יו יו 2018 גדול
[ssba]
שינה

מפלצת גדולה מתחת למיטה? ביעותי לילה, סיוטים וההבדל ביניהם

הסתיים לו עוד יום. ארוחת הערב והמקלחות מאחורינו, וכבר השכבנו את הילדים לישון. הכל שקט. והנה, חלפו להן שעתיים שלוות, כשלפתע אנחנו שומעים את הילד צורח. אנחנו מתעוררים בבהלה, רצים לחדר הילדים ולא מצליחים להבין מה החריד את הקטנטן שלנו משנתו.

מדוע הילד צרח בחלום?

המוצץ – במקום. בדקנו אוזניים, שיניים, תולעים, חום. על פניו, נראה שהכל בסדר. אז למה הילד שלי, בן השנה וחצי, צורח בלילה מתוך שינה?

האם יכול להיות שתינוקת בת שמונה חודשים כבר חולמת? האם זאת הסיבה לכך שהיא מתעוררת בבכי היסטרי מספר פעמים בלילה, כבר כמה לילות ברציפות?

ביעותי לילה וסיוטי לילה – מה ההבדל ביניהם?
מתי זה קורה? מה גורם לביעותים או לסיוטים?
איך אפשר לעזור לילדים שחווים סיוטים בלילה?

ביעותי לילה
מתאפיינים בבכי היסטרי מתוך שינה, ללא יכולת לתקשר עם הסביבה.
התינוק/פעוט/ ילד שלנו, אינו במצב ערות, למרות שיכול להיות עם עיניים פקוחות. הוא אינו מודע למתרחש ובבוקר לא יזכור את שחווה. ביעותי לילה עשויים להופיע כבר מגיל חצי שנה ולהמשיך עד גיל בית הספר. לרוב, הם מופיעים מופיעים בחלקו הראשון של הלילה, בזמן שינה עמוקה, בערך שעתיים/שלוש אחרי שעת ההרדמות.

הסיבות לביעותי הלילה יכולות להיות עייפות יתר, מחלה, חום גבוה ו/או יציאה מהשגרה. מחקרים שבחנו את התופעה לא מצאו קשר לבעיה רגשית או לחוויה טראומתית. ביעותים יכולים להופיע במשך מספר לילות ולחלוף לתקופה ארוכה.

איך מתמודדים?
כהורים אנחנו חוששים. מבוהלים מהבכי הפתאומי וההיסטרי, מנסים להעיר, לעזור ולהבין. היות שהבכי מתרחש מתוך שינה, והילד אינו מודע למתרחש, נוכל לעזור רק אם נוודא שהוא בטוח, לא ייפול או ייפגע. נשב לצדו. אם יאפשר, נניח יד או נחבק, עד שיחלוף. חשוב להשתדל לא להילחץ מהסיטואציה. למרות האינסטינקט נסו לא להעיר את ילדכם מהשינה העמוקה, ההתעוררות עלולה לגרום לבהלה וליצירת פחדים חדשים.

צילום: רון בורקין
צילום: רון בורקין

סיוטי לילה
סיוטים, חלומות רעים, הם תופעה המוכרת לכולנו. בניגוד לביעותי לילה, סיוטי לילה הם חלומות בעלי תכנים מפחידים הגורמים לילד להתעורר בבהלה. הסיוטים מתרחשים לרוב בשלב השינה הפחות עמוק, ולכן, את רוב הסיוטים הילדים יזכרו גם בבקר.

מתח, לחץ או עייפות יתר, כמו גם צפייה מרובה בטלוויזיה לפני השינה, בעיקר בתכנים מפחידים, עלולים לגרום לסיוטי לילה.

מה אפשר לעשות כדי לעזור?
כשילד מתעורר מחלום רע או סיוט, חשוב לתת לו תחושה של בטחון, אהבה, חיבוק ולשהות לידו כמה שיצטרך. אפשר להציע חפץ מוכר שיעזור להירדם שוב, אבקת קסמים ש"מגרשת" את החלומות הרעים, או להדליק מנורת לילה.

עם ילדים גדולים יותר כדאי לשוחח על החלום, לעודד אותם לשתף אותנו בדבר שהפחיד אותם, לתת מקום ומענה לפחד שלהם. חשוב מאוד לא לבטל את הפחד! השיחה על הנושא, מקנה לילדינו ביטחון, משחררת את הפחד, נותנת מקום ומענה לחששות ומובילה לתחושת הקלה ושחרור.

במקרים בהם הסיוטים חוזרים בתדירות קבועה, גבוהה ויום יומית, ומשפיעים גם על זמן ההערות, כדאי לשוחח גם עם גורמים מקצועיים. בשני המקרים מומלץ להקפיד על זמני וחלונות השינה של הילד, להקפיד על טקס שינה קבוע ומרגיע, תמיכה וחיבוק הוריים ובעיקר להתנחם בידיעה שמדובר בתופעות חולפות.

עינת בורקין לייזר היא יועצת שינה ובעלת המרכז לנוע עם החיים בחדרה. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצו כאן.

שינה   תגיות: black and whitebunnygirlnightmarescaredyoungתגית1
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180