יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

לעודד ולאתגר את התינוק בלי להתערב

מכירים את זה שהתינוק נראה ממש "מתוסכל" מזה שהוא לא מצליח לבצע פעולה מסוימת? נניח כשהוא רוצה להגיע לחפץ כלשהו אך במקום להתקדם לעברו הוא זוחל אחורה וכך דווקא מתרחק מהיעד הנחשק? באמת מתסכל.

אבל השאלה היא איך נתייחס למצב? האם נסכם לילדנו כבר מעכשיו ש"החיים הם אינם פיקניק", או שנשאיר אותו עוד לפרק זמן באשליה הזו שהוא אכן נמצא בעולם מושלם ונעזור לו להשיג את החפץ הנחשק? האם התסכול מצמיח כוחות אצל התינוק, או שדווקא יותר טוב לו לחוות את התמיכה המלאה של ההורים?


כתבות נוספות של בטי כהן קובלסקי
גם אמא וגם אבא: שותפות אמיתית מהלידה
מה הקשר בין התהפכות לביטחון עצמי?
התינוק בוכה? זה לא בהכרח אומר שהוא רעב


בעיני, אחד הדברים החשובים ביותר בהורות הוא לקבל את העובדה שלא נוכל למנוע מהילד שלנו תסכולים, מצבים לא נוחים וגם רגשות לא כל כך נעימים. כלומר, לשאת במצבים מסוימים את התסכול של הילד מבלי להזדהות איתו: "אתה מתוסכל, כי אתה לא מצליח להשיג את הצעצוע (לצייר פרצוף/ להגיד מילה) בעצמך? נכון. זה מתסכל. אין דבר. עוד תצליח לעשות את זה".

בתגובה בסגנון הזה אנחנו מצד אחד מכילים את התסכול של הילד, ומן הצד השני גם מביעים אמונה בו שהוא יצליח לבצע פעולה זאת בעתיד. שימו לב שאמירה כזאת כבר תשנה המון.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

בפועל לא נפתור במקום התינוק את המצב שאליו הוא נקלע, אלא נמצא פתרון שיאפשר לו ללמוד משהו חדש, ממש כמו בסיטואציה המוזכרת בתחילת הכתבה. במקום שתביאו לו את הצעצוע הנחשק – נסו לקרב אותו אליו. כך התינוק לומד שהוא יכול להתקדם.

הרי איזה אושר לתינוק אשר ניסה להתקדם, ויתר, ושוב ניסה ושוב ויתר ויום אחד, אחרי שהוא ויתר וניסה שוב, הצליח להתקדם ולהשיג את מה שרצה. איזה הישג, ואיזו למידה התרחשה כאן. תהליך זה גם ממעצים את הילד ומחזק את תחושת המסוגלות שלו: "אני יכול!"

עלינו לפעול ברגישות ובהקשבה לתינוק. להבחיi בין תסכול שהוא יכול לשאת כדי לצמוח, למצב בו הוא נשאר פשוט מ-תוס-כל. האמנות היא לתת לתינוק את הספייס להתנסות, גם ברגע של התסכול הקטן על מנת להצמיח בו יכולת של התמודדות ולמידה, אבל בשום אופן לא לצפות ממנו לדברים שהוא לא יכול לעשות.

כדי לדעת מה אפשר לצפות מהתינוק צריך יכולת התבוננות וגם ידע. תינוק מתוסכל זה לא מצב רצוי. כשהוא לא מצליח להתקדם ואנו רואים אותו תקוע בשלב מסוים לאורך זמן, מומלץ לפנות לגורם מקצועי על מנת לקבל הדרכה, איך לעזור לו להתקדם ולצמוח מכוחות עצמו ומבלי לפתור את המצב המתסכל במקומו.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. לפרטים נוספים לחצי כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960