יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות 0-6, שינה
שינה

למה תינוקות לא יכולים להרדם לבד?

הורמון המלטונין ככל הנראה נשמע לכם מוכר, לחלקכם אולי יותר ולחלקכם פחות. אז לפני שנבין איך הוא קשור לשנת לילה טובה ואיכותית, אסביר עליו קצת.


כתבות נוספות של אושרה וקסלר:
טקס שינה: למה, כמה, מתי ואיך?

כמו ברחם: 5 טיפים שיקלו עליכן ועל התינוק
לתת או לתת: כל מה שצריך לדעת על מוצץ


הורמון המלטונין המכונה גם 'הורמון השינה' ו'הורמון החושך', הינו הורמון המווסת את מחזור העירות והשינה של בני האדם. זהו הורמון, שעם רדת החשכה מופרש בגוף, מאותת לכך שהגיע הזמן לישון ועוזר לגוף להיכנס למצב שינה.

תינוקות נולדים עם כמות מזערית מהורמון המלטונין, ולכן לרובם חסרות מיומנויות הירדמות עצמאית ובגילאים הקטנטנים הם צריכים וזקוקים לנו לעזרה בהירדמות במגע, בנענוע, 'רעש לבן', נוכחות וכו'.

המלטונין מיוצר בחשיפה לאור טבעי או מלאכותי ומופרש עם רדת החשיכה. לכן מומלץ לחשוף את הקטנטנים במהלך היום לאור יום הן לעידוד ייצור המלטונין והן ליצירת הפרדה בין יום ללילה – למניעת יצירת בלבול והיפוך.

לקראת גיל 5-6 חודשים התינוק מייצר כמות מספקת של מלטונין ובשלב זה הגוף בשל להירדם בצורה עצמאית, עד אז הקטנטנים זקוקים לכם. במידה ואתם מתחילים סביב גיל זה לנתק גורמי תלות וללמד הירדמות עצמאית, אני ממליצה להתחיל בהשכבת הלילה ובמהלך הלילה, כיוון שבמהלך היום בשל מינון נמוך של הפרשת המלטונין, קשה יותר לקטנטנים להירדם עצמאית והם זקוקים עדיין לעזרה. לכן, אני מפרידה בלימוד בין שנות היום לשנות הלילה, כשבשנות היום ניתן להרדים את התינוק כפי שהורגל עד כה ורק אחרי שהשכבת הלילה מתחילה להתבסס, ניתן להעתיק טקס שינה מקוצר לשנות היום ולהתחיל להרדים כמו בהשכבת לילה.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

בנוסף, כדאי ליצור הכנה ובסיס נכון לשנת לילה טובה, בארגון סדר יום כדי לעזור לתינוק להרגיש בטוח ויציב בכך שהוא יודע מה הדבר הבא שמגיע והוא מצפה לכך. טקס שינה מומלץ להנחיל בעקביות החל מגיל 3 חודשים, תוך הקפדה על 'חלונות שינה' ושנות יום.

הורים רבים חוששים מהקניית הרגלי שינה לקויים או שניזונים מסיפורי תינוקות שהחל מהרגע שהם נולדו ועד תמיד, הם ישנים מצויין. זה נכון, ישנם תינוקות כאלו, אך רוב התינוקות אינם מתנהלים כך, רוב התינוקות מבקשים וצריכים עזרה ושחזור של התנאים ברחם ואני מאמינה שתפקידנו כהורים לתווך להם את המעבר בצורה הדרגתית ונעימה.

כמובן שכשמגיע הרגע בו הצורך הופך לתלות והתלות הולכת וגוברת יש צורך להתחיל ולנתק גורמי תלות, אך זה חלק מהיותנו הורים – להתאים עצמנו למה שהתינוק מבקש וזקוק, להיות קשובים ורגישים לצורך שלו ובצורה הדרגתית לשחרר.

אושרה וקסלר היא יועצת שינה לגיל הרך. לפרטים נוספים לחצי כאן.

שינה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט