יו יו 2018 גדול
[ssba]
הריון ולידה

איך להקל על כאבי גב בזמן הריון ואחרי לידה?

מי מאתנו לא נתקלה במהלך חייה בכאב גב כזה או אחר? חלקנו סובלות באופן כרוני מבעיות גב וחלקנו נתקלות בכך לראשונה במהלך ההריון ואחרי הלידה. ומדוע?

בטרם תקראי: כל הנאמר בכתבה הינו לידע כללי בלבד ואינו מחליף ייעוץ מקצועי/אבחון/טיפול מול אורטופד, פיזיותרפיסט, וכל איש מקצוע העוסק בתחום של יציבה וכאבי גב.

מה קורה לגב שלנו בזמן ההריון?
עמוד השדרה שלנו בנוי בצורה של S ובו קימור באזור השכמות והאגן, וקיעור באזור הצוואר והמותן. לכל אחת מבנה גב שונה, יציבה שונה, חוזק ותמיכת שרירים שונה, מפרקים שונים. בחיינו הרגילים חלקנו סובלות ממצבים בהם קיעורי וקימורי הגב קטנים מהרגיל, או מצב הפוך בו הם גדולים מהרגיל, יש שסובלות מעקמת, פריצות ובליטות דיסק, ויש שבאופן כללי לא סובלות מתסמינים באזור הגב.

במהלך ההריון קורים מספר שינויים המיוחדים לתקופה זאת ומתאפיינים בהקצנה של הקימורים והקיעורים הקיימים בגב באופן טבעי. יש 3 שינויים אופייניים:
• הקימור באזור השכמות גדל (כיפוזיס), בין השאר בשל משקל החזה הגדל. במצב כזה שרירי החזה מתקצרים ושרירי השכמות מתארכים ואנו כפופות יותר לפנים באזור השכמות והכתפיים.
• הקיעור באזור המותן גדל (לורדוזיס) בשל גדילת הבטן וסיבוב האגן. במצב כזה שרירי הגב התחתון ושריר מותן קסל במעלה הירך מתקצרים ושרירי הבטן מתארכים, ואנו מרגישות כאילו הישבן נדחף לאחור והבטן לפנים.
• הסנטר הולך קדימה ביחס לגוף ואנו חוות לחצים וכאבים באזור הצוואר.

מה קורה לגב שלנו לאחר הלידה?
השינויים שקרו לנו במהלך ההריון לא ייעלמו ברגע שתסתיים הלידה, ייקחו עוד מספר חודשים ועבודה נכונה על הגוף על מנת לשפר את המצב. במהלך הלידה נוצרים עומסים גדולים על איזור הגב התחתון, עם ובלי שימוש באפידורל, ועד קצה עמוד השדרה (עצם הזנב). לאחר הלידה אנו מיד עוברות למצב של טיפול בתינוק הכולל הרבה הרמה, החזקה, התכופפות קדימה, חזה מלא בחלב, עייפות – כל אלה מעודדים המשך של הכיפוף קדימה באזור השכמות. גם ההחזקה הלא סימטרית של התינוק, לרוב רק על צד אחד, מעודדת את המשך אי הסימטריה ומנח לא נכון של האגן ביחס לשאר הגוף.

ממה נגרמים כאבי הגב ולמי פונים?
כאבי הגב עלולים להגרם ממצב טרום-הריוני בו יש לאישה כבר תסמינים עוד בטרם ההריון, או עלולים להיות כאבים המופיעים לראשונה בזמן ההריון. הכאבים עלולים להגרם ממתח שרירי, דלקת, הפרעה מבנית ושלדית, פרצי ובלטי דיסק ועוד, וחשוב לאבחן אצל רופא אורטופד ממה נגרם הכאב ומה הטיפול המומלץ. נשים רבות נעזרות ברפואה משלימה, פיזיותרפיה, כירופרקטיקה, עיסויים, שימוש במנשא ופעילות גופנית על מנת להקל על הכאב והעומס בזמן ההריון ואחרי הלידה.

מה אפשר לעשות כהשלמה לטיפול הרפואי?
מטרתנו היא לשפר את היציבה, לחזק שרירים תומכים בנשיאת ההריון, לשחרר עומס ומתח שנצבר בשרירים, לשאוף לאיזון הגוף, להניע את המפרקים ועוד.

בסרטון המצורף תוכלי להצטרף אליי למספר מתיחות עדינות לביצוע הן בהריון לפי רמת הנוחות והן אחרי הלידה.

בסרטון המצורף תוכלי להתרשם ממספר תרגילים לשחרור הגב התחתון שאפשר לבצע בזמן ההריון לאחר אישור רפואי, ותרגילים אלה אפשר גם לבצע לאחר הלידה.

שימוש במנשא: למי שסובלת מכאבי גב היה מוטב לו הייתה פחות מרימה ומאמצת את הגב, אולם אם בכל זאת את מוצאת את עצמך רוב היום עם תינוק על הידיים, אני ממליצה בחום על שימוש במנשא התומך בגב התחתון שלך על מנת לאפשר מעט יותר איזון ושאיפה לסימטריה במקום לשאת את התינוק על צד אחד ובכך להחמיר כאבים שכבר קיימים. המנשא גם מפחית עומס מהידיים וכך יכול גם למנוע או להקל על מצבים של דלקת בשורש כף היד.

ומה לגבי פעילות גופנית?
במקרה של כאבי גב ובכלל, יש להתייעץ עם רופא בטרם את מבצעת פעילות גופנית על מנת לא לפגוע ולהזיק לגופך. הפעילות תיקבע בהתאם למצבך הגופני, למהלך ההריון, ולמצב ההיפרדות הבטנית ורצפת האגן אחרי הלידה. בכל מקרה, הפעילות תהיה מתונה, הדרגתית ומותאמת אישית למצבך, בעומס נמוך, ומלווה במאמנים ומדריכים מוסמכים לפעילות בהריון ולאחר לידה כך שיוכלו להתאים לך את הפעילות המיטיבה עבורך לשיפור המצב.

לסיכום, באם את חווה כאבי גב במהלך ההריון או אחרי הלידה, פני לייעוץ רפואי ויחד תחליטו על הטיפול המומלץ עבורך, כולל פנייה לפיזיותרפיה, כירופרקטיקה, רפואה משלימה, פעילות גופנית מתאימה, עיסוי, והתנהלות יום יומית נכונה יותר למיזעור נזקים והקלה על כאבים.

קרן קירשנר סמואל, "חיבוק של אמא" – תנועה, תמיכה והדרכה בהריון ולאחר לידה. מפתחת שיעור balleriMa – בלט עם מנשאים לשיקום וחיזוק הגוף לאחר הלידה. לפרטים נוספים וליצירת קשר לחצו כאן.

הריון ולידה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180