יו יו 2018 גדול
[ssba]
שינה

חלונות שינה: כך תדעו מתי הילד שלכם צריך לישון

הורים רבים מתקשים למצוא את הזמן הנכון בו הילד צריך ללכת לישון, ואז הילד נכנס למצב של עייפות יתר ונוצר אצלו קושי להירדם. כמובן, שגם אם ננסה להשכיב את הילד לישון לפני שהוא מתחיל להיות עייף אז הוא יתנגד לנו ולא ירדם. אז מה עושים?

האפשרות הראשונה היא תשומת לב לסימני עייפות מוקדמים. ברגע שהילד מתחיל להיות עייף, שפת הגוף שלו מאותתת לנו את זה וניתן לזהות סימנים כמו גבות ורדרדות, בהייה, תנועתיות חוזרת בכפות הידיים, הזזת הראש מצד לצד, בהמשך נראה גם גירודים ושפשופים של השיער, הפנים והעיניים ופיהוקים. חשוב לציין שהסימנים משתנים מילד לילד.

מאחר ולפעמים קשה לשים לב לכל הסימנים האלו, ניתן להרדים ילד גם לפי חלונות שינה. חלונות השינה מופיעים מספר פעמים ביום ומשתנים עם הזמן מאחר והילד גדל והצורך שלו בשינה פוחת עם הזמן. בזמן חלונות השינה מופרש אצל הילד הורמון המלטונין המכונה "הורמון השינה" העוזר לו להירדם ללא התנגדויות ובכי ולכן זמן חלונות השינה בו הילד רק מתחיל להיות עייף ואינו בעייפות יתר, הוא הזמן האופטימלי להירדמות.

בשלושת החודשים הראשונים לחיי התינוק, התינוק צריך לישון הרבה מאוד על מנת לגדול, להתחזק ולהתפתח ולכן כבר כשעה-שעה וחצי לאחר ההתעוררות שלו, כדאי להשכיבו לישון שוב לפני שיגיע לעייפות יתר. כך שאם התינוק התעורר ב8:00 הוא כבר צריך לישון לכל המאוחר ב9:30.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

מגיל 3-8 חודשים התינוק צריך לישון 3 תנומות יום (שנת בוקר, צהריים ואחר הצהריים) ותנומת לילה אחת. בין שנת הלילה לשנת הבוקר ובין שנת אחר הצהריים לשנת הלילה, חלון השינה יהיה כשעה- שעה וחצי מרגע הקימה. בין שנת הבוקר לשנת הצהריים ובין שנת הצהריים לשנת אחר הצהריים, זמן הערות כבר יהיה ארוך יותר וחלון השינה יהיה כשעתיים לאחר הקימה.

בדרך כלל בין גיל 8 חודשים ועד שנה ושלושה חודשים, התינוק יתחיל לוותר על שנת אחר הצהריים ויתחיל לישון רק שתי תנומות במהלך היום (שנת בוקר וצהריים) ושנת לילה. אחרי שנת הלילה התינוק יהיה ער כשעתיים – שלוש ואז יופיע חלון השינה. אחרי שנת הבוקר זמן הופעת חלון השינה יהיה זהה, אך בין שנת הצהריים ללילה התינוק יהיה ער זמן ממושך יותר, בין שלוש וארבע שעות ואז יופיע שוב חלון השינה לקראת שנת הלילה.

מגיל שנה ושלושה חודשים ועד גיל שלוש הפעוט יוותר על שנת הבוקר וישן רק תנומת יום אחת בצהריים ושנת לילה. זמן העירות שלו יהיה ארוך כארבע- חמש שעות עד להופעת חלון השינה הבא.
חשוב לזכור שני דברים:

1. תינוקות וילדים אינם רובוטים וכמו שאנו המבוגרים שונים האחד מהשני כך גם הם ויכול להיות שזמנים אלו לא יתאימו במדויק לכל ילד. מתוך ניסוי וטעיה, נסו לזהות את הזמנים המתאימים ביותר לילדכם. שילוב של זיהוי סימני עייפות והכרת חלונות השינה, תביא אתכם לדרך המלך.

2. זמני חלונות השינה המתוארים פה תלויים בכך שהתנומות הקודמות לחלון השינה היו תנומות טובות ואיכותיות מבלי שהפריעו או שהעירו את התינוק או הפעוט. תינוק או פעוט שלא ישן טוב בלילה יכול לסחוב עייפות יתר לאורך כל היום ויהיה לו קשה לישון למרות זמני חלונות השינה.

שינה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט