יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

תזדרזי כבר: כל מה שרציתן לדעת על זירוז לידה

למי מתאים לבצע זירוז לידה? אילו אפשרויות קיימות? והאם אכילת אננס באמת מסייעת? המדריך המלא

בסוף הרי צריך ללדת. אבל לפעמים קורה שהרפואה באה לעזרת אמא טבע ומסייעת לאשה ללדת. קוראים לזה "השראת לידה" או "זירוז לידה". הזירוז מתבצע לפי החלטת רופא, כשעולה הצורך בסיום היריון מסיבה הקשורה לשלום העובר או לבריאות היולדת.

"הסיבה השכיחה לזירוז היא שבוע ההיריון. לאחר שבוע 42 שיעור תחלואת ותמותת עוברים עולה, גם הסכנה לרעלת היריון גוברת, ולכן השאיפה היא לסיים את ההיריון באמצעות 'זירוז'", מסביר פרופ' אייל שיינר, סגן מנהל בית החולים סורוקה ומנהל מחלקת יולדות.

"השיקולים לביצוע זירוז לידה מושפעים גם מבשלות ריאותיו של העובר. הבשלות הריאתית מתחילה כבר בשבוע ה-34 ומגיעה לבשלות מקסימלית בשבוע ה-39 להיריון. כשמחליטים על זירוז לידה, יש לשקול קודם כל את טובת העובר ולהשוות בין רמת בשלות ריאותיו לחומרת מצבה של היולדת", אומר ד"ר חיים דוד, מנהל חדר לידה מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי הלל יפה.

מה ההבדל בין לידה ספונטנית ללידה שהחלה בעקבות זירוז?
"אין הבדל בין לידה ספונטנית, שבה התפתחו צירים סדירים ויעילים, ובין לידה שהתפתחה בעקבות זירוז – בשני המצבים מתפתחים צירים יעילים, כואבים ואפקטיביים לתהליך הלידה. אם כי זירוז הלידה עשוי לקצר את משך הלידה".

מה עושים כשיולדת מתנגדת לזירוז?
"כשמתקבלת החלטה לבצע זירוז, ניתן ליולדת הסבר על הצורך הזה ומה משמעותו. רק לאחר שמתקבלת הסכמתה, מבצעים את תהליך הזירוז. אם היולדת מתנגדת לזירוז ולא נשקפת סכנה לה או לעובר -לא יתבצע זירוז".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

ד"ר דוד מונה את השיטות העיקריות לזירוז לידה:

שיטות מכניות:
– סטריפינג (stripping), הפשלת קרומים – מבוצע על ידי מיילדת או רופא, תוך כדי בדיקה נרתיקית, שבה מפרידים את קרום מי השפיר מצוואר הרחם. ההפרדה גורמת לשחרור החומר פרוסטגלנדין, שגורם לתחילת צירים.
– בלון לצוואר הרחם: החדרת בלון קטן לצוואר הרחם. הבלון גורם לפתיחה הדרגתית של צוואר הרחם.
– למינריה – החדרת מקלון לצוואר הרחם, המבצע הרחבה של צוואר הרחם.
השיטות המכניות הן ללא תופעת לוואי, אבל לרוב הן גורמות אי נוחות וכאב.

שיטות תרופתיות:
– פרוסטגלנדין: תכשיר וגינלי הורמונלי שניתן בפתיליות או חוט, הגורם לקיצור צוואר הרחם ולפתיחתו המהירה לקראת הלידה. צירים יופיעו כעבור שעתיים.
– פיטוצין: כשנדרש לבצע זירוז לידה מיידי וכשקיימת כבר פתיחה ברחם, מזליפים פיטוצין באמצעות עירוי לווריד. הפיטוצין מדמה את פעילות ההורמון אוקסיטוצין, הגורם להתכווצות הרחם ואחראי להתחזקות הצירים וראשית הלידה. במקרים רבים היולדת מתלוננת על כאבים עזים מהצירים ואז נהוג לתת לה אפידורל.

שיטות טבעיות:
– יחסי מין: אורגזמה יכולה לגרום לגירוי רחמי ולהתחלת צירים. בסקס משתחרר הורמון אוקסיטוצין שיוצר צירים. הזרע הגברי מכיל ריכוז גבוה של פרוסטגלנדינים, הורמונים שיכולים לרכך את צוואר הרחם ולגרום לפתיחה.
– גירוי הפטמות – עיסוי הפטמות ידוע כגורם שמעודד צירים. כשהשדיים מגורים הורמון האוקסיטוצין, האחראי לתחילת הצירים, משתחרר בגוף.
– שמן קיק, המוכר כחומר משלשל, משפיע על האגן והרחם ונותן פוש להתחלת הצירים.
– שיטות טבעיות נוספות לזירוז לידה: אכילת אננס, אוכל חריף, עשבי מרפא, הליכה, ניפוח בלון, דיקור סיני ועוד.

כתבות נוספות של הורים וילדים:

המדריך השלם להריון בזמן הקיץ
אומרים שהיו פה הריוניות שמחות לפני שנולדתי
כמה חם: כך תגנו על התינוק בקיץ
"אמא, התינוק יותר חמוד ממני"

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960