יו יו 2018 גדול
[ssba]
הריון ולידה

איך בוחרים קורס הכנה ללידה?

עד לפני כ-50 שנים, נשים היו יולדות בסביבתן הטבעית, בביתן עם מיילדת שהיתה מגיעה עד אליהן, מוקפות בדרך כלל בנשים שליוו את חייהן. בחלק גדול מהמקרים, אישה ראתה לידה של אישה אחרת לפני שילדה בעצמה וראתה נשים מייד אחרי לידה בבית, ובסביבה הטבעית שלהן.

הזמנים השתנו, התא המשפחתי השתנה, והיום אנחנו חיות ב"שבטים" קטנים יותר שכוללים בדרך כלל את השבט שאנו מקימות בעצמנו. רובנו לא פגשנו אישה במהלך לידה, רובנו לא פגשנו נשים מייד אחרי לידה, רובנו לא ראינו הנקה של תינוק שרק נולד. ישנם יתרונות וחסרונות לשינויים המשפחתיים שעברנו. אחד החסרונות הגדולים קשור דווקא ללידה –  כל מה שאנחנו מכירות, יודעות ולומדות על לידה נובע מסיפורים של הסביבה שלנו, מסרטים בטלוויזה ומהדימיון שלנו!

כאשר את בוחרת לעבור קורס הכנה ללידה את בוחרת למעשה ללמוד על התהליך הקסום שהגוף הולך לעבור, את מגלה את היקף היכולות של גופך, לומדת שפה רפואית שנפוצה מאוד בחדרי הלידה בארץ כדי להבין מה נאמר מסביבך, את לומדת על כל האפשרויות הקיימות, שמהן את יכולה להחליט מהי הדרך הנכונה ביותר בשבילך ללדת.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

אבל איך בוחרים קורס הכנה ללידה ?

1   היכן הקורס מועבר ?
ישנם קורסי הכנה ללידה שמועברים במרכזים הרפואיים שבהם נמצאים חדרי הלידה, ישנם קורסים המועברים במרכזי הורות פרטיים, קורסים של שירותי הבריאות המקומיים (קופ"ח) וישנם קורסים פרטיים המועברים אצלך בבית או בקליניקות פרטיות.

קורס הכנה ללידה במרכזיי רפואיים או בשירותי הבריאות המקומיים (קופ"ח) בדרך כלל מקפידים להיצמד למידע התואם את הפרוטוקולים והתהליכים שמרכזים אלה דוגלים בהם
הקורסים בדרך כלל בסיסים מאוד ומאפשרים לך ללמוד בעיקר את הפרוצדורה מרגע ההגעה לחדר הלידה ועד ליום לאחר הלידה.

בקורסי ההכנה הפרטיים – מרכזי הורות, מדריכות הכנה ללידה או במסגרת פרטית אחרת, תחשפי, בדרך כלל, למידע אובייקטיבי יותר, נרחב יותר, מכל קשת הדעות, אשר יאפשר לך לבחור את השיטות, הכלים והאפשרויות הרלוונטיות עבורך.

2.    מתי להתחיל לחפש קורס הכנה ללידה ?
מכיוון שקורסים לא נפתחים מהיום למחר, נכון להתחיל לגשש ולשמוע על קורסי הכנה ללידה סביב שבוע 24, זה יאפשר לך להתחיל בקורס שהכי מתאים לך… וגם אם תתחילי את הקורס בשבוע מוקדם יחסית (24 ואילך) יהיה לך המון זמן לתרגל את הנלמד, לעבד את הדברים ולהתכונן בצורה מושכלת.

3.    מה האג'נדה של הקורס ?
מדריכות הכנה ללידה כולן בנות אדם (לפחות מהניסיון שלי). כולן מגיעות עם דעות, גישות וניסיון חיים. לכן חשוב שכאשר את מחפשת קורס הכנה ללידה, תקדימי ותדברי עם המנחה של הקורס ותביני ממנה מה "האני מאמין שלה ?" מה האג'נדות איתן היא מגיעה לקורס ? על מה היא מדברת בקורס ?
אם משהו בדברים שהיא אמרה לך לא התיישבו אצלך בלב במקום הנכון, אם, לדוגמה, היא בעד לידה טבעית בכל מחיר – ואת חושבת שאפידורל זה רעיון לא רע בכלל, יכול להיות שהקורס המדובר לא מתאים לך… תמשיכי לחפש כדי למצוא את הקורס – והמדריכה, שידברו אליך.

4.    סילבוס/תוכנית הקורס
על מה ידברו בקורס ? האם יהיה שיעור בנושא אפידורל (כמעט תמיד יש) ? האם ישנו שיח על כלים טבעיים להתמודדות עם כאב? תנוחות שונות בלידה? נדבר על ניתוח קיסרי? הכנה להנקה כלולה בנושאי הקורס ? תרגול של תרגילי הרפייה נעשה?
כל אלה שאלות שכדי לחשוב עליהן. תשאלי ותראי האם לדעתך הקורס מקיף את כל הנושאים (הרפואיים והטבעיים) ויתן לך כלים ממשיים להתמודד עם הלידה ואחריה.

אמבטיה ראשונה. איזה פחד!! מדברים על זה בקורס? I צילום: pixabay
אמבטיה ראשונה. איזה פחד!! מדברים על זה בקורס? I צילום: pixabay

5.    אורך הקורס
קורס הכנה ללידה הוא תהליך, תהליך למידה ותהליך הכנה מנטלית של הגוף ללידה. השאלות שעולות ממפגש למפגש מדייקות את הקורס לצרכים שלכן ומאפשרות לכן להתכונן לא רק ברמת המידע אלה גם ברמת ההכנה המנטלית והרגשית לרגעי הלידה.
אז אל תפחדו מהאורך והתהליך, הוא חשוב להכנה שלכן לבאות. עם זאת, חשוב להכיר את עצמך ואת בן/בת זוגך, ולקחת בחשבון גם את האופי שלכם – רק את יודעת אם מתאים לך קורס של שלושה חודשים או קורס מקוצר של שלושה מפגשים. גם בהיבט הזה, כמו בהרבה אחרים, האפשרויות רבות, ואין נכון או לא נכון אובייקטיבי – את צריכה לבחור את מה שהכי נכון לך. התייעצות עם מדריכה שמתאימה לסגנון שלך יכולה לעזור.

6.    קורס פרטי או קבוצתי ?
יש אנשים שלא מרגישים בנוח בקבוצות, מעדיפים למידה אישית במסגרת פרטנית, ולא מעוניינים בחשיפה של חייהם – אם את מבין האנשים האלה, קורס הכנה ללידה פרטי הוא הדבר הנכון בשבילך.

קורס קבוצתי מאפשר לך לשמוע  דעות ושאלות של נשים נוספות וללמוד מתוך השאלות שלהן.
אם את נרשמת לקורס קבוצתי, חשוב לוודא שגודל הקבוצה מוגבל ושלא נמצאים בו יותר מ- 10 זוגות (במקסימום) כדי שגם בתוך הקבוצה תוכלי להישמע ולהראות, וללמוד בדיוק את הדברים החשובים לך.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

7.    הכנה להנקה
קיימות אינדיקציות לכך שנשים שעברו שיעור "הכנה להנקה" הגדילו משמעותית את סיכויי ההנקה שלהן והורידו את אחוזי הבעיות שנלוו להנקה – פחות פצעים, יותר הנקה לטווח ארוך, פחות סטרס בהנקה ועוד.
אז חשוב מאוד מאוד לעבור שיעור אחד לפחות המתייחס להנקה ולטיפול בתינוק בימים הראשונים – כי ההכנה לא מסתיימת כאשר התינוק יוצא – מהרגע שהוא יצא מתחילים החיים האמיתיים וגם אליהם לא מזיק להתכונן.

8.    המחיר
הפעם אתחיל מהסוף – בכל מקרה, חשוב שתעשי קורס. אם חשוב לך לקבל מבט רחב ואת מגוון האפשרויות הקיימות לגבי הצורה שבה תלדי, באופן שמותיר את הבחירה בידייך, תשמחי לגלות שברוב קופות החולים והביטוחים הפרטיים ישנם החזרים לקורסים פרטיים להכנה ללידה. בדקי מול הביטוחים שברשותך מה האפשרויות שלך לקבלת החזר כדי לקבל את הקורס הטוב ביותר בהשתתפות כלשהי של הקופה.

חשוב שתכירי את המושגים, את התהליך, ובהינתן שהדבר המפחיד ביותר הוא הלא נודע – כל ידע שתצברי יקטין את החששות והפחדים ויאפשר לך להתחיל את הלידה מעמדה של ידע וכוח.

בכל מקרה, ואיזו בחירה שלא תעשי, שיהיה בהצלחה לידה קלה וכניסה נינוחה לאימהות.

שלומית הולצברג חיים היא מדריכת הכנה ללידה, דולה ומדריכת הנקה. מעבירה קורסי הכנה פרטיים וקבוצתיים ללידה באיזור הגליל והקריות- לפרטים והרשמה 058-5858564. 

הריון ולידה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960