יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

למה ערוץ 10 נגד יעוץ להורים טריים?

כבר שבוע שיש באזז ברשת על התוכנית, כך שאמש, ככל הנראה כמו לא מעט יועצות בתחום, ישבתי בכמיהה וציפיתי לראות מה יחדשו לי עכשיו? איך תראה העבודה שלי יום אחרי שידור הכתבה?

בסופו של דבר, התחקיר ששידרו אמש לינוי בר גפן וסיון קלינגבייל, הפתיע אותי בדלות ובשטחיות בו הוא הציג את הנושא. נכון, יש הרבה סוגי יועצות, ונכון, אנחנו כבר לא חיים באופן שבטי ולרובנו אין סביבנו את העטיפה של המשפחה הקרובה כמו פעם. אחיות טיפות חלב עסוקות במתן חיסונים במקום שמשרד הבריאות יעשיר את ההכשרה שלהן ויצור אחידות במידע ובמענה להורים צעירים. ולכן כשיש דרישה וקושי, תמיד יהיה מי שינסה לתת את המענה, ואפילו במקרים מסוימים, כפי שהציגה התכנית, מי ש"ירכב" על החוסר.

תחום הייעוץ בהחלט פרוץ. גם אני בתור יועצת שינה ליוויתי משפחות שנפגעו מיעוץ שלא הצליח ואף פגע והרע את המצב. יכול להיות שהיועצת הייתה לא מקצועית או שהגישה שלה לא התאימה למשפחה. לא קרה לכם שהלכתם לרופא כזה שהגישה שלו לא תאמה את שלכם? או שההתנהלות שלו נראתה לכם לא מקצועית?

אז איך בעצם תדעו מה לעשות?
תמיד מומלץ קודם לפנות לרופא המשפחה שמכיר את ההיסטוריה של התינוק ולהתייעץ ולברר אם יש משהו בריאותי שעומד על הפרק ומפריע. יועצת שינה מקצועית תדע להבחין מתי זו בעיה בריאותית שצריכה טיפול רפואי ומתי זו בעיה התנהגותית שמערכת הבריאות מלכתחילה לא נותנת מענה הולם עליה.

לאחר ששללתם בעיה רפואית וצריך לטפל בבעיה התנהגותית תחשבו מה חשוב לכם. אחרי שיש לכם רשימה של עקרונות שחשובים לכם תתחילו לבדוק. יש המון גישות והמון יועצות, תבדקו שהיועצות עובדת לפי אותם עקרונות שלכם, ושזה לא ישנה את סגנון החיים שלכם.

הרי זה בסדר לרצות לבלות ערב רצוף בלי לקום כל 20 דקות למוצץ – זה לא סותר את העובדה שאת רוצה להמשיך להניק ולישון בלינה משותפת. כל המחקרים האחרונים מדברים על כך שלתת לילד לבכות ללא מענה פוגע בו. החליטי מה הגישה שלך כלפי בכי ותבדקי מה ההתנהלות של היועצת לגבי בכי, ואיזה מענה בדיוק יינתן לו בתהליך – האם מדובר בבכי במיטה בידיים בצורת החזקה מסוימת או בהכלה מלאה של הקושי שלו?

פשוט בדקו מי היועצת, איפה היא למדה, האם זו עבודה צדדית או מרכזית שלה, כמה זמן היא עוסקת בתחום? ולא משנה באיזה תחום בחרתם! אל תהססו לבקש לדבר עם משפחות שעברו טיפול אצל אותה אשת מקצוע, ואל תסתפקו רק בהמלצות בקבוצות בפייסבוק. דברו עם הורים שעברו עם היועצת תהליך טיפולי או ייעוצי הדומה לבעיה שלכם. תראו אם אתם מתחברים ליועצת כי בכל זאת אתם מכניסים אותה לבית שלכם ולהשפיע על הדרך שבה תתנהלו מול ילדכם. מיותר לציין שלא בהכרח המחיר הוא זה שיעיד על רמת המקצועיות, ופחות תסתמכו על זה כמדד לאיכות היועצת.

אסתייג ואציין כי ליווי התפתחותי הוא אכן תחום בעיתי, מכיוון שמדובר בפן רפואי לכל דבר, ובכל זאת, בואו נודה על האמת, מערכת הבריאות לא נותנת לכך מענה הולם. מה גם שלא חסרים מקרים בהם אחיות טיפות חלב מלחיצות אבל לא נותנות מענה טיפולי, והמתנה לאבחון ארוכה ומתסכלת, כך שלא פלא שהורים מחפשים מידע מהיר כדאי להירגע/לטפל ולדעת מה הלאה. וכן, אני מודה ומתוודה שיש גם לא מעט תחומים שאולי נשמעים מוזרים אשר לכל אחד מהם יש יעוץ בפני עצמו. אז מה? האם זה מעיד על שאר היעוצים החשובים?

וכן, גם בתחום יעוץ השינה יש לי הסתייגות, וגם בתור יועצת שינה, ברור לי שיכולה להיות יועצת שמעבירה תהליך לא נכון ואף מסוכן. יועצת שינה מקצועית תדע להבחין מתי זו בעיה בריאותית שצריכה טיפול רפואי ומתי זו בעיה התנהגותית שמערכת הבריאות מלכתחילה לא נותנת מענה הולם עליה.

בסופו של דבר הכתבה שיקפה את המצב הקיים בשוק ולא חידשה שום דבר. תהליך נכון של שינוי לוקח זמן וזה לא זבנג וגמרנו. בעולם בו אימהות רבות שואלות כמעט כל דבר אימהות אחרות בקבוצות בפייסבוק, כשהן לא באמת יודעות מי נותנת להן את התשובה – אנחנו חייבים להיזהר ולדעת בדיוק למה אנחנו נכנסים לפני שהחלטנו לגשת ליעוץ. לדעת לבקש גם חוות דעת רפואית, וזה לא משנה כרגע אם זה בתחום השינה או ליווי התפתחותי או בכלל התנהגותי. אין דבר רע בלבקש עזרה – אבל חייבים לדעת ממי, כי כן, יש גם יועצות שלמדו ב"בית ספר שקר כלשהוא" כפי שהציגה הכתבה.

אני יכולה לומר שב-4 השנים האחרונות שאני יועצת ומלווה משפחות הבנתי שלא הכתבה הזו וכתבות נוספות עושות את ההבדל, אלא השינוי שקורה למשפחה בסוף תהליך מוצלח – וזה מה שחשוב באמת.

יקירה גז, יועצת שינה תומכת הנקה. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצו כאן.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט