יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

האם דיאטה דלה בפחמימות ועשירה בשומן מזיקה בהנקה?

דיאטות דלות בפחמימות ועשירות בשומן כדוגמת דיאטת אטקינס, דיאטה קטוגנית, ותזונת פליאו, פופולריות מאד בעולם וגם בישראל. הסיבה לכך שאנשים החלו להפחית את כמות הפחמימה בתפריט שלהם היא למען ירידה במשקל ומסיבות נוספות כמו טיפול תזונתי במחלת הסכרת.

דיאטות אלה נמצאו כמביאות לירידה מהירה במשקל על פני דיאטות אחרות כמו אלו אשר דלות בשומן ובקלוריות. נשים לאחר לידה, מתעניינות לא פעם בדיאטות אלה על מנת לחזור לעבודה בתום תקופת הלידה כשהן לבושות בג'ינס מלפני ההיריון.
האם כל אחת אחרי לידה יכולה לעשות דיאטות אלו? מה לגבי אישה מניקה האם אין בכך סיכון?
תיאור המקרה הבא אשר פורסם לפני כשנה בכתב העת לתיאורי מקרה רפואיים, מעורר דאגה רבה.

אישה מניקה (בנה בן עשרה חודשים) בת 32 משוודיה, הגיעה לבית החולים עם בחילות, הקאות, דפיקות לב, רעד ועוויתות בגפיים. לפני שש שנים, היא התחילה דיאטה דלה בפחמימות ועשירה בשומן (LCHF diet) כאשר צריכת הפחמימות היא פחות מ-20 גר' ליום. עשרה ימים לפני האשפוז ירדה 4 ק"ג ממשקלה והחלה להרגיש חולשה מתגברת. נשללה כל סיבה אחרת כמו נטילת תרופות, עישון, אלכוהול, מחלות נוספות כמו סוכרת ומחלות במשפחה.

למיון הגיעה האישה כאשר אינה חיונית, עם קצב נשימה של 12 פעימות בדקה, לחץ דם נמוך ודופק גבוה. בדמה נמצאה רמת קטונים גבוהה פי 14 מהנורמה (קטונים הם חומרים המספקים אנרגיה למוח הנוצרים כתוצאה מפירוק חומצות השומן כאשר הגוף נמצא בהרעבה) האבחנה הראשונית שניתנה לה שהיא סובלת מקטואצידוזיס (חמצת קטוטית = ירידה ברמת ה-PH בדם) עקב הרעבה כתוצאה מדיאטה דלת פחמימות ועשירה בשומן. לאחר טיפול מתאים, רמת הקטונים ירדה והיא החלימה.

אצל אישה מניקה הדרישה הקלורית כשלעצמה גבוהה יותר מאשר אישה שאינה מניקה בגלל ייצור החלב והפרשתו (לאישה מניקה שמעוניינת לרדת במשקל לא מומלץ לצרוך מתחת ל-1,800 קלוריות ליום). כך גם הדרישה לפחמימות. הפחמימות מהוות מצע ליצור החלב ולכן נדרשות עבור אישה מניקה. דיאטות מסוג זה מגבילות את מצע הפחמימות הדרוש לייצור החלב ואף מביאות למאזן אנרגטי שלילי.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

חשוב להבין שהתינוק אינו נפגע מהחוסר בפחמימות מכיוון שהגוף יודע לספק אותם עבורו, מי שעלולה להיפגע זו האם שתסבול מחוסרים תזונתיים ומהתופעות שצוינו לעיל. לכן, דיאטות מסוג זה אינן מומלצות לנשים בזמן הנקה.

לאחר הלידה הגוף נראה אחרת, הרצון שלך לחזור לגזרה בדרך מהירה וקלה לצד חוסר האהדה למבנה הגוף החדש עלולים להוביל אותך לבחור בדיאטות אשר מזיקות לגוף שלך. בשביל ללמוד לאהוב את הגוף שלך מחדש ולחזור לגזרה בדרך שהיא בריאה ומבוקרת חשוב שתפני לדיאטנית קלינית שמתמחה בנשים לאחר לידה.

*** לפי כתב העת של איגוד הרפואה השבדי דווחו 5 מקרים נוספים של קטואצידוזיס בזמן הנקה. מאמר זה הינו תיאור מקרה יחידני, זהו אינו מחקר מדעי. לכן, לא ניתן לצאת ממנו עם הנחיות כלליות. יחד עם זאת, יש להכיר את הסכנות הכרוכות באכילה מופחתת של פחמימות בזמן הנקה.

שירי דותן היא דיאטנית קלינית, מאמנת כושר ומאמנת אישית לנשים לאחר לידה. לפרטים נוספים וקביעת פגישה לחצי כאן.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180