יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

כמה באמת צריך לעלות במשקל בהריון?

בחודש שעבר, כשהדוגמנית שרה סטייג' דגמנה באינסטגרם שלה בטן הריונית קטנטנה כולל ריבועים כשהיא בחודש השמיני להריונה, הרשת סערה. מנעד התגובות נע בין קנאה וחוסר אמון לדאגה לשלום העובר ולשלום האם. "משקל האם לפני הלידה והעלייה במשקל במהלך ההיריון משפיעים על משקל היילוד ועל אחוז רקמת השומן בגופו. בעקבות כך מושפעות גם בריאותו המיידית של היילוד ובריאותו העתידית כמבוגר. לדוגמה, תינוק עם משקל לידה נמוך מאוד או גבוה מאוד נמצא בסיכון מוגבר לחלות במחלות כמו סוכרת ויתר לחץ גם בעתיד. בנוסף העלייה במשקל בהיריון משפיעה גם על האם. נשים שעלו במשקל באופן מוגזם בזמן ההיריון עלולות לסבול יותר מסיבוכי לידה ומעודף משקל בעתיד, וככאלה הן חשופות לתחלואה שנגרמת בגלל עודף משקל", אומרת ד"ר אסנת ולפיש, אחראית היחידה להיריון בסיכון גבוה במרכז הרפואי הלל יפה.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


ד"ר ולפיש מציינת כי בראשית המאה הקודמת, בארצות הברית ההנחיה הגורפת הייתה שנשים בהיריון צריכות להעלות כ-7 ק"ג במהלך ההיריון, ללא קשר למשקלן או למצבן הבריאותי. מאז ההנחיות שונו: "המידע שהצטבר עם השנים הראה כי הגבלות קשות על תזונת האשה בהיריון עלולות לגרום למשקל לידה נמוך ליילוד. ההנחיות שונו בהדרגה והן מתייחסות גם לגובה ולמשקל של האשה לפני שהרתה. איגודי הבריאות בעולם קובעים כי נשים בתת משקל אמורות להעלות 12-18 ק"ג במהלך ההיריון. נשים במשקל תקין יעלו 11-16 ק"ג ונשים במשקל עודף יעלו 5-9 ק"ג במהלך ההיריון כולו. כלומר, לנשים הנמצאות בתת משקל או במשקל תקין מומלץ להעלות כחצי ק"ג בשבוע במהלך השלישים השני והשלישי להריונן".

שרה סטייג'. צילום: אינסטגרם
שרה סטייג'. צילום: אינסטגרם

ומי שאינה עומדת בהנחיות?
"ידוע כי נשים בהיריון עם עודף משקל קיצוני עלולות ללקות בסיבוכים כמו ניתוח קיסרי, יילוד במשקל גבוה (מקרוזומיה) וחשש לתחלואה כמו סוכרת ויתר לחץ דם. אפשרות סבירה שהשמנת היתר תשפיע על המשך חייה, כולל קושי ל'היפטר' מעודף הקילוגרמים שהצטברו בהיריון. במצב הפוך, כשהעלייה במשקל בהיריון אינה מספקת, קיימת עלייה בסיכונים כמו לידה מוקדמת ויילוד הסובל מתת משקל. נשים המתקשות לעמוד בהנחיות התזונתיות, רצוי שיעזרו בדיאטנית ויהיו במעקב אחר גדילת העובר".

מה עושים כשהאשה מרזה בזמן ההיריון?
"סביר שתוצאות הלידה ומצבו של היילוד יהיו טובים בהרבה מההפסד הפוטנציאלי. ואולם, במצבים של ירידה תלולה במשקל, בייחוד בקרב נשים שאינן סובלות מעודף משקל, קיים סיכון מוגבר ללידה מוקדמת ויילוד במשקל לידה ממש נמוך".

האם לוותר על חדר הכושר בהיריון?
"נשים שאינן סובלות ממחלות רקע או מסיבוכי היריון, פעילות גופנית בהיריון מומלצת, כמובן, תוך התחשבות בשינויים האנטומיים והפיזיולוגיים שהגוף עובר בהיריון. פעילות גופנית בהיריון משפיעה לטובה על הכושר הגופני, מונעת עלייה מוגזמת במשקל, משפרת את מצב הרוח, מקלה כאבי גב (השכיחים בהיריון) ומקטינה את הסיכון לסיבוכי היריון, כולל ניתוח קיסרי. ועם זאת, פעילות גופנית בהיריון חייבת להיות שקולה, מודרכת והדרגתית. מאמץ יתר עלול לגרום ליתר חבלות ונפילות המסכנות את האם והעובר.

"נשים העוסקות בפעילות גופנית קיצונית במיוחד מסתכנות בתת משקל בהיריון ובלידת תינוק במשקל לידה נמוך. איגודי הבריאות ממליצים לנשים בהיריון על פעילות גופנית בדרגה בינונית, במשך חצי שעה ביום. מומלץ לשחות בהיריון, וגם לעשות פילאטיס ויוגה במסגרות מתאימות. פעילות גופנית שאינה מומלצת בהיריון: משחקי כדור אלימים, ספורט אקסטרים, הרמת משקולות וצלילה. בוודאי שלא צריך לייצר ריבועים בבטן בהיריון אבל פעילות גופנית מותאמת טובה להיריון. יש להישמר מפני התייבשות ועליית חום הגוף במידה מוגזמת ולהקפיד על שתייה מרובה".

כתבות נוספות של הורים וילדים:
למה ויטמין K חשוב לתינוק שרק נולד?

האם נמצאה הסיבה להפלות חוזרות?
האם חתולים מסוכנים לתינוקות?
למה בישראל ממהרים לקיסרי במצג עכוז?
לא לקחת צ'אנס: מתי חום גבוה אצל תינוקות מחייב מיון?
ביג מיסטייק: טעויות בבדיקות גנטיות בארה"ב
האם עובר קטן בהכרח מעיד על בעיה?
מהו נגיף ה-CMV?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180