יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

צעדים ראשונים: איך לעודד הליכה אצל תינוקות?

הליכה היא השיא של ההתפתחות התחושתית והתנועתית של התינוק בשנתיים הראשונות של חייו.
מרגע הלידה כל שלבי ההתפתחות מכוונים כלפי מעלה: הרמת הראש, הישיבה, עמידת הברכיים, עמידה והליכה. בדרך התינוק לומד המון דברים נוספים, מחזק את השרירים ואת העצמות, מפתח שיווי משקל, התמצאות במרחב ותחושת ה"עצמי" במרחב. מיצור חסר אונים הוא הופך ליצור בעל יכולות ורצונות. קרוב לשלב ההליכה התינוק גם מתחיל לרכוש את השפה.

חשוב לזכור שתינוק ממש לא מוכרח ללכת כבר בגיל שנה. בגישת הליווי ההתפתחותי אנו דוווקא לא מחפשים שהתינוק יעבור את כל שלבי ההתפתחות במהירות, אלא שהוא ימצה כל שלב ושלב, כך ששלב ההליכה יתבסס על בסיס יציב, שיווי משקל מפותח ועושר תנועתי ועל היכולת של התינוק ליפול בצורה טובה. אנחנו רוצים לראות שהתינוק יצעד על שתיים בצורה יציבה ומאורגנת. ההליכה והרגלי התנועה ילוו את הילד לאורך שנים רבות ויקבעו גם את הרגלי התנועה שלו כמבוגר.

מה דרוש למעבר להליכה?
• עמידה בצורה עצמאית ללא תמיכה בחפץ ובהורה.
• שיווי משקל מפותח.
• העברת משקל מרגל אחת לרגל השנייה.

איך אפשר לעזור לתינוק לעבור להליכה טובה ויציבה?
קודם כל חשוב לזכור להיות קשובים לקצב ההתפתחותי של התינוק. אם לקח לו זמן להתהפך, לעבור לזחילה ולישיבה, סביר להניח שייקח לו גם יותר זמן לעבור לשלב ההליכה. המערכת שלו צריכה זמן על מנת להבשיל. אין כאן קיצורי דרך. מצד שני, יש צורך לתת לתינוק את הגירויים בהם הוא זקוק על מנת להגיע להליכה.

הנה כמה טיפים שיעזרו לתינוקכם לעבור לשלב ההליכה:
• לטפוח על כפות הרגליים שלו, לגלגל גליל או בקבוק על כפות הרגליים על מנת לתת לו תחושה ברורה של כפות הרגליים.
• לשחק אתו משחקים של תנועה שמעודדים שיווי משקל: לנדנד אותו בנדנדה, להרכיב אותו על הכתפיים של ההורה, לתת לו "לרכוב" על הרגל של ההורה, להושיב אותו על כדור פיזיו, לתמוך באזור האגן ולהניע אותו לכיוונים השונים, לאפשר לו לנוע ולטפס באופן עצמאי מבלי לעזור יותר מדי.
• לעודד העברת משקל מרגל לרגל: כאשר התינוק נעמד ונשען על כיסא אפשר לנדנד את הכיסא יחד עם התינוק בעדינות – כך שפעם התינוק נשען יותר על רגל אחת ופעם על הרגל השנייה.
• לעודד עמידה ללא תמיכה אצל התינוק: לצאת למרחב כמו דשא רחב ולאתגר את התינוק להושיט ידיים כלפי מעלה. שימו לב איך התינוק מנסה להגיע לחפץ שאתם מגישים לו מלמעלה: אולי הוא יניח כף רגל אחת על מנת להגיע גבוה, אולי הוא ימצא דרך אחרת להגיע למעלה. בשלב הזה חשוב לעזור פחות ולאתגר יותר.

pixabay
pixabay

הנה כמה דברים מהם כדאי להימנע:
• כדאי להימנע מהליכון כי הוא מלמד תנועה לא נכונה.
• כדאי להימנע מלהוליך את התינוק – התינוק לא לומד ללכת אם אתם אלו אשר מוליכים אותו. זה כמו בחדר כושר: העבודה על חיזוק השרירים היא שלי. אם המדריך מרים במקומי את המשקולות אני לא מפתחת את השרירים בעצמי. אם התינוק מאוד רוצה שיוליכו אותו, תרדו אל הגובה שלו, תתנו לו ידיים ותנו לו לצעוד אליכם. העבודה על שיווי המשקל נשארת כך אצל התינוק וכך כן מתרחשת למידה.
• אל תלחיצו את התינוק בנוגע למעבר להליכה. הלחץ והציפיה שכבר יילך גורמים לתוצאה ההפוכה ויכולים לגרום לתינוק לפחד מההליכה.

הליכה היא באמת מאתגרת! חשוב לגרות ולאתגר, אבל לא להלחיץ. יחד עם זאת, אם תינוקכם הגיע לגיל שנה וחצי ולא מראה סימנים למעבר לעמידה או הליכה כדאי לפנות לגורם מקצועי על מנת לבדוק ולהבין מה מונע ממנו לעשות את הצעד הראשון.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. בעלת הסטוידו הכפרי להורים ותינוקות בקיבוץ הראל. לפרטים נוספים לחצי כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180