פריטסם כתבה גדול
[ssba]
הריון ולידה

מדוע כל כך חשוב לבדוק את תפקוד קרקעית האגן לאחר הלידה?

במהלך ההריון, ככל הנראה, קיבלת לא מעט עצות על הטיפול בתינוק, אבל העצה היחידה שאולי קיבלת על רצפת האגן היתה "לעשות את תרגילי Kegel" – טכניקה משנת 1952 של רצף תרגילים, המורכב מחזרות רבות של כיווץ והרפיה של השרירים המהווים חלק של רצפת האגן. התרגיל צריך להתבצע מספר פעמים בכל יום, במשך כמה דקות בכל פעם, למשך חודש עד שלושה חודשים, כדי להתחיל להשפיע.

כמאמנת כושר מומחית לשרירי קרקעית האגן, אני פוגשת כל יום נשים המתמודדות עם בעיות בשרירים אלה הקשורות להריון ולידה. Kegels הם לא בהכרח התשובה. הטיפול בתפקוד לקוי של רצפת האגן, בריחת שתן וכאבי אגן צריך להיעשות באופן ייחודי לכל אישה. אם את סובלת מכאבי אגן או בריחת שתן, אני ממליצה לך לפנות להערכה עם פיזיותרפיסטית לבריאות האישה, שזו אגב המלצה הגורפת לכל אישה לאחר לידה, גם אם את לא סובלת מאף סימפטום. הביקור כלול בסל הבריאות ואינו עולה כסף ושווה זהב.

המיתוס הוא שדליפות שתן במהלך פעילות גופנית (או התעטשות או שיעול) הוא נורמלי. רבות מהנשים שאני מאמנת מספרות לי, שהן סובלות מדליפות שתן מדי יום, וכי הן כמעט תמיד דולפות במהלך פעילות גופנית, כגון קפיצות כפיפות ותרגילים מאמצים. יש נשים שאומרות הצהרות כמו "אחרי שני ילדים, זה יקרה גם לך." זה נכון שלידה יכולה להוות אחד הגורמים התורמים לתפקוד לקוי של האגן, אך לא כל הנשים חוות בריחת שתן לאחר הלידה. חשוב לי להגיד שדליפת שתן בזמן אימון או שיעול או התעטשות – היא מצב לא תקין! זהו סימן לכך שהמערכת כולה מתמוטטת, וקומת האגן היא בדיוק המקום שבו היא מראה את רוב הזמן.

שתן דולף במהלך פעילות גופנית הוא נפוץ, אך לא "נורמלי". בארצות הברית, הממוצע הארצי של נשים אשר חוות בריחת שתן הוא 1 מתוך 3. מחקר שנערך על ידי Thyssen et al בשנת 2002 סקר 291 נשים ספורטאיות עילית המתחרות במגוון ענפי ספורט מכדורסל לבלט, ובדק את ההיסטוריה שלהן של אובדן שתן במהלך השתתפות בספורט או פעילויות יום. 151 דיווחו על דליפה כלשהי, מתוכן 5! דנו בה עם איש מקצוע רפואי, ורק 6 מהן קיבלו אימון לשרירי קרקעית האגן. נתון סטטיסטי עצוב זה מראה, כי בריחת שתן נפוצה מאוד באוכלוסייה הכללית ובקהילה האתלטית, אך רוב הנשים אינן מבקשות טיפול משום שהן נבוכות או שהן מניחות שזה נורמלי.

u-control הוא מכשיר ביופידבק שיאפשר לך לראות מהי עוצמת הכיווץ או ההרפיה של שרירי רצפת האגן לך ולעקוב אחר התקדמות ושיפור במצבך. זהו מכשיר ביתי קטן וקל במיוחד לתפעול המתחבר לאלקטרודה מיוחדת המוחדרת לנרתיק. האלקטרודה ניתנת להחדרה גם ללא הסרת הבגדים ומאפשרת תרגול נינוח גם תוך כדי ביצוע אימון או במהלך פעילויות יומיומיות במצבים שונים, לדוג' בשכיבה, ישיבה, עמידה וכד'.

ועד שתקבלי הערכה מקצועית אישית והתאמת תרגילים מיוחדים בשבילך, הנה שני סרטונים, שמתאימים לתרגול ושיפור המודעות כדי לגייס את שרירי קרקעית האגן ושרירי פירמידת התמיכה. התרגול עדין ומתאים לכל אישה גם בתקופת משכב הלידה.

איך לאסוף נכון את הבטן ולהמשיך לנשום: גיוס, הידוק והרפית שרירי קרקעית האגן:

 

תירגול משולב קרקעית אגן, הידוק הבטן ותנועה:

 

מכשיר ה- u-control ניתן להשכרה או לרכישה. לכל הפרטים לחצו כאן.

 


 

* המאמר מסתמך על העצות של אן וונדל- פיזיותרפיסטית ספורט מומחית לקרקעית האגן.

שולי בראונשטיין היא מאמנת לנשים בהריון ואחרי לידה, מומחית לחיטוב בהתאמה אישית. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצו כאן.

פריטסם כתבה גדול
הריון ולידה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


פריסטם כתבה בינוני