יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות כללי
כללי

החופש הגדול: הישרדות, גרסת ההורים

החופש הגדול ממשמש ובא ועמו לחץ לא ברור בבטן: איך נסתדר פתאום במשך ימים שלמים עם הילד או הילדים בבית?! איך נעבור את התקופה הזאת בשלום ואפילו בטוב, בלי להוציא סכום אסטרונומי של כסף על אטרקציות כאלה ואחרות? איך מבלים חופש שלם עם הילדים ויוצאים ממנו מחוזקים ולא מרוטי עצבים?

חופשה משפחתית היא דבר חיובי
חופשים חשובים למשפחה. בילוי זמן משותף תורם לקרבה בין בני המשפחה ולגיבוש הוויי משפחתי. אלה זמני הבילוי, ההנאה וה'ביחד' שנחרתים עמוק בזיכרונות הילדות. אז נכון, אין לצפות שהם יעברו בצורה הרמונית ומושלמת – העדר המסגרת הברורה ובילוי הזמן המשותף טומנים בחובם גם פוטנציאל לחיכוכים, עייפות, בכי, ומאבקי כוח. אבל גם החיכוכים הללו הם חלק מהעניין.

https://pixabay.com/en/beach-sand-sea-feet-family-910969/
צילום: pixabay

שגרה זה רע?
ילדים אוהבים שגרה. שגרה ברורה, מוכרת וידועה מראש נוסכת בהם ביטחון. רצוי להעתיק את סדר היום של הגן גם לבית עם התאמות קטנות: שעת ארוחת הבוקר, שעת החצר והטיול, שעת סיפור, שעת ארוחת צהרים ומנוחת צהרים. אפשר לרשום את השעות הללו על לוח מחיק או על דף ולתלות במקום גלוי. עצם השגרה הידועה תסייע לילדים.

כדאי לתכנן מראש את הימים. נכון, זה חופש, וחלק מהעניין בחופש הוא בטלה וזרימה ספונטנית עם הזמן ותוכניות שנרקמות להן תוך כדי תנועה. מצד שני, כדי לא להפוך את הבטלה לשיעמום, מומלץ לתכנן מבעוד מועד מה עושים בכל יום: יום אחד אצל הסבים, יום אחד בגן החיות, יום טיול, יום בריכה, יום יצירה. כך תוכלו לבנות ולהגדיר את החופש באופן שיימנע את התחושה שהימים זהים אחד לשני, וכל יום נמתח לנצח ומתחבר לקודמו.

'כיף' לא חייב לעלות כסף. החופש מביא עמו לא מעט דילמות, חלקן כלכליות, מצד אחד, אי אפשר להישאר עם הילדים בבית במשך כל החופש, ומצד שני, כמעט כל פעילות מהנה מסתכמת בהוצאות כבדות. הסוד הוא מינון – אמנם אי אפשר ללכת כל יום לסרט, בריכה או סדנה, אבל אפשר לחלק את הפעילויות כך שפעם – פעמיים בשבוע יוצאים לפעילות בתשלום, ובשאר הימים מתכננים פעילויות מהנות לזמן השהות בבית, קובעים פגישות עם חברים, מבלים בגן משחקים, בים, או בקיצור – עושים כיף בחינם.

הצעות לפעילויות לימים הביתיים
1. הכנת בריכה ביתית + הכנת קרטיבים עם הילדים.
2. הכנת ארוחה משותפת – בין אם מדובר בסלט ירקות, סלט פירות או עוגה, גם ילד בן שנתיים יכול "לעזור" ולשחק עם הירקות, ואפילו לחתוך בננה עם סכין קהה.
3. יום 'בית הפוך' שבו הסלון הופך לג'ימבורי באמצעות פינוי מקום ופיזור מזרונים, כריות ועידוד משחקים פיזיים (בניית מנהרה בעזרת כיסאות, עידוד הילדים לעבור במנהרה, לטפס על הכריות ומתחת לכיסאות, לשחק מחבואים, ועוד).
4. פעילות "יצירה" (בהתאם לגיל הילד): נקנה מדבקות ונדביק על דף, נעבוד בבצק משחק, נצייר בגירים ואולי אפילו בצבעי ידיים.
5. אפשר אפילו לרתום את הילדים ל'יום סדר', בו נערוך ביחד, בצורה מהנה, סדר בארון המשחקים, נעביר לתרומה את המשחקים שכבר אינם בשימוש ונארגן את המשחקים הנותרים באופן חדש. אפשר ומומלץ לרכוש מראש תיבות מתאימות.

פעילות מיוחדת לא חייבת להיות פעילות של יום שלם, ואפילו לא של שעה. בהתאם לסוג הפעילות, וגיל הילד, הפעילות יכולה להיות קצרה, בת 20 דקות בלבד. היא עדיין תעניק אופי מיוחד לאותו יום.

בסופי שבוע אפשר לתכנן טיולים לטבע, לים, לברכה ולגן החיות ביחד עם בני הזוג או בני המשפחה. טיולים אלו יעניקו לילדים חוויות חזקות שיזינו אותן עוד אחרי החופש.

חופש בגבול הטעם הטוב
גם בחופש חשוב לשמור על גבולות: גבולות הזמן של סדר היום (באופן גמיש ולא נוקשה), גבולות התנהגות (גם בחופש מתרחשת עבודה חינוכית וילדך זקוק לבטחון שנובע מהתחושה שאת עדיין שם כדי להנחות אותו). את 'זמן המסך' – בין אם מדובר בטלוויזיה, או בכל מסך אחר, כמו גם את צריכת המתוקים כדאי לצמצם באופן ברור – מדובר בשני גבולות שנוטים להיפרץ בחופש, ולהעניק לנו 'שקט תעשייתי' בטווח הקצר, עבורו נאלץ כולנו לשלם מחיר של חוסר שקט והשתוללות יתר בטווח הארוך.

הישרדות – הורים
על מנת לשמור על הכוח ולא להתרוקן לגמרי מהחופש כדאי לבנות את סדר היום כך שיותיר גם פרקי זמן בהם תוכלו לנוח קצת בעוד ילדכם משחק לבד (עם השגחה). בנוסף, כדאי לתכנן זמן שקט בצהרים: זמן שקט יכול להיות מנוחה ושינה, ובגילאים בוגרים יותר או לילדים שכבר אינם ישנים בצהריים, צפייה משותפת בסרט שמתאים לגיל ילדך. מנוחת הצהרים עושה פלאים, לילד ולכם!

אז שיהיה לכולנו חופש משפחתי מהנה , בטי.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. לפרטים נוספים לחצי כאן.

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט