יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

תהיה גבר, לך להיבדק: הגורם העיקרי לבעיות פוריות אצל גברים

האם טלפון סלולרי פוגע באיכות הזרע? מתברר שלא. תחתונים הדוקים מדי? גם לא. האם תזונה נכונה משפיעה על איכותו? בהחלט לא. אז מה באמת עושים אם הגבר סובל מבעיה בפוריות? ד"ר יגאל גת, מפורצי הדרך הגדולים בעולם בתחום טיפולי פוריות הגבר, עם התשובות

כשד"ר יגאל גת, אז עוד גינקולוג בכיר בבית החולים בילינסון, התעקש להסביר עוד בסוף שנות התשעים כי הבעיות המורכבות בפוריות בקרב בני זוג שייכות ברוב המקרים דווקא לגבר והוא נדרש לטיפול מיוחד – הגיבו אז שומעים רבים בביטול. קשה להאמין, אבל ישראל של השנים ההן, כמעצמת טיפולי הפריה של נשים, עוד לא ידעה כיצד לנהוג בגברים עם בעיות פוריות. ולכן רוב הטיפולים לשיפור הפריון בקרב בני הזוג הופנו בעיקר לנשים, גם כשהגבר סבל מזרע דל.

כשהכריז ד"ר גת לראשונה במחקריו הבינלאומיים כי תופעת הווריקוצלה (פגיעה בוורידים המונעת כניסת חמצן תקינה לאשכים) היא שגורמת לרוב בעיות הפוריות הגבריות וניתן לטפל בה, רבים עוד לא ידעו להגות את שמה או לתת לה מענה. באופן אבסורדי, אפילו בגוגל העברי לא היה אפשר למצוא לה תוצאה אחת לרפואה. היום, כשמושג זה הפך לדבר שגרתי שמדברים עליו בתהליכי טיפולי פוריות, ולא מעט בזכותו, ד"ר גת יכול להרגיש מסופק: "היום ברור לכל אחד שכשיש בעיות להיכנס להיריון שני הצדדים צריכים ללכת ולהיבדק ועל הגבר לאתר את תופעת הווריקוצלה, שברוב המקרים היא הסיבה העיקרית לאי פוריותו, ולטפל בה. זה לקח זמן והמאבק ההסברתי היה לא פשוט, אבל הוא הצליח".


 הכתבה פורסם במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


מחקריו הענפים בתחום הובילו אותו לפתח טיפול ייחודי, "שיטת גת גורן", לטיפול באי פוריות הגבר (על שמו ושם שותפו, הרדיולוג ד"ר מנחם גורן) – שיטת טיפול שתועדה במחקרים רפואיים כיעילה לכ-80 אחוז מאוכלוסיית הגברים הסובלים מבעיות פוריות. לפני כמה שנים אף זכתה השיטה להמלצה מיוחדת בספר הפוריות הבינלאומי היוצא בגרמניה ונחשב לתנ"ך של תחום פריון הגברים. כל אלה הקנו לד"ר גת מעמד של חלוץ ופורץ דרך שהפך את ישראל לאחת המדינות הבולטות בתחום טיפולי פוריות הגבר.

לטענתו, גם זוגות שהצליחו להביא ילד לעולם ללא טיפולים עלולים להיתקל בבעיות פוריות בהמשך הדרך כשירצו להביא ילד נוסף. וזאת, בחלק גדול מהמקרים, בגלל אותה בעיה אצל הגבר שאותה חקר 20 שנה: "אנו נתקלים בשנים האחרונות בזוגות רבים שהפכו להורים בקלות יחסית ומגיעים אלינו למרפאה מבולבלים – איך זה יכול להיות שהם לא מצליחים להיכנס להיריון שוב, אם הכל היה בסדר בפעם הקודמת? אנחנו מסבירים להם שברוב המקרים, הבעיה אצל הגבר התפתחה כבר בעבר, אלא שעוד לא השפיעה עליו בתקופה שבה נכנסו להיריון בתחילת הדרך והוא לא היה יכול לדעת על קיומה. עם השנים הבעיה הזו, שקוראים לה 'וריקוצלה', מחריפה ומפחיתה את כושר ייצור הזרע".

מהי תופעת הווריקוצלה?
"וריקוצלה, שמוגדרת היום כמחלה לכל דבר, היא מצב שבו ורידי האשכים מפסיקים לבצע את עבודתם, כלומר, מפסיקים לפנות את פסולת האשך מחד ומונעים כניסת דם תקין עם חמצן חיוני לאשכים מאידך. כמו מערכת של צנרת שמפסיקה לעבוד. בפועל היא גורמת לכך שהאשכים לא מקבלים חמצן באופן תקין, שהוא דבר חיוני לכל איבר ובוודאי להם, כדי שיוכלו לייצר את תאי הזרע. הדבר פוגע גם בכמות וגם באיכות. ולכן כיום ידוע שווריקוצלה היא הגורם העיקרי לרוב בעיות פוריות הגבר ברחבי העולם".

מי עלול ללקות בתופעה הזו?
"וריקוצלה היא תופעה חוצת מגזרים, תרבויות ומדינות, מאחר שהיא תופעה טכנית ומכנית בגוף האדם. אנחנו יודעים שכ-15 אחוז מהגברים עלולים ללקות בה. היא עלולה להופיע כבר בגילי 15-20 והיא הולכת ומחריפה עם הזמן. בישראל מוערך מספרם של הסובלים מווריקוצלה בעשרות אלפי גברים בגיל הפוריות".

ד"ר יגאל גת. צילום: חנוך גריזיצקי
ד"ר יגאל גת. צילום: חנוך גריזיצקי

כיצד בני הזוג יכולים לדעת מי מהם "אחראי" לבעיות הפוריות?
"כשבני הזוג לא מצליחים להיכנס להיריון, על שניהם ללכת לבצע בדיקות. הגבר, במקרה זה, מבצע בדיקת זרע שנערכת במעבדת זרע הנמצאת בכל מרפאה גדולה של קופות החולים, או במעבדה מרכזית, שאליה נשלח המטופל. בדיקת הזרע תקבע אם הוא סובל מבעיה או לא. אם הבדיקה מראה על בעיה, ממשיכים לבדיקה לאיתור וריקוצלה. הבדיקה הזו נעשית באמצעות אולטרסאונד צבעוני-זרימתי על ידי מומחה מקצועי ומנוסה בבדיקות אלה".

מה צריך לחפש בבדיקת הזרע כדי להבין אם יש בעיה?
"בדרך כלל חושבים שהפרמטר החשוב הוא כמות הזרע. אבל בפועל קיימים שלושה מדדים חשובים, שאם אחד מהם נמצא לקוי, הגבר עלול להיות לא פורה: הכמות – כשספירת זרע תקינה מוגדרת כיותר מ-20 מיליון תאים לסמ"ק וספירת זרע מועטה מוגדרת כפחות מ-10 מיליון תאים; התנועתיות – מהירות תנועת תא הזרע המעידה על יכולתו להגיע אל הביצית; והמורפולוגיה, המייצגת את איכות התא ואת תקינות סידור החומר הגנטי ומשמשת פרמטר החשוב ביותר להערכת יכולת תא הזרע להפרות את הביצית באופן מושלם. המורפולוגיה מתארת את צורת ראש תא הזרע ומבטאת את תקינות מבנהו החיצוני. תקינות הצורה קובעת אם התא הגיע לשלב הסופי השלם של הייצור וכן אם מסוגל לחדור לרקמת הביצית.

"כיום אנחנו יודעים שברוב המקרים, כשנמצא ליקוי באחד או יותר משלושת הפרמטרים המתוארים, הדבר נובע מתופעת הווריקוצלה הפוגעת בהזרמת חמצן תקין אל תוך האשך, מה שפוגע בכושר הייצור של תאי הזרע. לכן, בכל מצב שנמצא בו ליקוי באחד הפרמטרים של אבחון רמת זרע, מומלץ לבצע בדיקה לאיתור וריקוצלה".

האם קיים מצב של עקרות מוחלטת?
"אחרי המחקרים שביצענו ומחקרים רבים שפורסמו במקומות נוספים, אפשר לומר היום שרוב בעיות פוריות הגבר הן פתירות ורובן קשורות לאותה תופעת הווריקוצלה, שאנו יודעים לטפל בה. ולכן אפשר לומר שהביטוי הזה, 'עקרות', לא רלוונטי בחלק גדול מאוד מהמקרים. יש מקרים מעטים יחסית של אי פוריות גברית שקשה מאוד לפתור ולרוב מקורם בבעיות גנטיות, זיהומים, טיפולים רפואיים נדירים ומומים מלידה. אבל אלה נמצאים באחוזים בודדים בלבד מתוך כלל המקרים של אי פריון".

האם כמות יחסי המין משפיעה על פוריותו של הגבר?
"חד משמעית לא. אין קשר בין 'אתר הייצור' ובין 'אתר השיגור'. ולראיה, אנו יודעים למשל שגם גבר הסובל מאימפוטנציה יכול להיות פורה לחלוטין. זה נכון שמומלץ להימנע מקיום יחסי מין יומיים לפני ניסיון להיכנס להריון, אך במקרה זה מדובר בצורך 'להגדיל את המלאי' של תאי הזרע לפני כן. לא מדובר בהשפעה על כושר הפוריות באופן כללי או על איכות הזרע. ולכן אין כל המלצה להפחית ביחסי מין או להרבות ביחסי מין בכל הקשור לפוריות הגבר".

האם הסלולר או מכנסי הג'ינס פוגעים בפוריות?
"במשך שנים רבות הצטברו אגדות אורבניות רבות על סיבות כאלה ואחרות לירידה בפוריות: מכנסי ג'ינס צמודים, רכיבה על אופניים, שימוש בסמארטפונים ולבישת תחתונים הדוקים, כמו שמטופלים רבים ציטטו באוזניי, אחרי שצפו בפרק המפורסם ההוא מ'סיינפלד'. אבל האמת היא שאף אחד מהם איננו מזיק באופן משמעותי. ואם במצבים קיצוניים קיים נזק כלשהו, הוא בר חלוף והוא אינו המקור האמיתי לירידה בפוריות, משום שפגיעה בייצור זרע אינה יכולה להתרחש בגלל גורם חיצוני שולי שכזה. כדי לחבל בייצור הזרע נדרשים תהליכים פנימיים בגוף שעליהם לא ניתן להשפיע חיצונית. זו הסיבה שתמצאו אנשים שלבשו ג'ינס או רכבו על אופניים כל חייהם והם הורים לילדים".

האם תזונה נכונה עשויה לשפר את פוריותו של הגבר?
"לא. מאכלים לא יכולים לשנות, לטוב או לרע, את מצב הפוריות באופן ישיר. מובן שאכילה לא בריאה באופן קיצוני מזיקה לכל המערך הגופני של הגבר ועלולה להשפיע במידת מה, אבל תופעות אלה הן בשוליים".

מתוך: כל מה שרצית לדעת על מין ולא העזת לשאול
מתוך: כל מה שרצית לדעת על מין ולא העזת לשאול

עישון פוגע בפריון?
"כל חשיפה של הגוף לרעלים מזיקה לו. עישון יכול להשפיע באופן עקיף על הפוריות, בייחוד אם מדובר ביותר מחמש סיגריות ליום. כך או כך, מומלץ להימנע מעישון, מכל בחינה".

מהי "השבחת זרע"?
"מדובר במושג שעלול להטעות, שכן אי אפשר לקחת תא זרע קיים ולהשביחו ממש. הפעולה מסתכמת למעשה בבחירת תאי הזרע המהירים יותר מתוך המאגר הקיים, על פי אופי תנועתם ומבנה ראש התא, זאת בהנחה שתאים אלה עשויים להיות טובים יותר להפריה. כלומר, לא מדובר בשיפור אלא בבחירה. יש לזכור שבמקרים שבהם נמצא כמות מועטת של זרע, הדבר מעיד כמעט תמיד גם על איכותו הנמוכה ולכן הפעולה היא למעשה בחירת 'הרע במיעוטו'. כלומר, נבחרו תאי הזרע הטובים מתוך הפגומים וניסיונות הפריה בוצעו איתם. בנוסף, בתהליך הזה ניתן 'תגבור' נוסף – במקום שביחסי מין רגילים תאי הזרע יתחילו את 'המרוץ' לביצית מהנרתיק, הרי בהזרעה התאים הנבחרים מתחילים את המרוץ ממקום קרוב מאוד לביצית מאחר שהם מוחדרים לתוך חלל הרחם, מה שעשוי להגביר את יכולת ההפריה.

"הביטוי 'השבחה' הומצא בעבר, בזמנים שהמענה לאי פוריות הגבר היה מצומצם מאוד וניתן היה לבצע מספר פעולות מוגבל בלבד שלאחת מהן קראו 'השבחת זרע' והזרעה תוך רחמית. מובן שכיום, כשישנם טיפולים מתקדמים יותר לפוריותו של הגבר, מומלץ קודם כל לנסות ולשפר את ייצור תאי הזרע לפני שמבצעים מהלך של בחירת תאים".

מהו המסר שלך לגבר שגילה לראשונה כי הוא סובל מאי פריון?
"ראשית כל, אף על פי שבשורה כזו היא תמיד לא נעימה, לא להיכנס ללחצים ולפחדים. צריך לזכור שהיום, למזלנו, אנחנו יודעים לתת מענה לרוב המכריע של בעיות פוריות הגבר. גם למקרים קשים של מיעוט זרע קיצוני, יש היום מענה עם סיכויי הצלחה לא מבוטלים. חשוב שבני הזוג יהפכו לשותפים מלאים ותומכים בתוך התהליך וייגשו אל הטיפול בנושא באופן ענייני ככל האפשר. מלבד העניין הטיפולי והרפואי, חשוב להגיד שהחיזוק ההדדי והתקווה שיפיחו זה בזה תמיד יעזרו לעבור את התהליך טוב יותר ובהצלחה גדולה יותר".

האם יש קשר בין אי פוריות ובין "חוסר גבריות"?
"זה מיתוס שקרי שמרגיז אותי מאוד כרופא", אומר ד"ר גת. "אין שום קשר בין 'גבריות' ובין מצב כלשהו של פוריות. ובכלל, הדימוי של 'גבריות' היא הגדרה חברתית-תרבותית והניסיון לכבול את הנושא לבעיות רפואיות משולל כל יסוד. הבעיה היא שבגלל טענה כזו, גברים רבים מפחדים לבדוק את מצבם ואף נמנעים מלקבל סיוע וטיפול. הפחד החברתי הלא מוצדק הזה גרם נזק לגברים רבים שהחמיצו את האפשרות לשנות את מצבם מכיוון שנמנעו מטיפול הולם.

"לשמחתי, התופעה הזו הולכת ופוחתת עם השנים. אם לפני 15 שנה היו מגיעות אליי רק נשים שסיפרו על המצב של בעלן ולאחר כמה שנים התרחש שיפור במודעות וראינו זוגות שמגיעים יחד – היום אנחנו כבר רואים במרפאתנו גברים שמגיעים לבד ומטפלים בנושא במלוא המודעות והאחריות. לכן אסור שאמירות כאלה יחזירו את הגברים אחורה".


דרוש: אינסטלטור

"אם וריקוצלה היא 'בעיה בצנרת', כמו שהגדרנו אותה, אז אנחנו מבצעים 'עבודת אינסטלציה', וכשאני משתמש בביטוי הזה, הוא לא נועד להצחיק, אלא נועד להמחיש כמה הדבר חשוב וחיוני מצד אחד, וכמה הוא טכני ופתיר מהצד השני", מסביר ד"ר גת את שיטת גת גורן.

"בפועל, אנחנו נכנסים עם צנתר דקיק אל תוך הבטן התחתונה, בלי להתקרב בכלל אל האשכים או לאיבר המין, וחוסמים את כל אותם ורידים הלוקים בווריקוצלה שמזיקים לאשך. בכך אנחנו מאפשרים לחדש את אספקת החמצן הדרושה לייצור הזרע. הטיפול אינו כרוך בניתוח ולכן אינו מבוצע בהרדמה כללית, אינו כרוך באשפוז ואינו מלווה בכאבים. בתום הטיפול חוזר המטופל לביתו וכעבור 24 שעות חוזר לחיי שגרה".

כתבות נוספות של הורים וילדים:

היוש, מי את ואיך נכנסת לי לציצי?
אומרים שהיו פה הריוניות שמחות לפני שנולדתי
כמה חם: כך תגנו על התינוק בקיץ
כל מה שרציתן לדעת על זירוז לידה
"אמא, התינוק יותר חמוד ממני"

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180