יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

הגיע זמן ללדת: איך תדעי מתי הגיע הזמן ללכת לבית החולים?

איך תזהי אם זו סתם אזעקת שווא או באמת הגיע הזמן?

את בסוף ההיריון וכבד. נדמה לך שהרגשת צירים, ואת מתחבטת בשאלה: ללכת או לא ללכת לבית החולים? ואת תוהה האם זה מוקדם מדי, ואולי הצוות הרפואי יגחך וישלח אותך בחזרה הביתה (עם הבטן), בטענה שמדובר באזעקת שווא וצריך לתת לזה עוד זמן.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


את לא לבד. נשים רבות, במיוחד בהריון הראשון חוששות שמא יאחרו לחדר הלידה, שלא יספיקו לקבל אפידורל בשל כך, או שמא יילדו בבית או במכונית בדרך לבית החולים. מהם הסימנים המעידים שהלידה קרבה ועליך למהר לבית החולים, בטרם יהיה מאוחר מדי? פרופ' אייל שיינר מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' במרכז הרפואי "סורוקה" מסביר מתי זה הזמן להגיע לחדר הלידה.

דימום
דימום ואגינלי מחייב הגעה לחדר לידה. לעתים מופיעה הפרשה חומה שמלווה את יציאת הפקק הרירי ,המורכב מריר ודם, מה שמעיד על התחלת הלידה. דימום בכמות גדולה, גם לפני מועד הלידה, עלול להעיד על מקרים דחופים כמו היפרדות שליה, שלית פתח ועוד, מצב המחייב הגעה מיידית למיון יולדות.

ירידת מים
בכל מקרה של ירידת מים יש לפנות לבית החולים לבדיקת רופא. ירידת מים שאינה מאובחנת עלולה לגרום לזיהום עוברי ואמהי.

בכ-20% מהמקרים ירידת מים מבשרת על הלידה הקרבה. לעתים מדובר רק בדליפת שתן שנגרמת בשל לחץ הבטן ההריונית על שלפוחית השתן. במקרה של עיטוש או שיעול סביר יותר שמדובר בדליפת שתן, לכן רצוי לבדוק האם יש לזה ריח שתן. למי שפיר יש ריח של זרע. אבל אם קיים ספק צריך להגיע לבית החולים.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

צירים
צירים שאינם מובילים ללידה, נקראים 'צירים מדומים' ('ברקסטון היקס'). הם אינם סדירים, תכופים ולא כואבים מדי ולעתים הם חולפים. גם במקרה של התקשות הבטן ותחושה של צירים קלים, כנראה שעדין זה לא הזמן, הלידה אינה קרובה. צירים אמיתיים הם צירים סדירים, היינו שלושה צירים בכל עשר דקות, אורך ציר 45 שניות (אם כי במצב כזה אין חשיבות לאורך הציר), עם תדירות כאב שהולכת ומתגברת, כך שקשה מאד להתעלם מהם. כאב הנגרם על ידי צירים מדומים מופיע לרוב בבטן התחתונה ובמפשעה. כאב הנגרם מצירים אמיתים מגיע כמו היקף חגורה – מכיוון הגב אל הבטן התחתונה.

תנועות עובר
אשה הרה צריכה 'להיות בקשר' עם העובר ברחמה לפחות פעמיים ביום. יש להניח ידיים על הבטן, להתחבר לעובר ולספור את התנועות שלו. 4-5 תנועות בחצי שעה, זו עדות לחיוניות מצויינת. ואולם תינוק הוא יצור חי ולעתים הוא ישן ואינו מתנועע. כדי לגרום לתזוזה שלו, צריך לאכול משהו מתוק ולבדוק בטווח של חצי שעה תנועתיות. ירידה משמעותית בתנועותיו מחייבת הגעה לבית החולים לביצוע ניטור עוברי (מוניטור ואולטראסאונד).

הריון עודף
הריון הנמשך אחרי 40 שבועות ושלושה ימים מוגדר כ"הריון עודף". הרופאים ממליצים בדרך כלל להימנע מלהגיע למצב של הריון עודף. יולדת שעוברת את מועד הלידה המשוער (שבוע 40) צריכה להיות במעקב מתמיד ולערוך ניטור עוברי ובדיקת אולטרה-סאונד עד הלידה. אשה בשבוע 40 39שתגיע לבית חולים עם צירים נסבלים וללא פתיחה, סביר שהרופאים ישלחו אותה הביתה כי עדין לא הגיע זמנה ללדת. אבל במידה והיא מגיעה לשבוע 41+3 ימליצו על זירוז על מנת להימנע מסיבוכים. ככלל, אשה שחשה א שקט וחוסר ביטחון, עדיף שתגיע לחדר הלידה, מאשר לדחות מחוסר נעימות. זה תפקידו של הצוות הרפואי לקבוע ולסייע לה.

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960