אמדה ראשי
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות 3-6, 6-12, הנקה
הנקה

שאיבת חלב: 7 טיפים לחזרה לעבודה בשילוב שאיבות

חזרה לעבודה או ללימודים לאחר לידת התינוק מלווה בדרך כלל ברגשות מעורבים. יש מי ששמחה "לחזור לעצמה" ולחיים שלפני הלידה, לעולם המבוגרים, לתחומי עניין ישנים, ויש מי שחשה תסכול על כך שלא מתאפשר לה כלכלית להישאר עם התינוק זמן ארוך יותר מארבעה עשר השבועות הנקובים בחוק.

כך או כך, רגשות אשם הן מנת חלקן של אימהות רבות החוזרות לעבודה, ובכלל. מעבר לכך שחלב אם הוא המזון המותאם ביותר לתינוק והוא רגיל אליו מחודשי חייו הראשונים, האם מרגישה שהשאירה לו "משהו ממנה" שאותו הוא מכיר ואוהב וייתכן שיש בכך גם עבורה נחמה מסוימת.
הכנה טובה לתקופה זו של שאיבה בעבודה תוכל להקל על שילוב השאיבות עם שגרת העבודה של האם ולתרום לשאיבת חלב בכמות מספקת.

1. מספר שבועות לפני החזרה לעבודה כדאי להתחיל לייצר "סטוק" של חלב קפוא בפריזר. בתקופה זו אפשר להתחיל לשלב שאיבות במהלך היממה, בנוסף להנקות. בתחילה ייתכן וכמויות החלב לא יהיה גבוהות ועם הזמן כמות החלב הנשאבת תלך ותגבר. הגוף זקוק לזמן מה על מנת להגביר את ייצור החלב ולייצר כמות חלב נוספת על כמות החלב שייצר עד כה שהותאמה לצרכי התינוק.

2. לרוב כדאי לשאוב בשעות שבהן מורגש יותר שפע של חלב בשדיים. חלק מהאימהות ירגישו שופעות יותר בבוקר ואחרות דווקא בשעות הערב. בזמנים אלו, אפשר להציע לתינוק לינוק מצד אחד ולאחר מכן (או בו זמנית) לשאוב את הצד השני. לאחר השאיבה אפשר להציע לתינוק לינוק שוב מהצד שהרגע נשאב.

3. אפשר לאחד את המנות שנשאבות במהלך 24 שעות לשקית אחת ולהקפיא. לאחר כל שאיבה יש לקרר את החלב במקרר. רק לאחר שהחלב התקרר, אפשר לאחד את החלב שנשאב בפעם האחרונה עם חלב מקורר שכבר נמצא במקרר. את ההקפאה של שקיות החלב השאוב חשוב לבצע בתוך 24 שעות ולרשום על השקית את תאריך השאיבה.

4. רצוי להקפיא שקיות חלב שאוב בכמויות שונות. תינוקות בגילאי שלושה חודשים ומעלה יונקים כמות של 80-150 בכל הנקה. הקפאה של שקיות המכילות כמויות של 80, 100 אבל גם 20, או 50 תאפשר גמישות עם כמויות החלב המוצעות לתינוק ותאפשר הפשרה של "תוספת" ללא בזבוז חלב אם יקר ערך.

DSCG1707

5. סביבת העבודה של האם תשפיע על בחירת המשאבה. מי שיכולה לשאוב בחדר פרטי במקום העבודה תוכל להיעזר במשאבה נייחת אותה היא יכולה גם להשאיר בעבודה. לעומת זאת, מי שנמצאות בנסיעה שעות רבות במהלך העבודה יכולה לבחור במשאבה המאפשרת להתחבר למצת ואף לשאוב ברכב. משאבה שלא מרעישה בזמן השאיבה מאפשרת גם לשוחח בטלפון ולהמשיך לעבוד כרגיל תוך כדי שאיבה. במידה ונדרשת הפסקה בעבודה לצורך השאיבה, משאבה שבה אפשר לשאוב בו זמנית משני השדיים תהיה יעילה יותר ותאפשר חיסכון זמן משמעותי.

6. את החלב הנשאב בזמן העבודה אפשר לשמור בצידנית עם קרחונים עד להגעה הביתה. בבית אפשר לשמור במקרר אם החלב מיועד ליום שלמחרת או בפריזר.

7. מספר השאיבות אליהן תידרש האם במהלך העבודה יהיה תלוי בכמות החלב לה זקוק התינוק וכן בכמות החלב שהיא מצליחה לשאוב בכל פעם. רצוי לשאוב כמות חלב הגבוהה בעשרים אחוז בערך מכמות החלב הניתנת לתינוק על מנת לאפשר צבירה של רזרבה למקרה הצורך אם התינוק ידרוש יותר, או אם במקרה נשפך.

ייתכן והתינוק ירצה לינוק יותר בשעות שלאחר החזרה מהעבודה ובמהלך הלילה כביטוי לגעגועים שלו לאמו שנעדרה במשך היממה. זהו שלב תקין ונורמלי ויסייע לאם להמשיך ולייצר שפע חלב לתינוקה למרות הפרידה במשך היממה. במקרים בהם האם לא מצליחה לשאוב את כמויות החלב הנדרשות, כדאי לקבוע פגישה עם יועצת הנקה עוד לפני החזרה לעבודה על מנת לבחון דרכים להגביר את כמויות החלב כדי שיוכלו לענות על דרישת התינוק.

שלי גת היא יועצת הנקה משנת 2006, מלווה אימהות משלב טרום ההנקה ועד שלב הגמילה. בעלת נסיון רב בייעוץ הנקה לאמהות לפגים, תאומים, ולווי נשים הנמצאות בתהליך פונדקאות או אימוץ ומעוניינות בהשראת הנקה. למידע נוסף לחצו כאן.


*הכתבה נכתבה בשיתוף משאבות אמדה. לרכישת המשאבה ולפרטים נוספים לחצו כאן.

ameda 960/180
הנקה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180