יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

אבא ותינוק: תהליך דיאדי נפלא

נכון, אנחנו כבר חיים בחברה בה אבא הוא לא בייביסיטר, אבא הוא אבא – הוא חלק בלתי נפרד מהתינוק. הכתבה הזו לא באה להסביר את חשיבות האב, או להעמיק את ההבדלים החברתיים בין נשים לגברים. ממש לא. הכתבה באה להסביר את החשיבות שיש לאב מהיבט אחר לחלוטין – התפתחות התינוק.

התינוק רגיל לאמו וקשור אליה באופן טבעי. לרוב, אותה הוא רואה כל היום, מרגיש את המגע שלה ושומע את קולה. האמא היא העוגן בשבילו וממנה הוא יוצא למסע גילוי העולם, חקירתו ויצירת תקשורת עם הסובבים לו.
חקירת העולם מתחילה כבר בשלבים הראשוניים ביותר וכבר מרגע הלידה התינוק מגלה את העולם באמצעות המגע. מי שלמדה עיסוי תינוקות כבר יודעת שהמגע הוא הדרך הראשונית שלנו לתקשר עם הרך הנולד. באמצעות המגע הרך והחם, תנוחת הקנגורו ותנוחות נוספות, אנחנו מצליחים ליצור לתינוק תחושה של החום והביטחון שהוא קיבל בבטן אמו. מרגע יציאת התינוק לאוויר העולם צריך להתחיל לעזור לו להסתגל וחלק מההסתגלות צריכה לכלול מגע מסוג שונה – המגע האבהי.

חשיבות המגע האבהי:
• מרקם העור שונה ומחוספס יותר מה שתורם להתפתחות המגע הטקטילי הקל שהוא חלק מהתחושה הסנסורית בגוף התינוק.
• חיבוק האב אינו כחיבוק האם ולפיתתו מורגשת יותר. בעזרת החיבוק החזק של האב אנחנו מפתחים את חוש המגע העמוק- הפרופריוצפטיבי.
• קצב הליטופים, הנשיקות והחיבוקים שונה מהקצב של האם, כלומר חלק מהאימהות נוטות להאריך כל ליטוף, לנשק בעדינות ולמשך מספר שניות. אבות, לפעמים באמת מחוסר זמן, נוטים לקצר בנשיקות וליטופים וכן לעבור מאחד לשני בקצב מהיר יותר. בעזרת השוני במהירות הנגיעה שכל הורה מקדיש לתינוק, התינוק מתחיל לפתח את תחושת הזמן, מתחיל לפתח תחושה מוסיקלית בעזרת השינויים במהירות ובקצב, וכן מרגיל את מערכת העצבים שלו לקלוט מידע ולעבד אותו במהירויות שונות.
• המגע האבהי תורם לתקשורת של התינוק עם העולם, והתינוק לומד להבחין בין מגע למגע. כאשר האב מחזיק את התינוק, התינוק יודע שדמות שונה מחזיקה אותו, דמות שלרוב לא אתו כל היום וכך התינוק לומד שיש עוד אובייקטים בעולם והם שונים ממנו ומהדברים שהוא רגיל אליהם.

עודדו את האב לגעת בתינוק ולחבק אותו. אל תיבהלו אם הוא עושה את זה בדרך שונה משלכן.

צילו:
צילום: מזל שופן | בידיים מלאות

חשיבות הקול האבהי:
התינוק רגיל לקולכן הרך והנעים והוא רגיל לקולות ציוץ הציפורים בטיול הבוקר, אך כמו שבנושא המגע התינוק צריך ללמוד להבדיל בין מגע למגע – כך גם בחוש השמיעה. קול הבאס של האב מוסיף למגוון הצלילים שהתינוק נחשף להם. התינוק גם נחשף לצורת דיבור אחרת וקצב דיבור שונה בין האם לאב. עוד דבר הוא שקול של גבר שונה מקולה של אישה ובעצם אנחנו עוזרים לתינוק ללמוד לזהות את השוני בין המגדרים.
עודדו את האב לשיר לתינוק שירים וגם אם נדמה לכן שיש לו קול עורב. עודדו אותו פשוט לדבר אל התינוק ולא משנה על מה, ובהמשך תיראו את הקשר המיוחד שנוצר בניהם.

חשיבות המשחק בגיל הרך:
כל תקשורת עם התינוק וכל חשיפה שאנחנו חושפים לתינוק כמו רעשן, בובה מדברת או סתם חתיכת קרטון שנראית שטותית היא חשיפה לימודית. התינוק חוקר את העולם והעצמים שסביבו וכל משחק שנראה בעינינו טיפשי יכול להוות עולם ומלואו בשביל התינוק. גם כאן משחקה של האם אינה כמשחקו של האב. כל מבוגר ולא משנה אם הוא גבר או אשה, מביא עמו דברים מהעולם החיצוני לתינוק, כל מבוגר מביא למשחק שלו את זהותו ותחומי ההתעניינות שלו, כל מבוגר מביא עמו קצב משחק שונה ובוחר באביזרים שונים ובקישור בניהם בצורות שונות.

חשוב שהאב ישחק עם הילד והמשחק יכול להיות חופשי ולאו דווקא מובנה. הכל אפשרי כשמדובר במשחק. אפשר לקרוא סיפור לילד בן 4 חודשים ואפשר לשחק בקשקשנים עם ילד בן שנתיים. אפשר לספר בדיחות לילד בן חצי שנה ואפשר גם לשחק בפיראטים עם ילד שרק זוחל. כשמדובר במשחק הכל אפשרי כי כל משחק הוא מפתח תקשורת בין אישית ואת חוש הדמיון. הכי חשוב ששני הצדדים ייהנו וכל עוד יש חיוכים על הפרצופים אז אתן יכולות להיות רגועות.

unnamed (3)
צילום: מזל שופן | בידיים מלאות

חיזוק הביטחון העצמי והביטחון בעולם:
לפי תיאוריית ההיקשרות של בולבי, שאני נמנית בין התומכים הנלהבים שלה, קשר איכותי וכמותי עם דמות ההיקשרות העיקרית (שזוהי בדרך כלל האם) תורמת לביטחון העצמי הבריא של הילד גם בעצמו וגם בעולם החיצוני לו. לדעתי, חשוב לשמור על דמויות היקשרות נוספות לשם מניעת חרדות עתידיות. אנחנו חיים בחברה מערבית שבה לפחות מחצית מהאימהות יוצאות לעבודה בגיל מוקדם של התינוק ומוסרות אותו לידיים אחרות.

חשוב שהאב יקח חלק ויעשה בדיוק את כל מה שאימהות עושות, חוץ ממה שאי אפשר – כמו הנקה. התפיסה מ"זמן מנוחה לאמא" צריכה להשתנות, זו לא הסיבה שאב נמצא עם ילדו. כך יבנה תהליך היקשרות בריא והתינוק ידע שלא רק אמא מספקת לו "עוגן" אלא עוד דמויות בחיים שלו יכולות לעשות את זה ואפילו בחיבה יתירה. כך התינוק לומד לבטוח בעצמו ולסמוך על אחרים.

אסתי פרי היא מלווה התפתחותית מגיל לידה עד שנתיים, מתמחה בעיסוי תינוקות ופגים.

כתבות נוספות של אסתי פרי:
קולה של האם ומוזיקה קלאסית
יציבה נכונה וכפות הרגליים של התינוק
הפג שלי ואני, ימי האינקובטור
6 טיפים לאמהות חד הוריות

אהבת? אז תעשי לייק, מה אכפת לך?

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960