יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות תזונה
תזונה

ההנחיות החדשות: עושים קצת סדר בצלחת

יצאתן מבולבלות מההנחיות של ארגון הבריאות העולמי? אז בואו נעשה קצת סדר.

קודם כל כמה מילים על ה-WHO, ארגון הבריאות העולמי: זהו ארגון שמרני שלא ממהר לצאת בהצהרות, לכן, כשהוא כבר כן מוציא הנחיות, זה לא על סמך מחקר אחד בודד אלא לאחר שהצטברו כבר מספיק עבודות ומחקרים המאפשרים לצאת במסקנה. אז לפני שאתם ממהרים לבטל את מה שקראתם כ"עוד פעם מנסים להפחיד אותנו" תדעו שהפעם דווקא כן כדאי להתייחס לדברים ברצינות.

מה לא מומלץ? בעצם אלו אותם דברים שידענו כבר מזמן שהם לא כל כך בריאים, נקניקיות (מכל הסוגים, כן, גם עוף), נקניקים, בשר מעושן וגם בשר אדום. בינינו, יש עוד מזונות שאנחנו יודעים כבר שהם לא בריאים ואפילו מסרטנים ועדיין אנחנו אוכלים אותם וגם נותנים לילדים שלנו, כמו לדוגמה סוכריות עם צבעי מאכל על כדורי שוקולד, צבעי מאכל על עוגות יום הולדת ובבצק סוכר.

אז מה עושים?
אם מבחינת שיק היינו רוצות להיות פריזאיות, אז מבחינת אוכל כדאי לנו להיות יותר כמו האיטלקיות או היווניות. את פירמידת המזון אתן מכירות? קבלו את פירמידת המזון הים תיכונית, שאני באופן אישי מאוד אוהבת.

פירמידת המזון הים תיכונית
פירמידת המזון הים תיכונית

ומה אוכלים?

• בכל יום כדאי לאכול מגוון פירות, ירקות, דגנים וקטניות. השתדלו תמיד לקנות את פירות וירקות העונה. כדאי לגוון ולא לפספס את הפירות שעונתם קצרה, הם יוסיפו עניין וגיוון באוכל.

• גוונו גם במגוון הפירות והירקות שאתן נותנות לקטנטנים, ככל שתחשפו אותם בגיל צעיר יותר למגוון של פירות וירקות, כך הסיכוי שהם ירצו לאכול אותם כשיגדלו יהיה גבוה יותר (גם אם כרגע הם לא ירצו לאכול אותם).

• אם אתם עדיין בשלב המזון המרוסק, שלבו במרק גם קטניות ודגנים. עדשים, אפונה, קוסקוס וקינואה הם תוספות מצוינות.

• פעמיים בשבוע אכלו מנת דג. הדגים החביבים יותר על ילדים הם סלמון וטונה, שגם מומלצים בשל תכולת האומגה 3 שבהם. אפשר להכין מהם קציצות נהדרות. אצלנו בבית קוראים להם קציצות הסרטן הפריך (כן, כן. כמו של בוב ספוג).

• ניתן לשלב בתפריט גם מוצרי חלב, אבל בחוכמה. יש מגוון רחב של מוצרי חלב, חלקם מומלצים יותר, חלקם פחות. לקטנטנים משרד הבריאות ממליץ להימנע ממוצרי חלב ממותקים, ובשפה פשוטה – מעדנים. אני ממליצה לשלב בתפריט יוגורט, הוא מכיל חיידקים פרוביוטים שתורמים לחיזוק מערכת החיסון ומערכת העיכול ועם קצת דמיון תרגישו שאתן במיקונוס.

• עוף – ניתן לאכול בכל יום אבל ממש לא חובה, אפשר לגוון בארוחות הצהריים גם עם דג או קטניות, אבל שימו לב שתהיה מנת חלבון בארוחה.

• ביצים – אפשר לאכול אחת ליום.

ומה לגבי הבשר וההנחיות החדשות? אז שימו לב שהפירמידה הזו, שהיא ממש לא חדשה, כבר מותאמת להנחיות.

אם אלו מזונות שאתם יכולים להוציא לגמרי מהבית ולא להרגיש בחסרונם, אז פשוט עשו זאת בלי להתבלבל. רק אתם יודעים על מה אתם יכולים לוותר. אם הילד יכול לוותר על הנקניק, ולהחליף את כדורי השוקולד עם סוכרית בכאלה עם קוקוס – זה יעשה לכולם רק טוב. אם אלו מזונות שאתם אוהבים ורגילים לאכול בתדירות גבוהה, התחילו בהדרגה והורידו מינונים. אם הייתם רגילים לאכול מהם כל שבוע, נסו לרדת בהתחלה לשבוע כן, שבוע לא. כשבסופו של דבר אני ממליצה לכם מקסימום פעם בחודש לאכול בשר מעובד (אם ממש אין ברירה), ובשר בקר אפשר גם פעם בחודש. וכשאתם כבר אוכלים בשר, פנקו את עצמכם בכזה איכותי וטוב.

שירה לוי היא דיאטנית לאמהות, תינוקות וילדים. לפרטים נוספים וקביעת פגישה לחצו כאן


כתבות נוספות של שירה לוי:
גם התינוק שלך לא אוכל לך?
מעבר למוצקים: לא רק גזר, בטטה וקישוא
ארטישוק ירושלמי כבר נתתם לתינוק?
14 טיפים לשמירה על תזונה נכונה, שפיות ושעות שינה


אהבת? אז תעשי לייק, מה אכפת לך?

תזונה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180