יו יו 2018 גדול
[ssba]
שינה

כך תפחיתי ארוחות לילה ותעבירי את הבייבי לאכילה ביום בלבד

איך מפחיתים  ארוחות ליליות ועוברים לאכילה במהלך היום? באיזה גיל רצוי להתחיל? והאם יש צורך בהכנה מוקדמת?

כל אלה הן שאלות לגיטימיות שמטרידות הורים רבים. אין ספק שכולנו רוצים לישון טוב יותר בלילה ולהפסיק לקום גם אם זה קורה פעם בלילה קל וחומר אם מדובר בפעמים מרובות. אז איך נכון לעשות זאת? האם ישנו גיל מינימום?

לפני שנקבע אם ניתן להפחית לילד ארוחות ליליות צריך להבין את הפיזיולוגיה הקשורה בתהליך.  תינוקות אמורים להתעורר לצורך אכילה במהלך הלילה ומספר היקיצות משתנה מתינוק לתינוק, זהו מנגנון הישרדותי מולד. ישנו אזור במוח האחראי על נושא שינה-ערות. מדובר על מערכת מורכבת של חלבונים, הורמונים ומוליכים עצביים, האחראים על המעבר משינה למצב עירנות והפוך. אולם, חלק מאותם גורמים, משפיעים גם על התיאבון והכמיהה לאוכל.

כל זמן שמערכת זו מתפתחת ואין הבשלה של יחסי הגומלין המורכבים, התינוק יתעורר מספר פעמים בלילה לצורך האכלה. תהליך ההבשלה המדובר אורך מגיל חצי שנה עד שנה (משתנה מתינוק לתינוק) ובו מבשילים התנאים למעבר לאכילת יום וקיום שינת לילה רציפה (חמש שעות שינה רציפה) .

תמונה: pixabay
תמונה: pixabay

אז איך עושים זאת?
ראשית נאבחן את הקימה במהלך הלילה – תינוק עלול לקום במהלך הלילה מסיבות שונות ומגוונות כגון: צורך רגשי, צורך פיזיולוגי, כאב, שלבי התפתחות אותם התינוק עובר, ועוד. לכן נשאל את השאלות הבאות –  האם הקימה היא לצורך אכילה בלבד ומיד לאחר מכן התינוק חוזר לישון? האם ישנה התניה למציצה (בדר"כ מתרחש בשליש האחרון של הלילה) בכדי להירדם בסיום מחזור שינה? האם ישנו צורך רגשי שבגינו התינוק קם, כמו למשל הנקה? אם הסקנו שהתינוק קם מכיוון שהוא רעב, כלומר לצורך אכילה ענינו על הפרמטר הראשון בתהליך.

הפרמטר השני שאותו אנו צריכים בשביל לעבור לארוחות מהלך היום הוא ביסוס של ארוחות מוצקים, אז נתחיל מעבר הדרגתי לארוחות אלו וננטרל אט אט את הארוחות הליליות. אם התינוק מתעורר מסיבות נוספות, כפי שצוין, יכול להיות שהוא עוד לא בשל ויש להיוועץ לגבי נטרול ההתניות במידת הצורך.

הדרגתיות, מה היא אומרת?
לאחר שביססנו ארוחות מוצקים נדאג שהתינוק יאכל ארוחה מלאה, טובה ומזינה בכדי להתחיל לוותר על ארוחות הלילה. לכן כשראינו שהמוצקים התבססו והתינוק אכן אוכל את הארוחה ולא רק מנשנש, חוקר ומשחק, אפשר ואף רצוי לעשות לו הכנה.

רצוי לדבר על מה שהולך לקרות מספר ימים לפני כן וכדאי בנוסף לעגן זאת באירוע מסוים.
לדוגמא, "מתוק שלי אחרי יום שבת כשתקום בפעם הראשונה בלילה אימא תיתן לך חיבוק גדול ואוהב ואתה תחזור לישון". כאשר יגיע המועד נסביר לתינוק שוב, לפני השינה, שהלילה אימא תיתן לו חיבוק גדול.

כמובן, תינוקות שונים זה מזה ורק את, אמא יקרה, מכירה את הרגלי תינוקך ויודעת מתי הוא קם לארוחה ומתי הוא מתעורר לנשנוש – התחילי בהורדה של הארוחה השטחית והקטנה בה הוא מנשנש יותר מאשר אוכל. אם במהלך היום התינוק יונק או לוקח בקבוק, עדיין נתחיל להוריד ארוחה אחת בלילה בשל ההבשלה ותחושה פחותה של רעב.

במקום אותה ארוחה שהורדנו ניתן לתת מוצץ/ שמיכי/חיבוק או כל דבר אחר שיגרום לתינוק שלנו תחושת ביטחון, המון הכלה והבנה. אם מדובר בגילאי שנתיים ושלוש ניתן להכניס לזמן המשחק את שלב ההכנה ובנוסף ניתן להכין ספר יחד עם הפעוט שבו יצויר התהליך. לאחר שהתבססה ההורדה של ארוחה זו נעבור לארוחה נוספת, אך גם לה נקדים שלב של הכנה, ורק לאחריו נתחיל. משהתבסס התהליך במהלך הלילה, ניתן לעבור להורדה של בקבוק/הנקה במהלך היום.

אז למה התינוק ממשיך להתעורר ולבקש אוכל?
זאת מכיוון שיחד עם המנגנון הפזיולוגי ישנו גם מנגנון רגשי/קוגניטיבי וכאשר התינוק "רגיל" לקום ולאכול יכול מאוד להיות שימשיך לעשות זאת גם אם הוא לא כל כך רעב, מסיבות שונות.

חשוב להבין כי כל תינוק הוא עולם ומלואו ויש תינוקות שבשלים בגיל מסוים ואחרים בגיל מאוחר יותר. לכן כל תהליך שנבחר לעשות יהיה אך ורק ממקום של הקשבה, הכלה ומוכנות של הילד ושלנו ההורים. במידה וישנה ארוחה שהתינוק אוכל ומסיים, מתוך מקום של רעב, יש להמתין ולחכות עד שהתינוק יהיה מוכן (פיזית ורגשית) לוותר עליה ורק אז נתחיל בתהליך.

במידה ומדובר בתינוק יונק ניתן לבצע את התהליך אך רצוי תחילה להיוועץ עם יועצת הנקה על מנת שלא לפגום בהמשך ההנקה ולא ליצור מצב של גודש.

לירון בוגץ, מדריכת הורים, יועצת שינה איכותית תומכת הנקה ותזונה לקטנטנים. לפרטים נוספים – כאן.

שינה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט