יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

כמה פעמים ביום אתן שרות לתינוק?

אחת החוויות החשובות והמעשירות ביותר בשבועות והחודשים הראשונים שלאחר הלידה היא יצירה וטיפוח הקשר עם תינוקכן. מחקרים רבים מצאו כי למוסיקה יש השפעה רבה על התפתחותם של תינוקות רכים, עוד ברחם. במחקרים אלו נמצא גם כי בכל התרבויות נוצרים הקשרים עם התינוקות הרכים בצלילים וקולות ושהקשר המוסיקלי בכל תרבות נבנה ממשחקי שירה, דקלום, תנועות, מגע, כלי נגינה ואביזרים – כל אלו יחד יוצקים תוכן, מסגרת ומשמעות לקשר החדש ההולך ונרקם בין המשפחה לבין התינוק.

הקשר המוסיקלי מורכב מ- 5 קשרים חשובים ביותר להתפתחותו התקינה של התינוק: קשר העין, קשר הקול, קשר התנועה, קשר הצליל וקשר המגע. קשרים אלו חשובים מאוד ולמעשה תלויים זה בזה להתפתחותו התקינה של התינוק.

קשר העין
קשר עין, בליווי מבע פנים מאיר וקשר מתמיד בתוספת מילה או צליל, משרים ביטחון ובסיס נכון להתפתחות הקשר המוסיקלי. על מנת ליצור ולפתח קשר עין זקוקים התינוקות ליוזמה שלנו ולכן חשוב שנתמיד בשמירת קשר עין על מנת שנצליח להבחין ברגעים המופלאים בהם נוצר הקשר גם אצל התינוקות, ובאותן שניות נראה שהם מתעניינים בנו ומקשיבים לנו כמו גדולים ונהנים מכך.

קשר הקול
על מנת לפתח את כישורי רכישת השפה זקוק התינוק לגירוי קולי ומילולי. תינוקות בני יומם השומעים את קולה של אמם מקשיבים לו, מזהים ומבדילים אותו בין יתר הקולות הנשמעים סביבם. זוהי תכונה מולדת ואוניברסאלית והיא בעצם סוד הקשר הקסום בין אם לתינוקה. כמו כן נמצא כי שירה לתינוקות רכים עדיפה על פני הדיבור אליהם ומחקרים אף מראים כי המח של היילוד מוכן לקלוט ולעבד שירה באופן משמעותי יותר מאשר דיבור.

צילום: מזל שופן | בידיים מלאות
צילום: מזל שופן | בידיים מלאות

קשר התנועה
קשר זה מאפשר הרחבה של החוויה המוסיקלית וממקד את המבט והקשר של התינוקות לתנועות איברי הגוף שלנו, או תנועת אביזרים וכל מה שסובב אותנו.

קשר הצליל
קשר זה נעשה באמצעות חשיפה לצלילים.

קשר המגע
המגע הוא הקשר העיקרי בתקופה הראשונה בחייו של התינוק שכן עוד מהרחם תינוקות רגילים למגע הדוק. המגע מאפשר שילוב בין חוש המישוש לחוש השמיעה. תנועות המגע משתנות על פי השינויים המוסיקליים ומוסיפים לצלילים מימד מוחשי של תחושה מוכרת ונעימה.

בייבי שיר, מוסיקה עם תינוקות

במהלך השנים האחרונות בהן אני מלמדת מוסיקה בגני ילדים, ומנחה סדנאות בייבי שיר, יצא לי לבחון מקרוב את ההשפעה הרבה שיש למוסיקה ולפעילות מוסיקלית על התפתחותם של ילדים, פעוטות ותינוקות. ובדומה למחקרים רבים שנעשו בנושא, גם אני הבחנתי בתרומה ובהשפעה הרבה של המוסיקה להתפתחות המנטאלית.

בייבי שיר היא תוכנית מוסיקלית התפתחותית וחוויה מיוחדת להורים ולתינוקם, פרי יצירתה של אורלי צלאל (מוסיקאית ויוצרת ומלווה התפתחותית להורים ותינוקות). התוכנית נוצרה גם כדי לענות על הצרכים ההתפתחותיים הראשוניים של התינוק הרך והיא מותאמת במדויק ליכולת הקשב והעניין של התינוק בשבועות ובחודשים הראשונים לחייו. וגם מתוך רצון לתמוך בהורים ובעיקר באימהות לאחר לידה, לתת להן כלים להתמודדות עם צרכיו של התינוק ולעזור להן לגלות מחדש את ה"קול הפנימי" שהלך לאיבוד במהלך השנים האחרונות כתוצאה מתרבות השפע והצריכה, ולהחזיר את תשומת הלב לקשר אם-תינוק, אב-תינוק, הורים-תינוק. בייבי שיר שוזרת בתוכה את 5 המרכיבים היוצרים את הקשר המוסיקלי וחשובים להתפתחות התינוק.

בייבי שיר מלמדת כיצד לייצר את קשר העין, כיצד לתפוס את תשומת הלב של התינוק ולהאריך את משך הזמן של המבט, ואילו שירים ודקלומים מתאימים ליכולת הקשב של התינוק. קשר התנועה נוצר באמצעות תנועות הגוף שלנו למשל תנועות ידיים בעת דקלום.

קשר הצליל נוצר דרך החשיפה לצלילים הבוקעים מכלי נגינה ייחודיים המותאמים ליכולת הקשב של התינוק, באופן הדרגתי, בכל פעם כלי נגינה אחד על מנת להתמקד בצליל המיוחד שלו ובצורת הנגינה האופיינית לו, והמגע מתרחש לעמשה במשך כל הפעילות כשהתנועות משתנות על פי השינויים המוסיקליים כמובן.

ריקי דרוקר היא בעלת המרכז מקום בלב, מרכז הורות ובית חם לאימות ותינוקות בגבעתיים, תומכת לאחר לידה, מנחת "בייבי שיר" ואמהות מדברות. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצו כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960