יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

כמה חם: כך תגנו על התינוק בקיץ

מדוע צריך להחליף לתינוק בגד ים פעמיים בבריכה? האם שתן הילדים בבריכה מסוכן? ואיזה מספר הגנה התינוק שלכם באמת צריך? המדריך המלא לקיץ

הורים לתינוקות ופעוטות מתלבטים אם ללכת עם הקטנים לים ולבריכה. "ההחלטה אם לקחת את התינוק לים היא החלטתו של ההורה. ואולם על ההורה להיות מודע לסכנות שבמקומות אלה, ועליו להקפיד על כללים לשמירה על הפעוט", אומר ד"ר מיקי שטיין, מומחה לרפואת ילדים במרפאות שירותי בריאות כללית.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאן. לעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


מהם כללי הזהירות?
"השגחה: תינוקות בבריכה ובים – רק בהשגחת ההורים. ההשגחה צריכה להיות 'אחד על אחד'. חשוב לדעת: תינוקות עלולים לטבוע גם באמבטיה או בגיגית כשהמים בגובה סנטימטרים בודדים. כשראש התינוק טובל במים הוא אינו יודע שאם ירים את ראשו הוא יוכל להמשיך ולנשום.
"מי בריכה: מי הבריכה עלולים להיות מזוהמים משתן של תינוקות ומבוגרים ומחיידקים, למרות הכלור שנמצא במים. הכלור במי הבריכה בריכוז נמוך ובליעת מים בכמות קטנה אינה מסוכנת לתינוק, לא תגרום למחלה ואין צורך בטיפול. במקרה קיצוני התינוק עלול לסבול משלשולים והקאות. לכן יש לשמור תמיד את ראש התינוק מעל המים ולא לסמוך על רפלקסים של סגירת הפה ועצירת נשימה כשהראש מתחת למים".

עד כמה החשיפה לשמש מסוכנת לתינוק?
"עורם של תינוקות וילדים רגיש מאוד לשמש, כך שאין לחשוף אותם לשמש בשעות שבהן הקרינה חזקה במיוחד (10:00-16:00). בנוסף, בשעות ה'בטוחות' מומלץ להגביל את החשיפה לשמש לפרקי זמן קצרים. בכל מקרה, אין לחשוף תינוק לשמש לפני גיל חצי שנה.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

"כשתינוק בשפת הים או בבריכה, רצוי להלבישו בבגדים דקים וארוכים. בשוק יש בגדי ים ייעודיים לילדים עם שרוולים ארוכים, רצוי לרכוש לתינוק בגד ים העשוי מבד שחוסם את הקרינה האולטרה-סגולה. יש למרוח את הפנים, ולא לשכוח למרוח גם את העורף והאוזניים. אני ממליץ להורים למרוח גם את האזורים המכוסים בבגד ים כדי לספק הגנה נוספת לעור התינוק. יש לחבוש לתינוק כובע רחב שוליים, ואם הוא משתף פעולה, להרכיב לו משקפי שמש להגנה על העיניים מפני הקרינה האולטרה-סגולה.

"לידיעת ההורים: בגד בד רטוב בעל יכולת לסנן רק מחצית הקרינה, לכן לאחר כניסה למים בבגדים, מומלץ לשוב ולמרוח את הילד במסנן קרינה ולהחליף לבגדים יבשים. לעור יש זיכרון ארוך שנים. לעתים כווייה בינקות גורמת לנגע, והנזק מצטבר ומשפיע בהמשך החיים על הזדקנות העור".

מה עושים במקרה של כוויית שמש?
"כוויות שמש בקרב תינוקות וילדים נראות כמו על עורם של מבוגרים. העור אדום, חם ורגיש. תינוקות שאינם מדברים יהיו חסרי מנוחה ויבכו בגלל הכאב, בייחוד כשנוגעים באזור הפגוע בעורם. אם הכווייה חמורה יותר, יופיעו שלפוחיות מלאות נוזל צלול. זו כווייה מדרגה שנייה ויש צורך בטיפול במרפאה".

איך בוחרים מסנן קרינה?
"בחירת מסנן קרינה נעשית בהתאם לסוג העור", אומר הרוקח אילן שקד ומפרט: "יש להשתמש בתכשירים שמעניקים הגנה לשני סוגי הקרינה – קרני UVB, האחראיות לשיזוף ולשריפת העור; וקרני UVA שאינן משזפות אך גורמות להזדקנות העור".

1

 


יתושים: מומלץ למרוח תכשיר טבעי
ד"ר מיקי שטיין: "עקיצת יתושים גורמת לגרד ולאי נעימות ומהווה מקור הדבקה למחלות וזיהומים. מומלץ למרוח תכשירים העשויים מחומרים טבעיים דוחי יתושים כמו ציטרונלה, איקליפטוס, רוזמרין ולבנדר. לתינוקות עד גיל שלושה חודשים, אפשר להספיג את חומרי הקרם על חיתול בד ולהניחו בקרבת התינוק".

פעילות מנע בחדר התינוק: מומלץ להשתמש בחומרים דוחי יתושים טבעיים, בייחוד לתינוקות מתחת לגיל חצי שנה, ולפזר אותם לפני השינה בעזרת מבער קטן.


הכשת נחש: אסור למצוץ את הארס
"בארץ יש תשעה מינים של נחשים ארסיים, הבולט שבהם הוא הצפע. אך מאחר שרוב האנשים אינם יודעים לזהות את סוג הנחש, יש להתייחס לכל הכשת נחש כמסוכנת", אומר ד"ר זיו בר מקופת חולים מאוחדת.

"במקרה של הכשה, יש לקבע ולחסום את המקום הפגוע באמצעות חוסם ורידים מאולתר מבגד או מגרב. יש להדקו בצורה קלה מאוד, הוא נועד למנוע רק את זרימת הדם החוצה מהגפה ולא לעצור את זרימת הדם. יש להשכיב את הילד המוכש, שכן כל תזוזה מזרזת את התפשטות הארס. אסור לחתוך את אזור ההכשה או לנסות למצוץ את הארס, זה רק מחמיר את המצב, ולהגיע בהקדם לחדר מיון.

"במקרה של עקיצת עקרב: עקרבים נפוצים בכל הארץ, ובייחוד העקרב הצהוב שמצוי בכל מקום ואף באזורי המגורים. הטיפול בעקיצת עקרב זהה לטיפול בהכשת נחש. גם הסכנה זהה ומחייבת פינוי מהיר לחדר מיון".


צריבת מדוזה: אסור לשטוף במים מתוקים
ד"ר מיקי שטיין: "עונת המדוזות החלה וילדים ומבוגרים עלולים להיצרב ממדוזה בים או מהביצים הנסחפות במים. במגע עם זרועות המדוזה נגרמות כמה עקיצות. אין לשפשף את העור או לשטוף את מקום הצריבה בעור במי ברז מתוקים מאחר שהפרשי ריכוזי המלחים יגרמו לביצים של המדוזה שעל פני העור להתבקע ולהחמיר את המצב. צריך לשטוף את הילד במי ים מלוחים, או בחומץ אם יש בנמצא. אפשר להשתמש גם בתמיסת אלכוהול מרוכז כמו אפטרשייב ולנקות את מקום הצריבה. אחר כך יש למרוח משחה להקלת הכאב והגירוי (ויטה מרפן, בפאנטן, וגם ג'ל אלוורה, ג'ל קלנדיל, טראומיל או פניסטיל).

"אם גם העיניים כואבות ואדומות (מחשש שהמדוזה עקצה גם בעין), יש לפנות את הילד מיידית למרפאה. כמו כן, אם כעבור ימים מהצריבה המקום מזדהם יש לפנות לטיפול במרפאה".

כתבות נוספות של הורים וילדים:

המדריך השלם להריון בזמן הקיץ
אומרים שהיו פה הריוניות שמחות לפני שנולדתי
כל מה שרציתן לדעת על זירוז לידה
"אמא, התינוק יותר חמוד ממני"

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960