יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

קולה של האם ומוזיקה קלאסית

צלילים מקיפים אותנו כל היום, בין שאנחנו מודעות לכך ובין שלא. האם עבר עליכן יום אחד מבלי שתשמעו מנגינה? חישבו על זה! רדיו, דיסק, פרסומת בעלת מסר קליט, שיר בתוך סרט בטלוויזיה או מנגינת המתנה בטלפון. כל המנגינות שאנחנו קולטות ביום אחד מסוננות אצלנו במוח, כיוון שכבר התרגלנו לשמוע אותן בבת אחת. אצל תינוקות זה לא כך.

מרגע שמערכת השמיעה של העובר מתפתחת (בסביבות גיל 23-26 שבועות) חוש השמיעה הוא דבר חדש עבורו והוא מנצל אותו כדי ללמוד על העולם, וגם כדי ליהנות ממנו. הוא אינו מסנן את הצלילים והמנגינות כפי שאנחנו עושות אלא קולט הכל.

בעיקרון, ישנם 2 אזורים במוח המתקשרים למוסיקה וצלילים. האונה הפריאטלית -האחראית על עיבוד חושי (בין היתר גם שמיעתי) וכן אחראית גם לתכנון מרחבי, התמצאות במרחב, בניה תלת ממדית וכו'. והאונה הטמפורלית – האחראית, בין היתר, על קליטת הצלילים מהאוזן וביצוע אבחנות בסיסיות לגבי עוצמה וגובה הצליל.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

השפעת המוזיקה על ביצועים קוגנטיביים
חשוב לזכור כי השמעת מוזיקה וחשיפה לצלילים מגוונים עוזרת להתפתחות 2 חלקים (לפחות) במוח התינוק. בשנות ה-90 מחקר גדול בארצות הברית בדק את השפעת מוזיקת מוצארט על התפיסה המרחבית של ילדים בגיל הרך. התוצאות: התפיסה המרחבית בקבוצת הניסוי באמת השתפרה, לעומת קבוצת הביקורת.

השפעת המוזיקה על הרוגע הנפשי
מוזיקה קלאסית משרה אווירה נינוחה ומרגיעה ובמיוחד העיבודים המיוחדים לתינוקות. הרוגע והשלווה בהאזנה למנגינה נעימה מעשירים את עולם התוכן של התינוק אך גם מרגיעים אתכן – האימהות.

אז מה לשמוע?
1. דבר ראשון, חשוב לזכור כי הקול הבסיסי ביותר עבור התינוק הוא קולכן. גם אמא עם קול עורב היא בעצם אמא עם קול ערב, כשזה מגיע לתינוק שלה. התינוק זוכר וצריך לזכור את קול אימו ואת האינטונציות שלכן, כי זאת אחת מהדרכים להכיר בקיום מיתרי הקול שלו, ולברור צלילים בהתאם לרגשות שלו (שמחה, עצב, עצבנות וכו').

2. מוזיקה שמרגיעה ונעימה לכן! אם אתן לא מתחברות כלל למוזיקה קלאסית אז אל תישמעו אותה ואין צורך גם להשמיע לתינוק. אחת הסיבות להשמעת מוזיקה קלאסית היא רוגע, ואם זה גורם לך בדיוק ההפך תתקבל תוצאה הפוכה, עצבנות במקום רוגע. אז קודם כל חשבו על הרוגע שלכן. המלצה שלי: מוזיקת יוגה ומדיטציה.

3. מוצארט או המלחין האהוב עליכן. המחקר שהוצג בהתחלה נערך על המוזיקה של מוצארט, ולכן ההמלצה שלי היא להשמיע את המוזיקה שלו. המלצות נוספות שלי הן מוזיקה קלאסית של יצירות בלט מפורסמות או חלק מיצירותיו של ויואלדי.

4. עיבודים נעימים ורגועים של מוזיקה עכשווית. כך גם אתן תהיו מרוצות שיש במוזיקה מילים שאתן מכירות, וגם התינוקות ירוויחו.

ולא נשאיר אתכן בידיים ריקות. להלן המלצות שלי לפלייליסטים ב- YouTube:

מוצארט
ויואלדי
יצירות בלט שונות
פסנתר וצלילים נוספים
חליל וצלילים נוספים
עיבודי Bossa Nova למוסיקה עכשווית

האזנה נעימה,

אסתי פרי היא מלווה התפתחותית מגיל לידה עד שנתיים, מתמחה בעיסוי תינוקות ופגים.

כתבות נוספות של אסתי פרי:
יציבה נכונה וכפות הרגליים של התינוק
הפג שלי ואני, ימי האינקובטור
6 טיפים לאמהות חד הוריות

אהבת? אז תעשי לייק, מה אכפת לך?

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960