יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

סדר יום לתינוק: למה צריך את זה ומה זה אומר?

לחלק מהאנשים המושג "סדר יום" פשוט עושה רע. אולי זה מזכיר להם משמעת נוקשה, אולי זה נראה להם לא טבעי, לא זורם. אולי דווקא כשיש תינוק קטן בבית וכל השגרה המוכרת משתנה לחלוטין, הם רוצים להרגיש חופשיים.

אבל אם הייתן משאירות את התינוק עם מטפלת? הייתן מסכימות שהמטפלת תצא עם התינוק כל יום למפגש עם חברה אחרת? או הייתן מצפות שהמטפלת תקפיד שלתינוק יהיה סדר יום של שינה ואוכל קבועים ובאמצע פעילות קבועה, טיול ועוד?

אם תסתכלו דרך נקודת המבט של התינוק שחווה כל יום חוויות אחרות כמו יציאה לקניון, לחוג הזה, לחוג ההוא, לסבתא, לחברה, לעיר הגדולה – מאוד קשה לרכוש כך ביטחון בהתמצאות בזמן והתמצאות במקום. יש תינוקות שמפסיקים לישון בגלל היעדרות של סדר יום קבוע. כל פעם השינה שלהם נקטעת בגלל נסיעות מרובות לדוגמה, ואולי הם חוששים להירדם כי הם לא יודעים איפה הם יהיו ברגע הבא. וגם אין להם בכלל הזדמנות ללמוד להירדם בכוחות עצמם, כי הם כמעט ולא נמצאים במיטה שלהם בשעות היום. כמובן שיש גם תינוקות שמסתדרים עם כל השינויים הללו, כי יש להם "סדר יום פנימי" משלהם.

בכל מקרה חשוב לזכור שסדר יום קבוע אשר מותאם לתינוק ולגילו מקנה לתינוק ביטחון, לדעת אינטואיטיבית מה עומד להתרחש בקרוב, להרגיש ביטחון במקום שהוא מכיר ובפעילות שהיא מוכרת לו. אני לא אומרת לוותר על חוגים לתינוקות, מפגשים עם חברים או כל יציאה מהבית. אבל יחד עם זאת כדאי לקבוע גם ימים בבית עם סדר יום שמותאם לצרכים של התינוק וגם לאם, שכולל זמן משחק, מנוחה (גם לתינוק וגם להורה), אכילה וכו'.

אני יודעת שיש כאלה שברגע קריאת שורות אלה חושבות: "הלוואי ויכולתי לנוח בבית! יש כל כך הרבה עבודה וכאשר התינוק סוף סוף נרדם ושמתי את מכונת הכביסה וסידרתי את הכלים ורק שמתי מים בקומקום לכוס קפה הוא שוב מתעורר. אז כבר יותר קל לצאת מהבית". אבל זה כמו מעגל קסמים שלילי: התינוק לא ישן, הבית לא מסודר, האם עייפה וכו' וכו'.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

בדיוק כאן סדר יום קבוע לתינוק יכול לעשות קסמים טובים. השינוי לא מגיע מיד בקלות בהתחלה. אבל כאשר מקפידים לתרגל ולשמור על הסדר בהקשבה לתינוק השינוי ייקח עד שבוע ימים בלבד.
אם את חווה קושי גדול או חוסר ביטחון ביצירת סדר היום לתינוק את יכולה להתייעץ עם נשות מקצוע בתחום.

אז למה הכוונה בסדר יום לתינוק?
תינוק מגיל חודש עד 4 חודשים עובר את היום במחזורים של אוכל, שינה, ערנות, בהם פרק הערנות הוא עד שעה וחצי, לא יותר. בשעה וחצי האלו מחתלים אותו, עושים אתו פעילות כגון עיסוי, משחק משותף במזרן, תרגיל לפיתוח תנועתי ותחושתי, זמן בו התינוק משחק קצת לבד – גם אמבטיה היא פעילות וגם יציאה לטיול במנשא או בעגלה (כאשר התינוק ער, יש גם טיול שהוא למטרת שינה). גם הנקה או בקבוק הם חלק מהפעילות.

תינוק בגיל 4 חודשים ומעלה יכול להיות ער כבר לקצת יותר זמן – שעתיים ואפילו שעתיים וחצי. ולפעמים כאשר מעניין לו הוא דוחה את ההירדמות בכלל. כך המחזורים של התינוק הבוגר יותר מתארכים מעט.

סדר יום קלאסי לתינוק שכבר אוכל אוכל מוצק (גיל שבעה חודשים ומעלה בערך) יכול להיראות כך:
התעוררות בבוקר
הנקה או בקבוק
החלפת טיטול
זמן משחק

שנת הבוקר יכולה להיות בסביבות השעה 9:30/10:00 – תלוי מתי התינוק קם. שנת הצהרים יכולה להיות בסביבות השעה 12:30/13:00 – השאיפה היא שהתינוק ילמד לישון כל פעם כשעה וחצי לפחות. אפשר לעבוד על היכולת של התינוק להירדם ולחזור לישון כאשר הוא מתעורר באמצע.

בין הקימה הראשונה ושנת הבוקר נשלב ארוחת פרי/ ארוחת בוקר ופעילות אשר משלבת תנועה ומגע ונדאג גם לזמן בו התינוק משחק לבד.

אחרי שנת הבוקר נחזור על הפעילות וזמן משחק, נציע גם ארוחת צהריים. ואפשר לחשוב על פעילות קבועה שקטה לפני השינה בצהריים: לדוגמה לקפוץ עם התינוק על הכדור בחדר חצי חשוך עם שירה נעימה ברקע או לשיר לו, לספר סיפור, להניח את התינוק על הפוף עם הפנים אל הנוף לפרק זמן ועוד. אחרי שנת הצהריים אפשר לחשוב על זמן טיול ושהייה בחוץ.

בגיל הזה רוב התינוקות צריכים עוד תנומה קצרה אחר הצהריים, ואחריה כמובן מגיע שלב הערב: אמבטיה, ארוחת ערב, ארוחת חלב וטקס השינה.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. לפרטים נוספים לחצי כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960