יו יו 2018 גדול
[ssba]
תזונה

טחון, מרוסק או אוכל אצבעות: המדריך המלא לתזונת התינוק בשנה הראשונה

איזה מרקם מתאים לאיזה גיל, ואיך עושים נכון את המעבר בין אוכל טחון לאוכל אצבעות?

פתאום התינוק קצת גדל והנה הוא התרגל כבר לשגרת היום שלו, הוא מזהה את הסביבה שלו, פרצופים מוכרים, קולות וריחות. גם שיגרת האכילה שלו כבר מוכרת וידועה. הוא מכיר את האוכל שלו, אותו נוזל לבנבן שאת הטעם שלו הוא כבר למד לאהוב והוא כבר יודע מה מצפה לו וגם מה עושים עם זה מהרגע שזה נכנס לפה. פעולה שנראית לנו פשוטה ולכן אנחנו לא נקדיש לה יותר מדי מחשבה. רק כשהתינוק מתחיל לאכול אוכל מוצק, אנחנו מתחילים לשים לב שגם פעולות שאנו עושים כבר באופן אוטומטי מצריכות למידה ותרגול, ואכן חלק חשוב בתזונת התינוק בשנה הראשונה בחייו מוקדשת ללמידת תהליך האכילה.

להלן תהליך המעבר בין המרקמים, שלב אחר שלב:

גיל 6 עד 7 חודשים
על פי הנחיות משרד הבריאות מתחילים לתת מזון מוצק מגיל 6 חודשים. ניתן לתת לפני כן, אך לא לפני גיל 4 חודשים ובכמויות מזעריות, ורק אם ראינו את סימני המוכנות שלו. עם תחילת הצגת המזון המוצק נרצה שהמעבר יהיה חלק והדרגתי ככל האפשר, ולכן את המזונות הראשונים שלו כדאי לטחון למרקם חלק. זהו מרקם הדומה למרקם החלב, אך סמיך יותר ומאפשר התחלה של תרגול תנועות לעיסה, מעבר המזון בפה ובליעה.

בקטגוריה זו יהיו למשל, דייסות דגנים לתינוקות, ירקות ופירות במרקם דייסתי או מרק ירקות עם עוף או הודו טחון היטב.
לרעיונות נוספים למאכלים לגיל 6-7 חודשים לחצו כאן.


גיל 8 חודשים
בגיל זה התינוק כבר מיומן בהכנסת המזון לפה, תנועות לעיסה ובליעה. זהו השלב בו נמשיך לטחון את המזון, אך אפשר כבר לטחון למרקם גס וגבשושי יותר, כלומר "עם חתיכות".

בשלב זה, שהוא השלב לפני המעבר ל"אוכל אצבעות", כדאי כבר מדי פעם להגיש לתינוק חתיכות אוכל שאינן מרוסקות במקביל להאכלה בכפית. כדאי להתחיל במזון שהתינוק כבר מכיר, רק שכעת יהיה מוגש בצורה שונה. כלומר, אם מרסקים ירקות בבלנד, כדאי לשמור מס' חתיכות מבושלות של גזר, בטטה וכו' ולהגיש אותן לתינוק, כדי שיוכל להתחיל להתאמן.

בקטגוריה זו יהיו: מרק ירקות עם תוספת של אורז או קוסקוס, מרק עדשים, מרק אפונה ועוד.
לרעיונות נוספים למאכלים לגיל 8 חודשים לחצו כאן.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

גיל 9 חודשים עד גיל שנה
התינוק כבר מסוגל לשבת באופן עצמאי. הוא יושב על כסא האוכל, מנסה לפעמים לתפוס את הכפית, הוא אף יכול לסרב שיאכילו אותו וירצה לאכול לבד. זה הזמן לעבור ל"אוכל אצבעות". אוכל אצבעות כשמו כן הוא: אוכל שהילד יכול להחזיק ולהביא אל פיו בתנועת גריפה או באחיזת פינצטה. שתיהן טובות. האוכל יהיה רך וחתוך לחתיכות בגודל של כ-1 ס"מ. שלב זה יכול לקחת זמן רב ודורש תרגול מצד אחד (של התינוק) והמון סבלנות מצדכם. לפעמים זה נראה שהוא רק משחק עם האוכל או שהכל מגיע לרצפה ולא לפה, אך אל דאגה, אתם תראו בהדרגה שהתינוק הופך מיומן יותר והכמויות עולות בהדרגה ואם עשיתם כפי שרשום בסעיף הקודם והתחלתם לתת לו להתנסות כבר במקביל להאכלה בכפית, הרי שעכשיו המעבר עובר חלק יותר.

בקטגוריה זו יהיו: קציצות, לביבות, ירקות ופירות חתוכים לחתיכות קטנות.
לרעיונות נוספים למאכלים לגיל 9 חודשים לחצו כאן.


גיל שנה
בשלב זה התינוק יכול לאכול כבר כמעט הכל, עדיין נדאג לתת מזונות שאין בהם סכנת חנק (כלומר נמנע מענבים, עגבניות שרי, אגוזים ופיצוחים, דגים עם עצמות), אך אפשר כבר לתת ביצה מקושקשת, כריך שאפשר לחתוך לקוביות, מאפינס וקציצות. כדאי לגוון בסוגי המרקמים ולתת לתינוק להתנסות בעצמו, להרגיש את המרקם גם בכפות ידיו וגם בפיו. כמובן שאפשר עדיין לתת גם מזון במרקם רך או נוזלי כגון דייסות, ומוצרי חלב כגון יוגורטים וגבינות.

לרעיונות נוספים למאכלים לגיל שנה לחצו כאן.

זכרו להתקדם לפי הקצב של התינוק, יהיו כאלו שיתקדמו מהר בשלבים וכאלו שיצטרכו יותר זמן. יהיו תינוקות שידלגו על שלב האוכל הטחון הישר לאוכל אצבעות ויהיו כאלו שגם כשיעברו לאוכל אצבעות עדיין יהנו להמשיך ולאכול דייסה. זה בסדר וגם זה בסדר.

לרעיונות נוספים לחצו על ה"טפריט" 

aaf2a8a8-e3db-4699-8aa2-3a3f70819f2c

 

שימו לב גם להעדפותיו, לכל תינוק האופי שלו והעדפותיו האישיות וחשוב שירגיש כי אנו רואים אותו ומתחשבים בו. מצד שני, העדפותיו כרגע עדיין אינן קבועות, הוא עצמו מתנסה ובודק ולכן גם אם היה נראה כי הוא אינו מעוניין במזון או מרקם מסוים אפשר לעשות הפסקה ולחזור ולנסות שוב.

שירה לוי היא דיאטנית לאמהות, תינוקות וילדים. 

*הכתבה נכתבה בשיתוף "מטרנה". להרכבת תפריט אישי לילד שלכם לחצו כאן.


רעיונות למאכלים בריאים ופשוטים לארוחת אחר הצהריים של התינוק

https://www.mamaleidig.com/instructor/%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%95%D7%99-%D7%93%D7%99%D7%90%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA-%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A7/
תזונה   תגיות: מטרנה
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180