יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

ויסות חושי: למה כל כך חשוב לעבוד על זה עם התינוק?

המושג ויסות חושי מתייחס לעיבוד המידע במוח כאשר הגוף סופג מידע מהסביבה. המידע אשר הגוף סופג מתחלק לשמיעה, מישוש, ראיה, ריח וטעם, אך אלה הם רק חלקים מהמידע אשר אנחנו סופגים מרגע כניסתנו לעולם. חלקים נוספים שאנו סופגים הם רגשיים ומנטליים, כלומר, כיצד אנחנו מגיבים למצבים משתנים – אם בבכי, כעס או התפרצות למשל?

תינוקות מצטרפים לתא המשפחתי הקיים, לסביבה הקיימת וכל מה שבונה את חיינו. כדי לסייע להם להכיר את היכולות אשר איתן הם נולדים ולהתאים אותן לעולם אשר משתנה מרגע לרגע, חשוב לזכור להתחשב בעוצמת השינוי מהרחם החם, המגן והנעים אשר אותו הכירו עד לרגע הולדתם. כאשר אנחנו מדמיינים אותם גדלים אנחנו אוהבים לחשוב שהם יהיו חזקים, עמידים, ישתמשו בגופם ושכלם במלוא הפוטנציאל ויתברגו בסביבה באופן אופטימלי.

לנו כהורים יש את ארגז הכלים כדי לסייע בכך. הנה כמה מהם:

בכי וצורת ההתמודדות ותגובתנו לאותו מצב
רגע לפני שנרוץ להרים ולנחם את העולל, נעצור וננשום נספור עד 10. נרגיש את הדופק מתייצב ואז נרים. ברגע שהדופק מתייצב התינוק חש את הרוגע ומצליח להתגבר על התחושה שהובילה אותו לבכי.

שמיעה וראייה
ריכוז צלילים כדי לחדד ולתת למוח לעבד מידע אשר התינוק מוצף בו במהלך היום. כדי לגרום לתיאום מאוזן של שני החושים הללו במוח המתפתח של התינוק וחידודו, נקדיש פעם אחת ביום ונעצור גירויים כגון: מוזיקה ומכשירים אלקטרוניים. נניח את התינוק במקום ניטרלי, נשתמש ברעשן, פעמון או כל חפץ אשר מפיק צליל, נחזיק את החפץ במרחק הושטת ידו של התינוק ונפיק את הצליל באופן איטי ומונוטוני כ-5 דקות.

חוש הטעם וההתעסקות עם הפה
כבר בסביבות גיל חודשיים אנחנו נחשפים להתעסקות של התינוקות עם הידיים בפה, אנחנו רואים הרבה ריור ואת החיפוש שלהם ב"נשיכת חפצים".

התהליך הזה הוא נורמטיבי לחלוטין ואפילו מצפים מהתינוקות להתנהגות כזאת. התהליך של הוצאת השיניים הינו תהליך ארוך של הכנת חלל הפה והחניכיים. תהליך זה יכול להיערך עד שנה שבה התינוקות שלנו נתקלים בלא מעט מצבים מתסכלים ומאוד לא נעימים.

ככל שאנחנו נספק להם חפצים שאותם ניתן לנשוך ולהרגיע את החניכיים, ככה נראה הקלה כלשהי. אל לנו לשכוח כי לא ניתן לעצור את התהליך הכואב, וגם אין צורך לעצור אותו אלא להיות שם ולתת מרקמים שונים לנשיכה ובכל זאת ישנם כמה המלצות להקלה:

*להניח את המוצץ במקפיא או במקרר – נימי הדם יתכווצו והתינוק יחוש הקלה.
*נשכנים בעלי מרקמים שונים ושמיכות קטנות עם פינות קשות, רכות ולעיסות.
*בתהליך הטעימות ניתן לשים את הפרי בתוך רשת טעימות ובכך נקבל תוצאה כפולה גם את פעולת הנשיכה וגם חשיפה מבוקרת ובטוחה של הטעימות. בשלב שבו התינוק יושב ויכול להחזיק מאכלים ניתן לספק לו מאכלים לעיסים שנעים לנשוך אותם.

מישוש וריח
כדי לסגל את גופו של התינוק לתחושות וריחות שונים נכין לעצמנו תיבה ובה סוגים שונים של מרקמים: כדור קוצים, מטפחות, ליפה, מברשת שיער, צלופן ועוד. כל מרקם הינו שונה ומשתנה בצלילים ובריח שלו אנחנו נשתמש במרקמים האלה כדי לעורר את עורו של התינוק וגם כן נקדיש מגע עמוק בעזרת אותם מרקמים, כמו כן הריחות השונים מעוררים ומסייעים לתינוק להתרגל לריחות שונים. נחזור על הפעולה הזאת כפעמיים ביום.

ככל שנרגיל את התינוקות להכיר ולהיחשף למרקמים וריחות שונים ככה נסייע בוויסות החושים וביכולת שלהם לקבל וליהנות ממשטחים שונים בעלי ריח משתנה כמו: דשא, חול, משטחים בגני שעשועים. כמו כן, החשיפה למרקמים השונים והסתגלות לכל אלו יסייעו לתינוק בתהליך הזחילה על הגחון וגם כן על 6.

החושים שלנו הינם אבני היסוד של ההתפתחות שלנו בעולם. ככל שנשקיע בחשיפה נכונה, מלווה ומכילה כך נקבל תינוק רגוע ובטוח יותר בסביבתו, בהמשך גם מסוגל להסתגל ולהתרגל למצבים משתנים בקלות יותר.

שירה פזרקר, מלווה התפתחותית בוגרת מכללת צעד ראשון, מטפלת סוג 1 מוסמכת ומעבירה סדנאות להורים ותינוקות וחוגי בית בפסגות אפק ראש העין. לפרטים נוספים וליצירת קשר עם שירה לחצו כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט