יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות כללי
כללי

עד הירח ובחזרה: 20 דרכים להעניק לתינוק ביטחון ואהבה

לכבוד חג האהבה הנה 20 דרכים להעניק לתינוק ביטחון ואהבה.

1. מגע, מגע, מגע ומגע
כן ממש ככה כמו שזה נשמע, שימי לב שאת מעניקה מספיק מגע לתינוקך. כך שירגיש ממך ביטחון. בכל הנחת יד שלך, בכל ליטוף ובכל קיווצ'וץ' שלך. עשי זאת במטרה לגרום לו לביטחון, היכרות עם גבולות הגוף שלו והמון תחושת אהבה.

2. קשר עין
לא משנה בן כמה הוא, בכל פעם שאת איתו צרי איתו קשר עין ונסי להימנע לשלב את הטלפון תוך כדי. בין אם זה על שידת ההחתלה, או כשאת מדברת אליו ובטח כשהוא מדבר אלייך/ממלמל אלייך – הסתכלי עליו.

3. תשירי לו
את לא חייבת להיות זמרת מדופלמת, פשוט תשירי, תשמחי אותו ותעניקי לו צלילים נעימים. קולה של אמא הוא הקול הכי אהוב על התינוק.

4. תצחיקי אותו
הצליל הממכר ביותר הוא צחוק של תינוק וילד, ובטח כשהוא שלך. קחי לך בכל יום כמה דקות על מנת לגרום לתינוק שלך להתפקע מצחוק, כזה שישלב את כל מה שציינתי עד עכשיו (מגע, קשר עין וקול).

5. תעניקי לו תנועה והרבה
כן כן, כבר מהרגע שתינוק נולד הוא זקוק לחוות תנועה, אבל עשי זאת תמיד ממקום בטוח. בחודשים הראשונים תנועה ביחד איתך קרובה אל גופך ולאט לאט תוכלי להרחיק אותו מעט ממך. מה שתשיגי כאן זה בהחלט וואוו! הנאה, יציאה של רפלקסים פרימיטביים (כמו רפלקס מורו – הבהלה), תרומה להתפתחות הסנסו-מוטורית והקוגניטיבית של תינוקך והמון המון ביטחון שיבוא לידי ביטוי גם בגיל מאוחר יותר.

6. דברי אליו
ספרי לו מה עבר עלייך, אפילו אם זה יום קשה. דברי אליו כמו אל מבוגר אבל גם כמו לתינוק, השתמשי בהברות ואפילו בג'יבריש. עשי זאת גם שהוא מונח על מזרן ואת מתרחקת, כך שישמע את קולך וירגיש שאת לא עוזבת אותו (מצויין כהכנה לשלב של חרדת זרים וחרדת נטישה).

7. עצרי לרגע
עד עכשיו ציינתי דברים של עשייה. אבל אל תשכחי גם לעצור לרגע, רק להסתכל ולהתפעל מהקסם שהבאת לעולם. התבונני בו (בחיוך) ותני לו תחושה שאת מסתכלת עליו בפליאה. התגובה שלו יכולה להיות קסומה ומפתיעה.

8. תביני אותו
כשתינוקך בוכה, ובטח אם הילד שלך כבר גדול והוא בוכה, תביני אותו, לא תמיד תדעי בדיוק מה עובר עליו אבל אם תגידי לו "אני מבינה אותך, אני כאן איתך ובשבילך" ותשארי רגועה, ללא כעס או תסכול את תבחיני מהר מאוד שהוא נרגע. זה באמת מדהים! תינוקות מרגישים אותנו כל כך.

9. תבלי איתו באמת
בין אם את בחופשת לידה או שכבר חזרת לעבודה, את עסוקה מאוד, בניהול הבית, דאגה לפיצ'פון שלך, בזוגיות ועוד. כשאת מחליטה עכשיו לבלות רק עם התינוק שלך תהיי איתו עד הסוף, שחקי איתו, תקדישי לו זמן שהחלטת מראש ועשי זאת בכל כולך.

pixabay
pixabay

10. הקפידי על טקסים קבועים
טקס שינה הוא המוכר והידוע, אבל תוכלי לייצר לכם טקסים קבועים לקראת פעולות מסוימות או בזמנים מסוימים ביום. למשל, בכל בוקר תייצרי טקס קבוע, אני ממליצה שיכלול משהו עם תנועה, שיר ומגע אבל כמובן תוכלי להמציא לעצמך מה שנח ומתאים לך. אל תחששי שימאס לו או ישתעמם, זה לא יקרה, להפך, זה יעניק לו ביטחון!

11. תשחררי את רגשות האשם
כולנו היינו שם, זה טבעי והגיוני. אבל, נסי לשחרר כמה שניתן ותראי איך בדרך זו את מעניקה לילדך ביטחון, אם את תהיי בטוחה שמה שאת עושה הוא בסדר, ללא רגשות אשם, ילדך יחוש בזה.

12. תהיי איתו
תינוקך אמנם זקוק שתאכילי אותו, תחליפי, תרחצי, תנגבי, תרימי ותדאגי לו. נסי לזכור גם פשוט רק להיות איתו, רק להיות, את לא חייבת להעסיק אותו בכל רגע ביום, רק להיות.

13. תשטתי איתו
תשכחי לרגע הכל (כן גם את ערימת הכביסה), תרגישי קצת ילדותית ותשטתי ביחד איתו.

14. תחבקי
ברור שאת מחבקת את הילד שלך, נסי בכל חיבוק לספור עד 20 ורק אז לשחרר. מחקרים מראים שחיבוק שנמשך 20 שניות ומעלה מפריש אוקסיטוצין – "הורמון האהבה". שווה!

15. תשמרי על הזוגיות
קל להגיד את זה, אני יודעת, זה יותר מורכב מסתם לכתוב על זה שורה, אבל תזכרי להתייחס לזה, תינוק ובטח פעוט וילד מבינים הכל, מרגישים הכל ווואוו כמה תופתעי לגלות שזה אחד הדברים המשפיעים ביותר. אם צריך, בקשי עזרה מגורם מוסמך.

16. בקשי עזרה
בחודשים הראשונים העייפות מתגברת, לפעמים גם הכאב. אל תתביישי לבקש עזרה ולקחת אותה כשמציעים לך. העזרה הזו תגרום לך להרגיש יותר בטוחה עם יותר זמן ואוויר לנשימה, ואיך זה יתרום לתינוק את בטח כבר יודעת. נכון!! הוא ירגיש הרבה יותר בטוח.

17 . שגרה
לאחר הלידה יש קצת כאוס, אבל ככל שתכניסי את התינוק שלך לשגרה, של סדר יום קבוע, הוא יבין מה קורה וזה יתן לו המון המון ביטחון.

18. אל תסדרי
כשהבית מבולגן זה אומר שמשהו טוב קורה פה, סדר בחיים הוא דבר חשוב, אבל נסי לא לרדוף כל היום אחרי הכביסות, המדיח וניקיון הרצפה. גם כאן, תיעזרי באחרים ותהיי בטוחה שיהיה לך יותר זמן לפיצ'פון שלך.

19. אין תינוק מפונק או עצלן
אחד הדברים שיביאו לביטחון של התינוק שלך זה שאת והסביבה תבינו שעד גיל שנתיים אין תינוק מפונק (יש נתינה של פינוק יתר וזה משהו אחר) לתינוק עד גיל שנתיים יש צורך מסוים שצריך להתייחס אליו ולתת מענה מתאים. כאמור, הוא גם אינו עצלן אלא יש לו קושי מסוים.

20. תזכרי את עצמך!!
כן כן, לא התבלבלתי. תזכרי שגם את זקוקה למנוחה, לאכול, לבלות לבד ולדאוג לבריאות שלך. "אמא מאושרת שווה תינוק מאושר", זה כל כך נכון. אמא בטוחה בעצמה = תינוק בטוח בעצמו ובסביבה שלו.

מורן פיצ'ון, מדריכה מוסמכת להתפתחות תינוקות, מדריכת הורים מוסמכת ויועצת שינה. בעלת מרכז פיצ'פונים. לפרטים נוספים לחצו כאן.

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180