[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות הריון ולידה
הריון ולידה

גם אמא וגם אבא: שותפות אמיתית מהלידה

מאת: בטי כהן קובלסקי
4.1.2015

רוב המאמרים/עצות/פניות/פרסומות וכל דבר שקשור לגידול תינוקות פונים לאמא. ובאמת, ברוב המקרים האמא אכן מבלה את רוב הזמן עם התינוק, קוראת על הנקה והתפתחות, הולכת לטיפת חלב ולסדנה לליווי התפתחותי. !MOTHER KNOWS BEST האמנם?!

בשנים האחרונות אני פוגשת יותר ויותר אבות אשר מבקשים להיות שותפים שווים בגידול התינוק (ובצדק!). במקביל, אני פוגשת המון אימהות עייפות אשר מאוד זקוקות לשותפות הזו (ובצדק!).

אז איך אפשר לעשות את זה ביחד כבר מהתחלה? הנה מספר טיפים:

1. קודם כל כדאי לוותר על האמונה השגויה שאמא יודעת הכי טוב. נכון שיש אינסטינקטים טובים לאמא, אבל גם לאבא יש. מי שמבלה יותר זמן עם התינוק או מי שמאוד מחובר לעצמו ומודע לצרכים הפנימיים שלו הוא זה שירגיש את הצורך של התינוק הכי טוב.

2. אפילו אם אני מאוד מאמינה לאינסטינקט ההורי חשוב מאוד לרכוש גם ידע בנוגע לצרכים של תינוק, שלבי התפתחות, הרגלי שינה, אכילה ועוד. מומלץ ששני ההורים יקראו מאמרים רלוונטיים או ישתתפו בסדנאות אשר מסבירות על הנושאים הללו.

3. חשוב שהאם תפנה לאבא מקום וזמן כדי להיות עם התינוק. התרגשתי מסיפורים בהם האב לוקח את התינוק על העור שלו מיד אחרי ניתוח קיסרי ומחליף כך את האם המותשת אשר מתאוששת מהניתוח. איזה נחת לאם! כמובן שגם בלידה רגילה זה יכול לקרות עם שני ההורים במקביל. לתינוק חיבור זה מאוד חשוב, הוא חווה תחושת ביטחון עמוקה אל האב אחרי המעבר הפתאומי לעולם.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

4. גם ביום יום חשוב שהאם תפנה לאב מקום וזמן להיות עם התינוק. גם לתינוק יונק בקבוק שאוב (או לא) אחד בשבוע לא יזיק להנקה! ההפך: היכולת של התינוק לשתות גם מבקבוק חשובה גם למקרים לא צפויים אשר החיים מזמנים לנו. בנוסף ההאכלה מהבקבוק תחזק את הקשר בין האב לתינוק ואת תחושת הביטחון של האב: גם הוא יודע להזין את תינוק!

5. אם האב עובד שעות ארוכות כדאי שיתעקש במקום עבודתו על הסדר של יום אחד בשבוע בו הוא חוזר מוקדם מהעבודה כדי להיות עם התינוק. אם זה לא מתאפשר אפשר להעביר את זמן האיכות עם אבא ליום שישי. חשוב שהאם תיקח אז פסק זמן למנוחת צהרים טובה או לכל בילוי אחר.

6. יש משפט שכל אחת צריכה להזכיר לעצמה מדי פעם: "את יכולה להגיד לאבא של תינוקך מה לעשות, אבל אל תגידי לו איך לעשות!" התייחסי לאבא כבן זוג שווה לכל דבר, תני לו לקחת אחריות בנוגע לגידול התינוק, אפשרי לו לעשות טעויות וללמוד מהתנסות (אין מה לעשות, רק כך לומדים). כשאת אומרת בדיוק איך עושים כל דבר האבא נשאר בתפקיד "הילד הגדול" – לאורך זמן תפקיד זה לא משרת אף מטרה.

7. התינוק שומע את חילוקי הדעות/ריבים שלכם גם כאשר הוא ישן. וגם תינוק בן יום אשר אינו מדבר שומע וסובל מזה. התינוק לא יכול לאטום את אוזניו והוא חשוף לאווירה מאיימת עבורו. חלק מהתינוקות מפתחים דלקות אוזניים כתוצאה ממצב זה. לכן: אם האווירה בבית לא טובה ויש צורך לריב עדיף לצאת מהבית. אם זה לא מתאפשר תריבו בצורה "מתורבתת" מבלי להאשים אחד את השני בזמן שהתינוק ישן בחדר הסמוך ודברו בקול שקט ככל שניתן. תמיד אפשר למצוא פתרון!

8. מומלץ לשוחח כבר לפני הלידה על ציפיות וחששות בנוגע לשינוי אשר עומד להתרחש עם הולדת התינוק. איזה הורה הייתי רוצה להיות? איזה ציפיות יש לי מבן הזוג או מבת הזוג? איך חוויתי את ההורים שלי? מה הייתי רוצה לאמץ מהם וממה להימנע? כמה אני רוצה לשלב את ההורים (הסבים) בגידול התינוק ועוד. רוב הזוגות מדלגים על השיחות האלו לפני הלידה ו"נופלים" איכשהו לתפקיד ההורות. אף פעם לא מאוחר מדי! אפשר לקיים שיחה כזאת גם מאוחר יותר. זכרו שהתינוק מרגיש כשאבא ואמא הולכים לאותו הכיוון והכל הופך להיות הרבה יותר קל! אם יש ביניכם חילוקי דעות, קינאה, כעס ועוד התינוק מגיב לכך ויהיה קשה יותר לטפל בו. לכן חשוב ביותר לשוחח ו"לנקות" את האווירה בבית ולהגיע לקווים מנחים אשר מקובלים על שניכם בנוגע לכל נושא: הנקה, הרגלי שינה, הרגלי הירגעות ועוד. ביחד אתם חזקים והתינוק מרוויח תחושת ביטחון כאשר הוא מרגיש שאמא ואבא מחליטים ופועלים יחד.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. לפרטים נוספים לחצי כאן.

הריון ולידה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?