יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות תוכן מקודם
תוכן מקודם

עשו ואל תעשו: איך להשתמש נכון במנשא לתינוק?

אנחנו מודות שאנחנו לא מסוגלות אפילו לדמיין גידול תינוקות ללא מנשא. זה אחד הדברים הכי אלמנטריים מבחינתנו, ואולי דווקא בגלל זה, כל כך חשוב שנבין את החשיבות הרבה שיש בשמירה על בטיחות התינוק בזמן שהוא במנשא. בייבי ביורן התנדבו לעשות קצת סדר בתחום, ולהסביר את הנקודות החשובות ביותר שחייבים לשים לב אליהן בשימוש במנשא לתינוק.

הדבר החשוב ביותר, ואולי הראשון שכדאי שתבדקו הוא האם למנשא יש תקן. שימו לב שבישראל אין תקן מחייב למנשאי תינוקות, לכן בדקו כי למנשא שברשותכם יש תקן בינלאומי. אם למנשא אין תקן כדאי שתחשבו טוב האם אתם מעוניינים בו. מנשא ללא תקן יכול להוות סכנה של ממש הן מבחינת בטיחות המנשא, הן מבחינת החומרים ממנו עשוי וכו'. לקריאה מורחבת בנושא לחצו כאן.

הורים רבים משתמשים במנשא כבר מיומו הראשון של התינוק. כמובן שלא כל מנשא מתאים בשלב הזה והכרחי שנדע ונבין לעומק את הוראות השימוש ואת כללי הבטיחות של המנשא בו בחרנו, וכמו כן את הוראות היצרן. כלומר, מאיזה גיל המנשא בטוח לשימוש, הגבלת משקל, גובה וכו'. בדקו לעומק את כל הכללים והאותיות הקטנות בהקשר הזה.

יכול להיות שמיד אחרי הלידה קיבלתן מחברה מנשא ש"הציל" לה את החיים עם הגדולה שלה, ואיזה כיף היא חסכה לכן קניה. ובכל זאת, בדקו טוב טוב את הוראות היצרן כי לא בטוח שהמנשא מתאים כבר מיומו הראשון של התינוק. יש מנשאים שנועדו לשימוש החל מגיל חודש, ארבעה חודשים וכו'. לכן חשוב מאוד לבדוק זאת. זו בסך הכל בדיקה פשוטה ברשת, מובן שתבדקו זאת באתר הרשמי של החברה של המנשא בו בחרתם ואל תסתמכו על שמועות ופורומים. אם אתם לא מוצאים על כך מידע, כדאי שתבדקו מדוע.

הנה כמה דברים חשובים ביותר שאתם חייבים לוודא בשימוש במנשא לתינוק:

1. אצל תינוקות רכים שרירי הצוואר והעורף עדיין לא מפותחים מספיק והמשמעות של זה היא שהתינוק לא מסוגל בשלב זה להחזיק את ראשו, ששוקל כשליש מגופו בחודשים הראשונים. לכן אחד הכללים החשובים ביותר הוא להשתמש במנשא בו התינוק לא "נאלץ" לעשות זאת וכי יש לו תמיכת ראש וצוואר מלאה.

2. ודאו כי התינוק יושב בתנוחה זקופה השומרת על דרכי הנשימה שלו חופשיות, וכי הפה והאף שלו לא חסומים או מכוסים! שימו לב, הכוונה לא בכיסוי של בד טטרה מפני השמש לדוגמה, גם במקרה זה כמובן אם אתם מכסים את התינוק השאירו לו פתחי נשימה. הכוונה כי המנשא עצמו בו הוא שוהה לא חוסם לתינוק את דרכי הנשימה. זה נשמע כמו כלל אלמנטרי, בסיסי, "כולם יודעים" – אז זהו, שלא ממש. לא מעט הורים, גם כאלו שמודעים ביותר, לא מקפידים על כך מספיק כשמדובר בתינוקות רכים.

על פי ארגון בטרם, מנשא מהווה סכנה לתינוק כאשר הוא בתנוחת ערסול. "כשהתינוק מעורסל בתוך המנשא, סנטרו נצמד לבית החזה ועלול לחסום מעבר אוויר לקנה הנשימה ולהפסיק את זרימת החמצן לגופו".

3. ודאו כי המנשא מספק את התמיכה הנכונה לגבו של התינוק, הרגליים והירכיים. מנשאים שעומדים בדרישות יהיו מאושרים על ידי המכון הבינלאומי למפרקי הירך. בדקו זאת.

4. למנשא צריך להיות חלק קדמי שנפתח במלואו כדי לאפשר לך להוציא את התינוק כשהוא ישן.

5. התינוק אמור להזיז את זרועותיו ורגליו בחופשיות במנשא, כן, גם כשהוא ממש קטנטנן. אם אין לו את היכולת הזו זה אומר שהתינוק ממש חסום במנשא. רק דמיינו לכם מצב כזה.

6. יש מנשאים שניתן להניח את התינוק עם הפנים כלפי חוץ. שימו לב שמצב כזה אפשרי רק מגיל חמישה חודשים. כדי שתינוק יהיה עם הפנים כלפי חוץ הוא חייב לדעת להחזיק את ראשו וצווארו. אל תזלזלו בזה, גם אם נדמה לכם שהג'מוס הצ'אבי שלכם יכול הכל.

7. בידקו שהמנשא שברשותכם פותח עם רופאי ילדים, כדי שכל הסעיפים שדברנו עליהם אכן ימומשו כמו שצריך.

המלצות נוספות לשימוש בטוח במנשא של ארגון בטרם:

1. פגים ותינוקות במשקל נמוך, תינוקות עם צינון או קושי בנשימה נמצאים בסיכון יתר להיפגעות במנשא – יש להתייעץ עם גורם רפואי טרם השימוש.
2. יש לוודא שפניו של התינוק אינן מכוסות ונשארות חשופות וגלויות בכל משך הנשיאה.
3. יש לוודא שמנח התינוק במנשא מאפשר מרווח בין סנטר לבית החזה על מנת למנוע חסימה של קנה הנשימה.
4. על הורים להיות ערניים ולבדוק לעיתים תכופות את התינוק במנשא.
5. במהלך נשיאת התינוק במנשא מומלץ לכרוך את היד בתנועת חיבוק על התינוק, על מנת לחוש אותו כל העת.
6. יש להקפיד להשתמש במנשאים שלמים, ללא פגמים וקרעים ובהתאם להוראות היצרן.
7. יש להקפיד על כך שהתינוק יהיה בתוך המנשא בצורה שלא תתאפשר נפילה מהמנשא.
8. מומלץ לנעול נעליים שטוחות ונוחות (לא נעלי עקב או פלטפורמה) בעת נשיאת תינוק במנשא.

מעבר לכללים הסטנדרטיים של מתי המנשא מותר לשימוש בדקו כמובן גם איך. צפו בסרטוני הדרכה, קראו את השורות הקטנות, ואל תפספסו פרטים. תחשבו כמה דקדקנים אנחנו בחיפוש מסגרת לתינוק. תחשבו כמה שאלות תשאלו מטפלת או גננת לפני שתפקידו את ילדיכם אתה. אותו הדבר עשו עם המנשא. הילד אמנם עליכם כשהוא במנשא לכן קל לחשוב שאתם בשילטה עליו כל הזמן, אבל זה ממש לא נכון! חובה לוודא שהוא מוגן ובטוח לחלוטין. בכל זאת המנשא הוא שמחזיק אותו, לא אתם. בדקו איך בדיוק אמורות להיות עליכם הרצועות, באיזה אבזם/כפתור יש להשתמש כדי להקטין אותו, איך מוציאים את התינוק במנשא וכו'. אל תקלו ראש בכך.

*הכתבה נכתבה בשיתוף בייבי ביורן ישראל.

תוכן מקודם   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960