהפכות לביטחון עצמי?
התינוק בוכה? זה לא בהכרח אומר שהוא רעב


בנוסף, תנו לגיטימציה לקנאה. זהו רגש טבעי ועדיף להביע אותו מאשר להדחיקו. כאשר נותנים לרגש שם הוא פחות מאיים. הרגישו שלמים עם המצב, ודעו להכיל את הבכור: "עכשיו אימא עסוקה עם התינוק הקטן. נכון, זה לא פשוט. לא לך ולא לאימא. ואני רואה שאתה קצת מקנא." חבקו אותו ושוחחו אתו כמו עם ילד גדול.

וכמובן, נסו לשתף אותו בכל מה שאפשר בגידול התינוק. הנה כמה דרכים לשחק עם שני הילדים ביחד, ועל הדרך גם להרוויח שיעור ליווי התפתחותי משותף:

1. מגיל הכי קטן אפשר להראות לאח הפעוט איך לקרב את הפנים אל התינוק ולעשות לו קולות ואפילו להוציא לשון. תינוקות קטנטנים מחקים אינסטינקטיבית את הוצאות הלשון של הדמות אשר ממולם, ונוצרת כאן תקשורת ראשונה ונפלאה.

2. ללמד את האח הפעוט לרשרש מול הפנים של התינוק עם רעשן קטן ולהניע את הרעשן מצד לצד על מנת לעודד אצל התינוק הפניית הראש לשני הכיוונים. יש צורך להשגיח כאן על הפעוט כדי שלא ייתן לתינוק בטעות מכה עם הרעשן.

3. פעילות במגע: לגלגל את הכדור תחשה (כדור עם קוצים נעימים) באיטיות על כל חלקי הגוף: ידיים, רגליים, כפות הרגליים, בטן, צד, גב – פעם אימא מעניקה מגע לתינוק, פעם לאח הגדול. והאח הגדול יכול לעשות אותו הדבר לאימא. כמה נעים, משחרר מתח ומרגיע.

שימו לב: מכיוון שהתנועות של הפעוטות עדיין לא מספיק עדינות גם לא מומלץ לאפשר לו להעניק מגע לתינוק – הוא יכול להעניק לאימא מגע. המשחק של המגע ההדדי יכול לחכות מספר שנים.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

4. משחק מגע עם מרקמים שונים: ליפה עדינה וגסה, נוצה, מברשת, דובי רך, כדור גומי, שמן או קרם גוף (למי שלא אוהב את מרקם השמן) – לעבור על כל חלקי הגוף של התינוק ושל הפעוט, אפשר להוריד את הבגדים ולתת להם להיות בטיטול בלבד. כדאי לכבות מכשירי נייד וטלוויזיה ולשים מוזיקה מרגיעה, לדבר מעט ולהתמסר לתחושות.

5. משחק "לביאה וגוריה" על מזרן פעילות: אימא מגלגלת פעם את התינוק רק בעזרת הראש שלה ופעם את הפעוט. אימא מגלגלת את הילדים כמו גורי חתולים. זה תהליך אשר מכין גם להתהפכות, מחזק את הקשר עם הילדים דרך משחק ושעשוע, ומפתח שיווי המשקל.

6. משחק עם בועות סבון (לתינוק מעל ארבעה חודשים): להפריח בועות ולתפוס כל פעם בועה אחת – לתת לתינוק לפוצץ עם יד אחד ואחר כך לפעוט (או הפוך). נעודד פעם הושטת יד שמאל ואחר כך הושטת יד ימין – גם אצל התינוק וגם אצל הפעוט. הפעוט יכול אחר כך גם לנסות לפוצץ בועות סבון עם הרגל.

מוזמנות להוסיף רעיונות שלכם בתגובות.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. לפרטים נוספים לחצי כאן.

אהבת? אז תעשי לייק, מה אכפת לך?

עוד באתר:
7 טיפים לאמא לשניים מתחת לגיל שנתיים
18 דברים שאסור להגיד לאימהות עובדות
19 דברים שכל אמא מתגעגעת אליהם
18 דברים שאסור לסבים ולסבתות לעשות
15 דברים לעשות במקום לחפור בפייסבוק
24 משפטים שהורים טריים שונאים לשמוע
7 דברים שהייתי עושה אחרת כאמא טרייה
17 שקרים שספרת לעצמך לפני הלידה
14 דברים שלא מקפידים עליהם בילד השני

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960