יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות חופרות
חופרות

סוף עידן אמא ואבא? מדענים טוענים שתיתכן אפשרות של יצירת עובר ללא ביצית

הנחה רפואית בת 200 שנה נסתרה לא מזמן עם פרסומו של מאמר רפואי בכתב העת
Nature Communications, לפיו קיימת אפשרות של יצירת עובר ללא שימוש בביצית כלל.
עד עתה ההנחה היתה שהביצית חיונית בתהליך ההתעברות. הסיבה המרכזית לכך שזו היתה ההנחה עד כה היא העובדה שמדענים לא הצליחו להבין איך בדיוק עובדים שלבי ההפריה, כך שהתהליך שבו מתמזגים הזרע והביצית נותר בגדר מסתורין בלתי פתור.

אחד החוקרים שהשתתפו בניסוי, ד"ר טוני פרי, אמר בריאיון לאתר האינטרנט של ה-BBC ש"זאת הפעם הראשונה שבה הוכיחו כי משהו שאיננו ביצית יכול להשתלב עם זרע ולייצר צאצאים".

צילום: pixabay
צילום: pixabay

בניסוי, שנערך באוניברסיטת באת', השתמשו החוקרים בחומר כימי על מנת לבצע מניפולציה על ביציות של עכברים ולגרום להן להתנהג כפסבדו-עוברים, כאשר בשלב מאוחר יותר הזריקו לתוכם זרע. התהליך נחל הצלחה, ביחס של 1:4 (אחד מכל 4 ניסיונות הפרייה צלח), והסתיים בהמלטתם של עכברים בריאים, עם צפי תוחלת חיים רגיל, אשר הספיקו, מאז, להעמיד צאצאים משל עצמם.

החוקרים הסיקו שאם הזרקת זרע לתוך פסבדו-עוברם של עכברים יכולה להפיק צאצאים בריאים, ייתכן שיום אחד יתאפשר להגיע לתוצאה דומה בבני אדם, תוך שימוש בתאים שאינם תאי ביצית.

לדברי ד"ר פרי "קיימת אפשרות כי בעתיד הרחוק תאי גוף רגילים יוכלו בשילוב עם זרע ליצור עובר".

במילים אחרות, שני גברים יכולו ליצור עובר תוך שימוש בתא מגופו של אחד מהם וזרע של השני, ואם נרחיק לכת – גבר יוכל ליצור עובר שיכיל את ה-DNA שלו בלבד (תא וזרע שניהם מגופו).

מוקדם יותר השנה בסין יצרו מדענים זרע מתאי גזע, ולהפרות באמצעותם ביצית עד להמלטת עכברים בריאים.

ד"ר פרי טוען ששילוב שני תחומי המחקר השונים עשוי, בעתיד, להביא למצב שבו לא יהיה צורך בביצית או בזרע לתהליך של יצירת עובר.

.

חופרות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960