יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

מתי הוא נושר ואיך למנוע זיהום? כל מה שצריך לדעת על חבל הטבור

כמעט לא תמצאו הורה שלא מוטרד מטבור התינוק החדש. מתי הוא נושר? איך מונעים זיהומים? והאם סימני דם סביבו אמורים להדאיג? המדריך המלא

טבור, פופיק, קורקבן ושורר – ארבעה שמות מוכרים לאותו גדם שנותר לאחר חיתוך חבל הטבור בגופו של התינוק. כידוע, חבל הטבור מספק את צרכי העובר במהלך ההיריון. לאחר הלידה, עם חיתוך חבל הטבול, נשארת עדות: חתיכה בולטת שצבעה סגול כחול.

מסתבר שדווקא אותו טבור על בטנו של העולל, היא אחת הדאגות שטורדת במיוחד את מנוחת ההורים הטריים. "בצאתם הביתה עם התינוק מבית היולדות, הורים רבים מוטרדים מאד בסוגיה – איך לטפל בטבור של התינוק הרך. רבים מהם נרתעים מלגעת בטבור מחשש שיפגעו או יכאיבו לתינוק", אומרת אינה בטקילין, אחות ראשית בתינוקיה של מלון היולדות "הדסה בייבי" ירושלים.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


איזה חלק נשאר מהטבור לאחר ניתוק חבל הטבור?
"בעת ניתוק חבל הטבור, נותר חלק קטן, גדם שגודלו 1-2 ס"מ. אפשר לשים מעליו סוגר/חוסם מפלסטיק שמגן עליו עד שהטבור מתייבש, ואולם חשוב לנקות ולטפל באזור, לפני וגם אחרי הורדת החוסם".

מתי הטבור אמור לנשור?
"בטווח של שבוע עד שבועיים מיום הלידה הטבור ינשור. במידה והטבור אינו נושר תוך שבועיים מומלץ להתייעץ עם רופא ילדים".

ממה נובע החשש לטפל בטבור?
"ההורים נרתעים מהמראה של הטבור, הם בטוחים שהטיפול בטבור וחיטוי האיזור מסב כאב לתינוק. ולא כך הדבר. החיטוי נעשה עם פד ספוג באלכוהול, וכנראה שהאלכוהול גורם לתחושת קור על עור התינוק מה שגורם לו לבכות, ולא מתוך כאב".

אז איך מטפלים?
"בכל החתלה של התינוק יש לנקות את אזור הטבור עם פד (גאזה או צמר גפן) טבול באלכוהול 70% . אין להשתמש בקיסמי אוזנים לניקוי הטבור. אין לחשוש מפני הרטבת המקום. לפעמים כשמנקים את הטבור מופיע כתם הפרשה על הפד, ת בצבע שחור (דם קרוש), אדום (דם טרי) או צהוב (הפרשה) – במידה וזהו כתם קטן מדובר בפרשה תקינה ואין חשש".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

כיצד למנוע זיהומים?
"כדי למנוע זיהומים צריך לנקות היטב את כל איזור הטבור מכל הכיוונים. ולא רק את החלק הבולט, אלא יש לנקות גם את החלק שבין העור לגדם הטבור".

בטיפת חלב ממליצים להשתמש באלכוקסידין, אלכוהול עם חומר מחטא למרוח אותו בבסיס הטבור 3 פעמים ביום עד שהגדם מתייבש ונושר.

איך רוחצים את התינוק לפני שהטבור נושר?
"יש לרחוץ את התינוק כל יום, לרחוץ את כל הגוף ואין מניעה להרטיב גם את איזור הטבור באמבטיה אבל יש להימנע מהפניית זרם המים לאיזור הטבור אלא לנקות בעזרת ספוג או מטלית. לאחר האמבטיה חשוב לייבש היטב את האיזור בעזרת מגבת ואלכוהול. השארת המקום רטוב מהווה קרקע פוריה להתרבות חיידקים ולזיהום".

האם צריך להקפיד על צורת ההחתלה לפני נפילת הטבור?
"מחתלים כרגיל. החיתול יכול לכסות את הטבור, ויכול להשאיר את הטבור חשוף מתחת לבגד. אין לכך כל משמעות".

סימני דם מהטבור – האם זו סיבה לדאגה?
"סימני דם מועטים מהטבור, אינם סיבה לדאגה. כתם קטן מעיד על כך שהטבור מתחיל לנשור. אם מופיע רק כתם אחד, מנקים ומחטאים באלכוהול ועוקבים אחר השינויים בהחתלה הבאה. במידה והדימום מוגבר, יש לפנות לרופא".

האם עלולה להופיע דלקת לאחר שהטבור נשר?
"גם לאחר נשירת הטבור יש להמשיך ולנקות את האיזור עם אלכוהול עד שאין יותר הפרשות מהמקום, כיומיים לאחר נפילת הגדם. לעתים עלול להתפתח זיהו שבא לידי ביטוי באדמומיות בסביבת הטבור, ריח רע שמעיד על זיהום ודלקת ו/או בלט שלא היה לפני כן. במקרים כאלה יש לפנות לרופא ילדים".

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט