יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות כללי
כללי

האם ההנחיות החדשות של ארגון הבריאות העולמי באמת מעודדות הנקה?

אתמול יצא ארגון הבריאות העולמי בהצהרה חסרת תקדים: חוקים חדשים שיחולו במדינות רבות יגנו וישמרו על ההנקה על ידי איסור פרסומים לפורמולות לתינוקות והוספת אזהרה על גבי האריזות שתציין את הסיכון בבחירה לא להניק את התינוק. זאת כמובן כדי להגביר משמעותית את שיעור ההנקה ברחבי העולם.

אין ספק שיש לעודד הנקה ולהשקיע בכך יותר מהיום, גם ברמת המודעות וגם ברמת אמצעי הגברת המודעות, אך האם לצאת נגד חברות התמ"ל זו הדרך לעודד הנקה?

נתחיל בכך שתמ"ל הוא לא האויב הגדול של ההנקה. הסיבה שיש נשים שלא יכולות ומצליחות להניק, או לחילופין פשוט לא רוצות להניק, או רוצות לשלב הנקה עם תמ"ל – היא לא בגלל שיש תמ"ל בעולם. בואו נלך כמה עשרות שנים אחורה – לא מעט מאתנו גדלו על חלב פרה, בימים שתחליפים לא היו פופולריים ונגישים במיוחד בארץ. אז, למען האמת, נשים עוד פחות בחרו להניק מהיום על אף שלא היה בנמצא סביבם תמ"ל בבתי המרקחת.

הנקה זה בהחלט הדבר הטוב ביותר שניתן לתת לתינוק, וזה נכון ומוכח לא רק ברמה התזונתית. אין לאף אחד ספק בכך. גם לא לחברות התמ"ל. יש לעודד הנקה ולהגביר את המודעות אליה. במקום לאסור פרסום על חברות התמ"ל נכון יותר יהיה להוסיף פרסום על הנקה, לעורר את המודעות אליה על ידי הצגת יתרונותיה והסבר עליה, להאריך את חופשת הלידה – בכל זאת, משרד הבריאות ממליץ על הנקה בלעדית בחצי השנה הראשונה, אז עודדו אותנו לעשות זאת, תנו לנו את האפשרות לכך – לעודד את עניין ההנקה בציבור, לאפשר לנשים מניקות להניק בנוחות בכל מקום אפשרי, להגדיל את כמות יועצות ההנקה בבתי חולים וגם בקופות החולים, ובכלל לעודד את המקצוע הזה ואת ההכרה אליו, לסבסד יותר מחירים של משאבות חלב – באמת שלא חסרות דרכים לעודד הנקה ולהגביר את המודעות אליה. ההחלטה הזו של משרד הבריאות העולמי, היא פשוט לא חלק מכך.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

לאלץ את חברות התמ"ל להוסיף עוד אזהרות ממה שיש היום זה בטוח לא מה שיעודד הנקה. עידוד הנקה צריך לבוא ממקום חיובי של העצמת היתרונות שלה ולא ממקום של הפחדה. הרי כבר היום כתוב על כל קופסת תמ"ל כי חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק. יתרה מכך, חלק מחברות התמ"ל דוקא משלבות יועצות הנקה אשר נותנות מענה מיידי ומקצועי לאימהות טריות. חלקן נותנות גם פתרונות תזונה כוללים שלא קשורים רק לתמ"ל.

בנוסף, יש משהו מאוד לא דמוקרטי בהחלטה כזו. עזבו לרגע נשים שבאמת מתקשות להניק, יש נשים שפשוט לא רוצות להניק. וזו זכותן המלאה, גם אם אנחנו הכי מאמינות והכי פרו הנקה עלינו לקבל זאת. כן, צריך לדאוג שכל אחת תדע הכל על הנקה כבר לפני הלידה, אבל עלינו לכבד כל החלטה. זה קצת נשמע כמו משטר לוחץ ומאוד לא נעים. אי אפשר להכריח אשה להניק. כן אפשר לעודד אותה לכך.

נדמה שההחלטה של ארגון הבריאות העולמי היא קצת "כיסוי תחת", סלחו לנו על הביטוי. היא קצת להפיל את "האשמה" על מישהו, ולא לטפל במה שחשוב. ואגב, ארצות הברית לדוגמה, ששם משרד הבריאות ממליץ על הנקה עד גיל שנתיים היא דוגמה למדינה שאין בה בכלל חופשת לידה. רוצה להניק? אין בעיה, תתפטרי ותשארי בבית. בישראל אמנם יש חופשת לידה, אבל כזו שבהחלט לא מספיקה בשביל לעמוד בהמלצה של הנקה בלעדית חצי שנה (נכון, זה אפשרי אבל לא לכולן). כתומכות גדולות של הנקה, לא באמת מובן לנו כיצד ההנחיות החדשות האלה אמורות באמת לעודד הנקה.

 

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960