יו יו 2018 גדול
[ssba]
קיץ ב-MamaLeidig

ככה נעבור את הקיץ בשלום: כל מה שצריך לדעת כדי להגן על התינוק

החופש הגדול התחיל, הילדים בקייטנות או אתנו בבית, וכך או כך אנחנו צריכים למצוא עיסוקים מעניינים על מנת שהם (ואנחנו) לא נצא מהכלים.

עם הכיף של הים, טיולים בחיק הטבע ישנן גם הסכנות שנלוות אליהן, לאילו דברים אנחנו צריכים לשים לב? הכנתי לכם רשימה קצרה, שחלק מהדברים אולי ישמעו לכם בנאליים, אבל תתפלאו כמה הם שכיחים.

1. שתייה מרובה
הקיץ הישראלי קשה, לעיתים בלתי נסבל. ילדים, ותינוקות בעיקר, לא תמיד יודעים לשים את האצבע על הצורך לשתות, וככל שהעולל קטן יותר כך גם נפח הנוזלים הטבעי בגוף שלו קטן יותר. עור סמוק ויבש, התעלפויות, הקאות, כאבי ראש (אצל אלו שיכולים למקם כאב), מרפסים שקועים (בתינוקות אצלם המרפס עוד לא נסגר) – כל כאלו סימפטומים שיכולים להדליק לנו נורה אדומה בנושא התייבשות, הקפדה על שתיה מרובה והתאמת הפעילות למזג האויר יכולה לעזור למנוע.

2. כל הזמן עם אצבע על הדופק
אתם זוכרים מה קורה כשאתם חוזרים לרכב שעמד בחניה באמצע היום? הטמפרטורות בפנים עולות בדקות בודדות והופכות את השהות בפנים לבלתי נסבלת, אני מתחננת בפניכם, וודאו שלא השארתם אף אחד ברכב. אני יודעת שכולם מצקצקים בלשונם ואומרים שזה נורא ו"מי הם ההורים האלו שזה קרה להם", אבל אני בטוחה שאף אחד מאותם הורים לא חשב שזה יקרה להם. מכת חום במקרה זה היא עניין שמגיע מהר מידי!

3. הכשת\עקיצת בעלי חיים
הקיץ מביא אתו בעלי חיים שאנו פחות רואים בחורף כמו: חרקים, עקרבים ונחשים. ההמלצה הראשונית שלי היא תמיד מניעה (בכל תחום שבו זה מתאפשר). ראשית כל, אל תפריעו לבעלי החיים במנוחתם, לדוגמה, מתחת לאבנים או מאחורי מקומות מסתור. אבל במידה והילד הוכש על-ידי נחש או נעקץ על-ידי עקרב חשוב להזמין אמבולנס ולא פחות חשוב לא לנסות מניפולציות כאלו ואחרות (כגון מציצת הארס, חימום או קירור, חסמי ורידים וכל מיני אחרים ששמעתם בעבר).

4. בריכה, ים
אנחנו מסתובבים בסביבת מים, זוכרים שדיברתי על מניעה? אז קודם כל, חשוב להיות באיזור בו יש מציל, ושנית לא להסיר את העיניים מהילד. כמובן שאם הוא לא יודע לשחות אז גם להיות צמודים אליו בכל רגע נתון – עמוק שלכם זה לא עמוק שלו ולא תמיד יש להם את היכולת הפיזית להרים את ראשו מעל המים. אם כבר חלילה קרה משהו, חשוב להזעיק עזרה במיידי (לחייג 101), לבצע החייאה אם יש צורך לכך בשלב הכי מוקדם שניתן.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

מה ההבדל בין התייבשות למכת חום?

התייבשות מייצגת חוסר איזון בין כמות הנוזלים שאנחנו מכניסים לכמות שאנחנו מוציאים, ובמקרה זה, הכמות שאנחנו מוציאים היא גבוהה יותר. מכת חום, לעומת זאת, היא עליית טמפרטורת הגוף לערכים שמסוכנים לגוף ולעיתים ישנן גם נקודות אל חזור.

התייבשות
כניסת נוזלים לגוף היא אינטואיטיבית עבורנו – דבר ראשון אנחנו שותים, זה נטו נוזלים עבורנו, הדרך השנייה היא דרך האוכל, הגוף שלנו יודע לאגור נוזלים דרך האוכל שאנחנו אוכלים ויש לו את המנגנונים שלו לווסת את כמות הנוזלים שהוא שומר לפי מאזן הנוזלים שלנו.

איבוד נוזלים בגוף נעשה בדרכים שונות גם כן. קודם כל בשתן וגם בצואה (אמנם כמות קטנה יחסית לשתן, אך עדיין יש מעט נוזלים), שנית, הזעה ונוסף לכך בעוד מנגנונים כגון נשימה (באידוי).
ביציאת הנוזלים בצורה כזו או אחרת, אנחנו מפסידים גם חומרים אחרים שבמאזן תקין אנחנו משלימים על-ידי אוכל ושתיה, והגוף שלנו יודע לספוג את אלו שהוא צריך כמו שהוא יודע לסלק את אלו שהוא לא.

הבעיה מגיעה כאשר ישנה כמות חריגה של נוזלים שאנחנו מאבדים לעומת אלו שאנחנו מכניסים, כאשר מופר המאזן. מתי זה יקרה? בשלשולים קיצוניים, בהזעה יתרה (פעילות פיזית בחום, או כשמזג האויר חם קיצוני ולא שותים מספיק).

אז איך אנחנו מזהים שזה המצב? סימפטומים של התייבשות יכולים לבוא לידי ביטוי בחולשה, סחרחורות, כאבי ראש (אצל ילד שכבר יכול להתבטא בצורה טובה ולהסביר את שמפריע לו) צבע עור יכול להיות חיוור ובפנים בפרט, הקאות, בתינוקות אשר המרפס עוד לא סגור אצלם אנחנו נרגיש כי הוא שקוע פנימה, במצבים קיצוניים יוביל לירידה ברמת הכרה. ויחד עם זאת, לשים לב לסיטואציה, מקיא הרבה? משלשל? השתולל ביום חם בחוץ כל היום ולא שתה מספיק?

צריך לזכור שלתינוק נפח הנוזלים קטן יחסית, כאן אנחנו צריכים להיות מאוד עירניים במצבים בהם התינוק משלשל או מקיא בצורה שהיא חריגה ולשים לב לסימנים החיוניים שלו בסיטואציות אלו.
מה אנחנו יכולים לעשות? כמובן שלפני שכל זה קורה, חשובה לנו המניעה! לדאוג לשתיה מרובה, הימצאות בצל, פעילות שמותאמת למזג האויר, ואם אנחנו רואים את הסימנים הנ"ל חשוב לקחת להשגחה רפואית, אם הגענו למצב של חוסר הכרה כמובן שעלינו להזמין אמבולנס במיידי ולא לחכות לרופא משפחה.

מכת חום
מכת חום היא מצב בו האדם אינו מצליח לאזן את טמפרטורת הגןף שלו. לגוף שלנו יש "תרמוסטט" והוא יודע באמצעים שלו לבצע פעולות אשר שומרות על חום גוף או מאבדות חום גוף בהתאם למצב.

מתי יקרה מצב בו הגוף לא מצליח להתמודד?
יש לנו מצבי חולי בהם יש לנו פחות שליטה, אבל חשוב לדעת לזהות, שבו ה"תרמוסטט" מתקלקל, ויש גורמים חיצוניים שיכולים להשפיע כגון: לבוש חם ועוטף מידי שהגוף לא מצליח לקרר את עצמו, ילד שנשכח ברכב והגוף אינו מצליח להתמודד עם טמפרטורה כל כך גבוהה כמו בחום הישראלי שלנו.
איך נזהה?
קודם כל נזהה את המקרה מסביב, איפה היה הילד\התינוק, האם היתה פעילות גופנית שאינה מתאימה למזג האויר, צבע העור יהיה סמוק מאוד, חם למגע, מבולבל מאוד, ילד שכבר יודע לדבר יכול לדבר לא לעניין או שטויות עד אובדן הכרה מלא, עלולים להופיע פרכוסים
אז מה אנחנו יכולים לעשות?
מניעה מניעה מניעה!

להתאים את סוג הפעילות לתנאי הדרך, וחלילה לעולם לא להשאיר ילד או תינוק ברכב החם שמדמה לנו כבשן… התאמת הלבוש למזג האויר, חשוב מאוד שלגוף תהיה האפשרות להזיע – ולקרר את עצמו על כן, לבוש ארוך וחם ביום חם יכול להפריע.

אם אנחנו רואים את אחד הסימנים אפשר לעשות קומפרסים באמבטיה עם טמפ' מים פושרים (לא קפואים, לא קרח) וכמובן שאנחנו יכולים ומומלץ למדוד חום (בטוסיק), הפניה למיון היא הכרחית ומיידית כשאנחנו מודדים טמפ' גוף בטוסיק שהיא מעל 41 מעלות וכמו כן אם חלילה אנחנו רואים בעיה בהכרה. (זה כמובן לא רק במכת חום…. כל בעיה בהכרה או פרכוסים מצריכים מיון…)

נגה פיטלסון היא פארמדיקית ותיקה ומנוסה, אשר מגיעה אליכם עד הבית ומעבירה לכם קורס החייאת תינוקות. לפרטים נוספים וליצירת קשר עם נגה לחצו כאן.

קיץ ב-MamaLeidig   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180