יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

צליל מכוון: איך אפשר לעזור לילד להתמודד עם קשיים דרך המוזיקה?

כולנו מתמודדים עם קשיים ותסכולים עם ילדינו. לעתים קרובות הורים ניצבים חסרי אונים מול קשיים של הילד – בין שאלה קשיים חברתיים שמקורם בחוסר ביטחון ובדימוי עצמי נמוך, קשיים לימודיים, בעיות של קשב וריכוז, או קושי בהצבת גבולות. אחת הדרכים לעזור לילד היא טיפול במוזיקה. מניסיוני רב השנים אני רואה כיצד הטיפול במוזיקה עוזר לקדם ולפתח את הילד, ובעיקר עוזר לילד ולהורה להתגבר על הקשיים והתסכולים. אחוזי ההצלחה של הטיפול גבוהים מכיוון שהשפה המיוחדת של המוזיקה מאפשרת לילד לבטא את מצוקותיו דרך המוזיקה.

ילדים ובני נוער, בניגוד למבוגרים, מבטאים את עצמם בדרך שונה. הם אינם מציגים ישירות את מצוקותיהם ותסכוליהם, לעתים מכיוון שהם אינם מעוניינים לחשוף מעצמם (מתבגרים למשל) ולעתים מכיוון שנפשם עדיין אינה בשלה מספיק והם אינם יודעים כיצד לבטא במילים את עולמם הפנימי. המוזיקה עוזרת לילד או למתבגר לבטא את עצמו, לספר את הסיפור האישי שלו דרך הצלילים, דרך הנגינה, לבד או ביחד. זו דרך ביטוי שאינה מילולית, המאפשרת מעקף של מנגנוני הגנה מילוליים ורציונליים.

הטיפול במוזיקה הוא טיפול רגשי המתבסס על עבודה טיפולית דרך המוזיקה. העבודה נעשית דרך נגינה משותפת, נגינה מאולתרת, חופשית, שאינה מצריכה ידע מוזיקלי כלשהו מצד המטופל.

למוזיקה כוח אדיר על בני האדם, היא מחזקת את הנפש, מקלה את הכאב ומייצרת הנאה ושמחה. המוזיקה עוזרת להביע תסכולים, עצב ושברון לב. היא עוזרת לייצר פורקן או מייצרת קשר וחיבור בין אנשים.

היתרון בטיפול במוזיקה הוא שהמוזיקה משמשת צינור לביטוי המועקות והתסכולים הרגשיים. הטיפול במוזיקה מתאים לכולם – לנוער ולמבוגרים החווים קשיים בחייהם, ולילדים הסובלים מקשיי התנהגות ומבעיות רגשיות. דרך הנגינה המשותפת נוצרת דינמיקה רגשית בין המטופל למטפל במוזיקה, והמטרה היא לעזור למטופל לייצר שינוי בדפוסי ההתנהגות המקשים עליו ובדרך ההתנהלות שלו בעולם.

בקליניקה לטיפול במוזיקה יש מגוון רחב של כלי הקשה, גיטרות וקלידים. הטיפול נעשה בצורה חופשית ולא מחייבת. המטופל אינו זקוק לשום ידע מוקדם בנגינה, מכיוון שאני מייצרת עם המטופל שפה מוזיקלית שאינה מנסה ללמד את המטופל לנגן, אין אידיאל של נגינה "יפה" או "נכונה", כי אם רק שאיפה לנגינה ככלי להבעה רגשית פנימית עמוקה. האלתור והנגינה הם דרך לדון ברגשות של המטופל בתהליך היצירה, ובכך המוזיקה מספקת גירוי לשיחה מילולית הדנה במצבו של המטופל.

"המוזיקה מאפשרת לילד לבטע את עצמו". נועה זאבי
"המוזיקה מאפשרת לילד לבטע את עצמו". נועה זאבי

נגנו במטבח
מכיוון שהיתרון של המוזיקה מתבטא במגוון רחב של תחומים, אפשר גם לייצר קשר מוזיקלי בריא ונעים עם הילדים בבית. למשל, אם ניתן לילד לפרק את תסכוליו ואת המרץ שלו דרך המוזיקה, הוא פחות יצטרך לפרק את התוקפנות שלו במקומות אחרים.

כל דבר בבית יכול להפוך לכלי הקשה. קחו שתי קופסאות פלסטיק, עץ או אפילו סירים, שבו עם הילד ונגנו מקצב ברור ופשוט וחזרו עליו כמה דקות. תנו לילד "להשתולל" עם התוף המאולתר שלו ונסו לכוון לסנכרון שלכם איתו בקצב. חוויית התיאום הקצבי חשובה מכיוון שלקצב השפעות פיזיות ורגשיות אדירות, הוא מקרקע, מאפשר פורקן ועוזר לחיזוק הסדר והארגון הפנימי של האדם.

דוגמה נוספת היא קשיי הירדמות. ילדים רבים מתקשים להיפרד מההורים לפני השינה ומושכים את זמן השינה הרבה מעבר לזמן הרצוי. שבו עם הילד ותנו לו לבחור שיר אהוב, או דיסק אהוב, והפכו את תהליך השינה לטקס מהנה ומוזיקלי שבו אתם בכל לילה משמיעים לילד את השיר/הדיסק שבחר. טקסיות היא דבר משמעותי עבור ילדים, ויש להם צורך אינסופי בחזרתיות. חזרתיות זו מרגיעה את הילד ומהווה קביעות פנימית עבורו. כך הגלישה אל תוך עולם השינה תהיה מלווה בצלילים שיעזרו לו להתגבר על הפחדים שמייצרת הפרידה הזמנית של השינה.

דרך נוספת היא להשתמש בשירים קיימים כדי לייצר שיחה עם הילד לגבי הקשיים שלו. לדוגמה, בדיסק של אריק איינשטיין, "הייתי פעם ילד", יש שיר מקסים על שני חברים שרבו, "שותפים". אפשר להאזין יחד לשיר ולפתח שיחה עם הילד על מה קרה בשיר. למה הילדים רבו? איך הרגיש הילד כשפתאום החבר הפסיק לשחק איתו? מה אתה חושב שכדאי לו לעשות? ועוד.

מכאן אפשר לעזור לילד לייצר דיאלוג על עצמו בדרך עקיפה ולעזור לו להתמודד עם הקשיים שלו בדרך עקיפה שאינה מאיימת ואינה מחייבת אותו לדבר ישירות על הכאב שלו.

ובכלל, מובן שאני לא אובייקטיבית, אבל אני מאמינה שככל שתהיה יותר נוכחות של מוזיקה בחייו של הילד, בין שבנגינה ובין שבהאזנה, איכות החיים שלו תהיה עשירה, מאתגרת ונעימה יותר.

הכותבת היא נועה זאבי, תרפיסטית במוזיקה רבת ניסיון, בוגרת תואר שני מבר אילן, מרצה בכנסים ומדריכה תרפיסטים. בעלת התמחות עשירה בעבודה עם ילדים עם בעיות רגשיות כגון דימוי עצמי נמוך, בעיות חברתיות וחוסר ביטחון עצמי ובעלת התמחות בבעיות התנהגות – קשיי קשב וריכוז וקושי בהצבת גבולות. לפרטים: 054-7696144.

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180