יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

עצמאיות או לא להיות: נשים שעזבו את המשרד הנוח

כשהקמנו את MamaLeidig זו היתה נקודת מפנה מאוד גדולה בחיים שלנו. מעבר להנאה ביצירה הזו, ובעשייה, ההתרגשות הגדולה היתה היציאה לעצמאות. הידיעה שאנחנו לא חוזרות למשרד המוכר, לא מחתימות כרטיס, לא עובדות בשביל מישהו אחר ולא מדווחות לאף אחד. כך לפחות, זה מרגיש בתחילת הדרך. אבל להיות עצמאית זה קצת יותר מורכב מזה. לא הכל כל כך נוצץ וורוד ואת לא באמת עושה רק מה שאת רוצה. יש הרבה קשיים בדרך וחוסר וודאות, ולא לכולן זה מתאים. יש לא מעט רגעי משבר, מצד שני גם כשכירה יש את כל אלו.

את המהפך עשינו לאחר שהפכנו לאימהות, כמו נשים רבות שאנחנו פוגשות מדי יום. כולן מופלאות, מעוררות השראה ומזכירות לנו שהשמיים הם הגבול. לכבוד יום העצמאות נפגשנו עם שלוש מהן, הילה ברנר מנכ"לית גלינג, טכנולוגיה יחודית לניהול לקוחות, אורלי שואבי שהקימה עם שותפה את SafeDK, סטארט-אפ טכנולוגי בתחום המובייל ומיה לנדאו, בעלת מיה לנדאו שיווק ותקשורת, ושאלנו אותן כמה שאלות על נשים ועצמאות כלכלית.

מה עשיתן לפני שפתחתן את העסק?
הילה: "ייסדתי את Keydownload ואת WhiteSmoke. לפני כן הייתי עורכת דין. הקמתי בעבר גם את ארגון 'יזמיות', שמונה למעלה מ-1000 נשים והייתי שותפה ביחד עם טל שריג בהקמת 'גוגל קמפוס לאימהות'".

מיה: "עבדתי במשרד יחסי ציבור וטיפלתי בלקוחות מובילים במשק".

אורלי: "הייתי שכירה בתחום ההיי-טק בתפקידי פיתוח וניהול".

מה גרם לכן לעשות את המפנה הגדול?
מיה: "זה היה ממש אחרי הלידה של הבת שלי, במהלך חופשת הלידה עלו בי המון מחשבות על מה אני הולכת לעשות כשאני אהיה גדולה. בעקבות משבר של לקוח נאלצתי לקצר את חופשת הלידה שלי ולחזור לעבוד. אני זוכרת את היום בו החלטתי שאני עוזבת את העבודה. הגעתי למשרד וגיליתי שיש מקרה בהול שאני חייבת לטפל בו, כל היום הייתי בחמ"ל של טלפונים. בשעה שלוש עזבתי את המשרד עם הטלפון ביד, דיברתי ונהגתי בפקקים. הגעתי הביתה ותוך כדי שיחה שיחררתי את המטפלת. חברה שלי הגיעה עם הבת שלה והיא שמרה על הבנות שלנו, מידי פעם נכנסה לחדר העבודה שלי לעדכן אותי שהבת שלי אכלה, התקלחה ונרדמה. אחרי שהבת שלי נרדמה היא הלכה ואני המשכתי לעבוד ולדבר בטלפון במטרה לפתור את המשבר. בשעה 11 בלילה הנחתי את הטלפון, נכנסתי לחדר של הבת שלי, היא ישנה לה בשלווה במיטה שלה ואני פרצתי בבכי, למחרת התפטרתי. פשוט לא דמייני שאני מעבירה עוד יום אחד בחיים שלי רחוק ממה שעושה לי טוב כל כך, שאני עוד יום אחד מטפלת בנושאים שלא חשובים לי ועוד על חשבון הבת שלי והזמן שלנו יחד.

"יצאתי לעצמאות בלי תכנית, אבל ידעתי שאני אסתדר ואמצא את הדרך שלי. בשלושת החודשים הראשונים לעצמאות שלי עשיתי כל טעות אפשרית ושרדתי לספר. למדתי מכל טעות והבנתי שאסור לפחד לטעות! אני מספרת לכל הלקוחות שלי ובכל ההרצאות שלי שכן, עושים טעויות. כל הזמן. אבל העיקר לעשות ולא להפסיק. להתמיד".

מיה לנדאו
"יצאתי לעצמאות בלי תכנית". מיה לנדאו

הילה: "הרגשתי שאני רוצה לעשות שינוי ולחוות חויה מעצימה ומספקת יותר, ואני חושבת שיש אנשים שהם פשוט יזמים בנשמה, וזה דוחף אותם כל החיים לכיוון הזה עד שהם עושים את הצעד. זה מי שאני, לא יכלתי לא לעשות את זה".

אורלי: "תקופה ארוכה רציתי לבנות משהו משלי. ניסיתי לעשות זאת תוך כדי משרה מלאה + להיות אמא בשעות אחר הצהריים ופשוט לא הצלחתי. הבנתי מהר מאוד שעלי לעזוב את העבודה ולהקדיש את עצמי לבניית משהו משלי. עזבתי כשהרגשתי שיש לי רעיון טוב שעונה על צורך אמיתי בשוק. רציתי לנווט את החברה כפי שאני רואה לנכון, מסטארט-אפ קטן עד לחברה גדולה. להיות מעורבת בכל התהליכים – אפיון, פיתוח, שיווק, מכירות וניהול שוטף. המסע שרוני, השותפה שלי, ואני עוברות עכשיו הוא מדהים ומרתק ואנחנו כל יום לומדות עוד, מכירות עוד אנשים, יוצרות קשרים משמעותיים ומשתדלות ליהנות גם מהדרך".

נשים רבות חוות את השינוי הזה אחרי לידה, אבל הרבה מפחדות בסופו של דבר. ספרו לנו קצת על ההתלבטויות, הקשיים.
הילה: "מאוד קשה לעשות שינוי כה משמעותי, במיוחד שמדובר בכל כך הרבה אי ודאות. כאמא את רוצה משהו בטוח ויציב לילדים שלך, וזה לוקח אותך לכיוון אחד, כאשר הרצונות שלך והצרכים שלך לוקחים לכיוון אחר. יש כאלה שמפחדות בגלל שהן חושבות שלעשות דבר כזה נתפס כאגואיסטי. בפועל, כשאת מאושרת, הילדים שלך מאושרים ונשים צריכות לשים את עצמן קצת יותר למעלה בסדר העדיפויות שלהן".

אורלי: "בסופו של דבר, להיות שכירה בהיי-טק פירושו ביטחון כלכלי וחיים נוחים, והשילוב עם חיי המשפחה קל יותר. אבל בשלב מסוים הרגשתי שחסר לי האתגר והעניין והיה נראה לי שאם אעבור חיים שלמים בלי לנסות לפחות פעם אחת לבנות חברה רצינית, עם כל הפחדים והקשיים, ארגיש חוסר סיפוק והפסד. כמובן שחששתי שלא אצליח, זה פחד שקיים תמיד, בכל שלב של החברה, וחיי סטארט-אפ הם רכבת הרים אחת גדולה ומלאה בעליות ומורדות ברמה יומיומית. אבל האתגר, העניין והלמידה לא יסולאו בפז ולא הייתי מוותרת על זה בעד כל הון. יש לי תמיכה מדהימה מבעלי, שדרך אגב, עובד קשה לא פחות ממני, ומההורים שלי".

מיה: "לי לא היו התלבטויות, גם לא היתה לי תכנית, מה שאני מאד ממליצה שתהיה. פשוט הרגשתי שאני לא במקום הנכון בשבילי, הייתי בוכה כל יום בדרך לעבודה בתקופה שצריכה להיות הכי מאושרת בחיי. אז החלטתי שככה אני לא ממשיכה ושאני אבנה לעצמי את העסק תוך כדי טיפוח חיי המשפחה שלי. כאשר סיפרתי להורים שלי ובעלי הם תמכו מאד אבל קרוב משפחה אחר אמר לי "את ממיתה אסון על משפחתך. יש לך עכשיו תינוקת, מה את עושה למשפחה שלך?" זה היה משפט לא קל, אבל התגברתי והבנתי שהוא מגיע ממקום של פחד ואני חייבת לעשות את זה ולהאמין בעצמי אם אני רוצה שאחרים יאמינו בי.

"בגלל הפחד והעדר התכנית לא השקעתי בעסק, נתתי את הנשמה לעסק כולל שיווק שיווק שיווק שיווק ולאט לאט הוא הצליח. הקשיים הם אחרים, צריך להפוך את הקסטה מהצד של "שכירות" לעצמאות" זו חשיבה אחרת לגמרי. ללמוד לתכנן כדי לתכנן יציבות הכנסות, ללמוד לפעול ולנקוט יוזמה כי אם אני לא אעשה זאת אף אחד לא יעשה זאת בשבילי ועוד כל מיני שיעורים שלומדים מהר מאד ברגע שיוצאים לעצמאות. אבל גם במבט מפוקח לאחור, גם ברגעים הכי מאתגרים של העסק זה שווה את זה. זה שווה כי היום אני פרצתי את תקרת הזכוכית שלי. אני לא מוגבלת בשכר החודשי שלי, כמה שאני אהיה פעילה, איזום וכך אוכל להרוויח. בנוסף, אני הבוס של עצמי וזה מדהים. הבת שלי כבר גדלה והיא מסיימת כיתה א'. היא ביקשה לא ללכת לצהרון וגם לא אוהבת קייטנות ואנחנו יכולים להרשות לעצמנו את זה. לבלות איתה בבית, בחופשות בית ספר לטוס ולטייל יחד בעולם. זה באמת חלום, אני לא מכירה עוד הרבה משפחות שמבלות כל כך הרבה זמן איכות יחד".

הילה ברנר
"זה לא מתאים לכולם". הילה ברנר

כשאני הפכתי לעצמאית חשבתי שזו חגיגה לאימהות. הרוב כן בעיני אגב, אבל יש גם כמה דברים בדרך שהם קשים לא פחות מלהיות שכירה. כאמא זה יתרון להיות עצמאית? אתן מרגישות שאתן יכולות לבלות עם הילדים יותר?
אורלי: "הרבה פחות לצערי. כשהייתי שכירה הייתי יותר מעורבת בחייהם ונמצאת איתם גם יותר פיזית. מה שבטוח, הזמן עצמו כשאני עם הילדים הפך איכותי יותר, אני מקפידה על זמן ללא חברים, יותר משחקת איתם, מקשיבה להם ומשתדלת (לא תמיד בהצלחה) להתנתק מהעבודה כשאני איתם".

מיה: "אני לגמרי רואה את היתרונות בזה. גם אני וגם בעלי עצמאים, המשרדים שלנו בבית. עצמאות העניקה לי אימהות מדהימה וקשר מדהים עם המשפחה שלי. אבל! אני זוכרת את השנה הראשונה לעסק שלי. הבת שלי כבר היתה בת שנה והחלטתי להכניס אותה לגן פרטי. כל מי שהכניסה ילד פעם ראשונה לגן בטח זוכרת שאת שולחת ליומיים והילד חודשיים בבית עם מחלות. וכך היה. באותו חודש לארבעה לקוחות שלי היו אירועי השקה, אירועי גיוס ועוד, ואני עם ילדה עם חום ומלא וירוסים. ההורים שלי נסעו בדיוק לחו"ל, ואני ובעלי חודשיים צריכים לעבוד בשיא העסקים שלנו ולטפל בילדה חולה. אני לא יודעת איך עשיתי את זה. זה הקושי. שאת עצמאית אין להתקשר לבוס להגיד שאת חולה ושמישהו אחר יגבה אותך".

הילה: "כן. אמנם אין לי יותר זמן פנוי, אבל יש לי יותר שליטה על הזמן שלי ואני יכולה לבלות איתם יותר בזמנים יותר נוחים".

ומה החסרונות?
הילה: "יש חסרונות מאוד ידועים וברורים, שזה חוסר היציבות והאי ודאות, אבל היום יש את זה גם כשכירה בחברת היי-טק אז אני לא יודעת אם הייתי באמת מחשיבה את זה".

אורלי: "הרבה פחות זמן עם המשפחה, והרבה פחות זמן עם חברות. אבל כולם מבינים ותומכים, ואני מאוד שלמה עם הבחירה שלי".

אורלי שואבי
"פחות זמן עם המשפחה". אורלי שואבי

מה הדבר הכי חשוב שצריך לדעת כשיוצאים לעצמאות?
הילה: "זה לא קל וזה מצריך המון עבודה, אחריות, ומשמעת עצמית ולכן זה לא מתאים לכולם. אבל למי שכן מתאים לו, זה בהחלט שווה את זה".

מיה: "חושבת שהדבר הכי חשוב הוא ללמוד לנתק את רעשי הרקע, את הפחדים, את ה"עצות" של כל החכמים מסביב ולהקשיב לעצמך, לבדוק אם את נמצאת במקום הנכון, לראות אם זה משהו שמושך אותך, אם זה משהו שאת מאמינה שיטיב עם חייך לטווח הארוך. ולזכור שיש אתגרים בדרך, להאמין שאת מסוגלת להתגבר על האתגרים".

טיפ לנשים שרוצות להיות עצמאיות.
הילה: "תקחו את הצעד הזה ותאמינו בעצמכן. אתן צריכות לרצות, להתלהב, ולהשקיע את הזמן והמאמץ וזה יקרה".

מיה: "התמדה. עצמאות היא תהליך, לומדים, סופגים, מתקנים, מתפתחים. צריך לנעוץ ויז'אן חזק של החלום ולפעול, לעשות, לנקוט יוזמה ולהאמין בעצמך לאורך כל הדרך. תעופי על עצמך! אלו בסך הכל חיים".

 

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט