יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

עד איזה גיל באמת תוכלי להביא ילדים?

אשה בת 70 יולדת בהודו, בת 66 בטורקיה ובת 56 בישראל. עד איזה גיל אפשר להביא ילדים לעולם?

אשה ילדה תינוק. נו, מה חדש? אז זהו, שהפעם מדובר ביולדת מבוגרת. תמי טרונה, בת 56 מקריית מלאכי, ילדה לפני חודשים ספורים בן בכור. לאחר שנים רבות של ציפייה, תמי היא בת למשפחה של תשעה אחים ואחיות, שעלו לארץ מאתיופיה לישראל במבצע שלמה, מתברר שאף פעם (כמעט) לא מאוחר להיות אמא.

והיא לא לבד: בעשור האחרון התוודענו לנשים כמותה, בעולם ובארץ, שלא נתנו לגיל לעצור בעדן מלהגשים את חלומן להיות אמא. השיאנית שבהן היא ההודית אומקארה פנוואר שילדה בגיל 70. אדריאנה איליאסקו מרומניה ילדה תאומים בגיל 66, סאטיבהמה מאהאפטרה מהודו ילדה בן בגיל 65, ואילו הטורקייה ממנון טיריקי הביאה לעולם את בנה בגיל 64. ד"ר פטרישיה ראשברוק, פסיכיאטרית במקצועה, כרעה ללדת את בנה בגיל 63, ופסיכיאטרית נוספת, ד"ר קרסימיר דימיטרובה מבולגריה, הביאה לעולם צמד תאומות כשהיא בת 62.

נשים הדוחות את גיל הקמת המשפחה עד אמצע או סוף שנות השלושים שלהן נחשבות לחדשות ישנות. מחקר שנערך מלמד כי בכל שנה, במהלך השנים 1998-2003, 50 נשים בנות 45-60 ילדו בכל שנה. בשנים האחרונות מספרן הוכפל ועומד על יותר מ-100 נשים מדי שנה.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


גנטיקה חלקית

בעבר הרחוק, כשהשחקנית חנה רובינא הרתה בגיל 45 למשורר אלכסנדר פן, הארץ רעשה. אמנם עדיין לא מדובר בנורמה שלטת, אבל התופעה הולכת ומתרחבת לא מעט בזכות המודלים ההוליוודיים וגם המקומיים.
היריון בגיל מבוגר הפך, כך נראה, לסמל סטטוס אצל הכוכבות (ראו מסגרת). למרות הטרנד ההוליוודי, אף אחד לא חי בסרט. היריון בגיל מבוגר כרוך בתהליך קשה וממושך, לעתים מייאש. רוב הנשים שהפכו לאמהות לקראת העשור השישי לחייהן ובמהלכו, גם אם אינן מדברות על כך, נזקקו לטיפולי פוריות אינטנסיביים וברוב המקרים קיבלו תרומת ביצית.

"נשים שהרו מעל גיל 45 נדיר יותר שהתינוק נולד מהביצית של האם", מדגיש ד"ר אליה בר, מנהל המרכז הרפואי לפוריות. "הסיכוי להרות באופן ספונטני מעל גיל 45 עומד על פחות מאחוז. מגיל 36 חלה ירידה בכושר הפריון של האשה.

"לשם השוואה אשה בת 30 תיכנס להיריון בתוך שני מחזורים, ואילו אשה מעל גיל 42 תזדקק לשישה-שמונה מחזורים כדי להיכנס להיריון. מגיל 43 ומעלה מספר הביציות של האשה קטן ואיכותן ירודה. כל ההריונות מושגים על ידי טיפולי פוריות ותרומת ביצית, שבהם הסיכוי מגיע ל-50 אחוז הצלחה.

"אחוז ההפלות בטרימסטר הראשון בהיריון של אשה מבוגרת, בגלל בעיה גנטית של העובר, הופך להיות גורם משמעותי. כך שאין ספק שמדובר בצורך בתרומת ביצית".

אומקארה פנוואר שילדה בגיל 70. צילום: dailymail
אומקארה פנוואר שילדה בגיל 70. צילום: dailymail

אבל אז לא מדובר בילד גנטי של האם.
"זה לא מדויק. היום אנחנו נסמכים גם על אפיגנטיקה. אמנם בביצית מצוי הדי.אן.אי, אבל לא הכל טמון בגנטיקה. פרופ' חיים סידר (אביו של הבמאי יוסף סידר) מהמחלקה לביולוגיה באוניברסיטה העברית, שמחקריו פורצי הדרך בתחום האפיגנטיקה הקנו לו מועמדות לפרס נובל, קובע בין השאר כי גם לאם שהעובר הגדל ברחמה מתרומת ביצית יש השפעה עליו. על פי מחקריו של פרופ' סידר, רצף הדי.אן.אי אינו הגורם היחיד המשפיע על ביטוי הגנים, וגם לאשה הנושאת את ההיריון יש השפעה. בנוסף יש גנים שהתכונות הגנטיות שלהם משתנות עד גיל שבע, שכן גם לסביבה יש השפעה על התפתחות חלק מהגנים".

הסיכוי: 50 אחוז

מהו התהליך המקדים לטיפולים?
"לפני שמתחילים בטיפולי פוריות נדרשת הערכה כללית של בריאות האשה. ואילו לאשה מבוגרת הנמצאת בעשור השישי לחייה או לקראתו אנחנו מבצעים הערכה מקיפה יותר, הכוללת מבחן מאמץ, אק"ג ובדיקות מעבדה לבדיקת מצב האיברים החיוניים בגוף כמו כבד, לב וכליות.

"בנוסף נבדק גם כושר הפוריות של האשה. בגיל מבוגר לא מדובר רק במצב/היעדר ביציות אלא יש לבדוק את מצב הרחם – האם יש בו שרירנים (מיומות) או פוליפים שעלולים להקשות את קליטת ההיריון. בסך הכל מדובר בבדיקות מקיפות של כ-100 פרמטרים שונים לפני תחילת הטיפולים. אם הכל תקין, אז מתחילים בטיפולי פוריות. אם האשה סובלת ממחלות כרוניות כמו סוכרת ולחץ דם, התחלת הטיפולים מותנית באיזון מצבה".

מה כולל תהליך הטיפולים לאשה בעשור השישי לחייה או לקראתו?
"טיפולי הפוריות לנשים מבוגרות קלים יותר מטיפול הפריה חוץ גופית של אשה שרוצה להרות מהביצית שלה. האשה מקבלת כמות הורמונים קטנה, והם אמורים לייצר מחזור הורמונלי ולהכין את הרחם לקליטת ההיריון. מתן ההורמונים נעשה באמצעות כדורים ופתילות. מאחר שההורמונים במינון נמוך, כמו רמת ההורמונים שהייתה לאשה בזמן המחזור לפני שפסקה לה הווסת, הרי האשה חשופה פחות לסכנות. תורמת הביצית, אשה צעירה בדרך כלל, היא שעוברת טיפולים הורמונלים לשאיבת הביציות.

"גם החשש מפגיעה בבריאות האשה בגלל היריון בגיל מבוגר אינו מבוסס ברוב המקרים. מתברר שנשים בריאות יכולות ליהנות מ'בונוס' בזכות ההורמונים המופרשים בגופן בזמן ההיריון וההנקה ודוחים את הופעת התופעות של גיל המעבר.

"הטיפול ההורמונלי באשה מתחיל כשלושה שבועות לפני השרשת העובר ונמשך עד השבוע ה-12 להיריון. בתקופה זו נמשך האיזון שלה מבחינה הורמונלית כדי למנוע הפלה – היעדר איזון הורמונלי מהווה את הסיבה העיקרית להפלות בטרימסטר הראשון".

האם גם העובר נבדק לפני השרשתו ברחם?
"לפני החזרת העוברים לרחם הם עוברים מסכת בדיקות כולל בדיקה גנטית. רק עוברים במצב תקין מוחזרים לרחם. מכאן שהסיכוי להיקלטות העובר גבוה יותר ועומד כיום על 50 אחוז.
"לנשים מעל גיל 45 ומעלה מחזירים לרחם עובר אחד בלבד בכל פעם. השאיפה היא להימנע מהריונות מרובי עוברים כדי לא לגרום העמסת יתר על מערכות הלב והריאה של האשה המבוגרת. כידוע, חל איסור לבצע דילול עוברים כשמדובר בתאומים, והוא אפשרי רק משלישייה".

צילומים: סיוון פרג,' Getty Images
צילומים: סיוון פרג,' Getty Images

האם ההיריון נחשב להיריון בסיכון?
"לרוב ההריונות תקינים. אבל בגלל גילה המתקדם של האשה, קיים סיכון גבוה יותר שהיא תסבול מרעלת ומסוכרת הריונית. לכן האשה נמצאת במעקב ביחידה להיריון בסיכון גבוה. לעתים נדרשת שמירת היריון ואשפוז. לרוב הלידה מתבצעת בניתוח קיסרי אם כי אין הכרח בכל המקרים. תמי ילדה לפני הזמן בניתוח קיסרי בגלל עלייה בלחץ הדם".

עד מתי אפשר ונכון להיכנס להיריון?
"אני מאמין שלַכּל זמן ועת לכל חֵפץ תחת השמים. אני סבור שלא רצוי לדחות את גיל ההיריון. אבל להיות אמא זה אינסטינקט שמצוי בגנים. אשה שלא מימשה את הדחף הזה תעשה הרבה כדי לממשו.
"בימינו, כשתוחלת החיים מגיעה עד גיל 82 בממוצע, אין מניעה לבצע טיפולי הפריה גם בגיל 60, זאת כמובן אם הבדיקות המקיפות מלמדות שמצבה הבריאותי של האשה תקין. לדעתי, השאלה האמיתית היא סוציולוגית אבל היא מחייבת גם את הרופא – והיא נוגעת במצבה המשפחתי של האשה. האם יש לאשה משפחה תומכת? האם בן הזוג שותף ותומך? אחרי הכל צריך לחשוב על טובת הילד שייוולד".


לידה ראשונה בגיל 56

מה שכנע את הרופאים לאשר לתמי טרונה ללדת בגיל 56?
פרופ' ציון חגי, מנהל חטיבת נשים ויולדות, בית החולים קפלן: "הצוות הרפואי בקפלן מכבד את רצונה של היולדת להיות אם גם בגיל מתקדם. אין ספק שמעל גיל 50 כרוך הדבר בסיכונים הן במהלך ההיריון והן במהלך הניתוח הקיסרי. עם זאת נשקלים הסיכונים מול התועלת, בפרט כשמדובר בלידת תינוק ראשון כמו במקרה דנן. או אז היולדת מאושפזת שבועות ארוכים בשמירת היריון צמודה של הצוות הרפואי וכמובן עוברת את תהליך הלידה בחדר ניתוח מיילדותי בידיהם האמונות של הצוותים הרפואיים, בדיוק כמו במקרה המשמח של תמי שילדה תינוק בריא".

בגיל 56. היולדת תמי טרונה והתינוק (קרדיט צילום: שושי אבוטבול)
בגיל 56. היולדת תמי טרונה והתינוק (קרדיט צילום: שושי אבוטבול)

כתבות נוספות של הורים וילדים:

הגורם העיקרי לבעיות פוריות אצל גברים
היוש, מי את ואיך נכנסת לי לציצי?

אומרים שהיו פה הריוניות שמחות לפני שנולדתי
כמה חם: כך תגנו על התינוק בקיץ
כל מה שרציתן לדעת על זירוז לידה
"אמא, התינוק יותר חמוד ממני"

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960