יו יו 2018 גדול
[ssba]
שינה

המרדף אחרי הירדמות עצמאית, והדבר החשוב שאתם מפספסים בדרך אליו

לפני 6 שנים, כשנכנסתי לעולם יעוצי השינה, היתה מעט מאוד מודעות בנושא, ואם הייתי אומרת מלטונין היו שואלים אותי מה זה. היום, כשאינסוף של ידע בתחום מופיע ברשת, הורים רבים חושבים שהם יכולים לבנות לעצמם יעוץ שינה על פי טבלאות שקראו. לפעמים זה באמת עובד, ולפעמים נוצר כאוס מוחלט שרק משגע יותר הן את ההורים ובוודאי שגם את התינוק.

בעבר היה מאד ברור שלפני גיל 5 חודשים אין צורך לטפל בהרגלי שינה. זו היתה הנוסחה הידועה וגם בפרסומים בתחום ניתן היה לראות זאת. היום, אם תחפשו בגוגל חומרים על שינה של תינוקות, תגיעו בין השאר לכל מיני מקומות שמבטיחים לילות שלמים עוד לפני גיל חמישה חודשים. ושוב הם ירכזו לכם כל מיני טבלאות "והוכחות" שהתינוק שלכם מסוגל גם לפני.

ועזבו רגע אם זה אפשרי או לא אפשרי. דבר אחד כן בטוח, לא אפשרי להתייחס לכולם אותו דבר. הרי כל הטבלאות הללו מתעלמות מדברים חשובים ביותר, כגון:
הילד הפרטי שלי! שנולד בשבוע x
והצריכה הקלורית היומית שלו היא y
המצב הרגשי שלי כאמא
האם אני בבייבי בלוז? (אני למשל חוויתי זאת בלידת בכורתי, בייבילוז שמלווה אותי עד היום).
האם אני חוששת מבכי ממושך?
מה זה בכלל בכי בשבילי כאמא ומהו בכי בשביל הסובבים אותי? משפחה/בן זוג/השכנה שאצלה כולם ישנים ועושה הפוך ממה שמומלץ בספרים ובדוקטור גוגל?

כשמתעלמים מגורמים אלה, מפסיקים להקשיב ומתחילים להתבלבל. התוצאה: תינוק מבולבל להורים מבולבלים, עייפים ומיואשים, לא עקביים אשר מעבירים מסר של לחץ.

בזמן האחרון אני מרגישה שהורים ממש "מתנצלים" בפניי כאשר הם מגיעים ליעוץ שינה. הם מגיעים מבולבלים ואחרי שלא ישנו כמה חודשים ולא הגיעו כשהכל התחיל מכל מיני סיבות: כי אולי זה ישתפר אחרי הגזים, ואחר כך שיניים ואחר כך כניסה לגן – ועד עצם היום הזה התינוק לא מכיר סביבת שינה משלו.

בזמן האחרון יש גם נטיה לשלוף סיסמאות של אילוף/עילוף שינה, ולכן מי שכבר פונה עושה זאת בחשש. בפועל, רוב יעוצי השינה מנחים לתת מענה תמידי ומיידי לבכי. רוב יעוצי השינה נתמכים על-ידי שאלון אבחון שמסתכל על כל המצב הבריאותי והמשפחתי של התינוק ועל רצונות ההורים. אני, לדוגמה, מוקפת באנשי מקצוע משלימים כדי לקבל מענה בזמן אמת: יועצת הנקה של משרד הבריאות שהיא גם אחות, רופאי ילדים, דיאטניות, פיזיותרפיסטית, מלוות התפתחותיות, אוסתיאופתיה ועוד ועוד.

הרבה פעמים הרצוי והמצוי לא עובדים יחד משום שיש בעיה בריאותית אקוטית או לחילופין בעיה בריאותית שההורים והרופאים פיספסו, או שתיכף נוסעים לחו"ל והשינוי שעות מחרפן את הבייבי, או שבא לי להנות מחופשת הלידה ולא בא לי לעשות סדר יום כמו שיש בגן ולהשקיע שעות בהרדמות.
רגע לפני שפונים ליעוץ בין אם הוא משפטי, רפואי או חלילה וחס – יעוץ שינה – בדקו מי איש המקצוע שבחרתם, אל תתביישו לשאול איפה הוא למד, כמה זמן, מה עוד הוא למד ויודע.

pixabay
pixabay

אבל לפני הכל, לפני שאתם מתלבטים לגבי יעוץ שינה – צאו מהמירוץ להירדמות עצמאית! תעצרו ותקשיבו לאינטואיציה האימהית, האבהית. תעצרו ותסתכלו על המצב מהצד, תסתכלו לתינוק בעיניים ותקשיבו לו. חפשו את קדם הבכי, את הקשקושים, המילמולים. ראו ערך שפת התינוקות של דנסטן שמצאו שלתינוקות יש שפה רגע לפני שהם בוכים. שיש להם צרכים פיזיים שכדאי לממש לפני שמניחים אותם במיטה, על הגב ומצפים שמפה פתאום הם פשוט ירדמו. אחרי שגיליתי שלתינוקות יש שפה בחרתי לעסוק בהפצת הידע הזה, בלעצור להקשיב ובניסיון למנוע בעיות שינה בעתיד על ידי הקשבה לתינוק וצרכיו ולהקנות ידע בסיסי בנושא הרגלי שינה.
ולפעמים זה באמת פשוט קורה, לפעמים אנחנו דווקא לא האמנו שיש לו יכולת והתינוק מסמן לנו שהוא רוצה מרחב ומיטה ולנו קשה לשחרר. אבל זכרו – לכל תינוק יש לו את הזמן שלו. וגם לכל אמא יש את הזמן שלה שבו היא תרצה לשחרר.

חשוב להבין שהשנה הראשונה של התינוק מלאה בקפיצות גדילה ובשינויים קוגניטיביים ופיזיולוגים, שגורמים לשינויים בהרגלי השינה כל הזמן. לכן כדאי להתחיל להכיר להם את סביבת השינה שבחרנו להם כבר מיום לידתם. להציע להם לישון שם, להניח אותם שם כדי שיכירו. חשוב לתת מענה לצורך של הבייבי וכשאתם מזהים שיש שינוי בהרגלי השינה – נסו לחפש מה השתנה והשתלדו לשמר את ההרגלים הקודמים על ידי מענה והרגעה ובחזרה למקום השינה שבחרתן לתינוק שלכן. רק אחרי כל אלו תוכלו לבחור את היעוץ שמתאים לכם, אם בכלל, ומבלי להרגיש צורך להתנצל על כך.

רותם ברזני היא יועצת שינה לתינוקות ומדריכת שפת התינוקות של דנסטן. לפרטים נוספים והרשמה לסדנאות של רותם על שפת התינוקות ואיך להרגיע ולישון בקלות, גם לפני גיל חצי שנה, בדרך טבעית, ללא התערבות וללא בכי ממומשך, לחצו כאן.

שינה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט